|
|
|
|---|---|
|
Ja, min baktorkare på min E39 (1999) Touring går TRÖGT som bara den (så pass trögt att motorn numera inte orkar driva runt den!) Snackade med verkstadskillarna på BMW, och de sa att jag kunde prova att smörja upp den, men att chansen att man får byta är stor! Sagt och gjort, plockar bort kåpan, och torkararmen, och sprayar in smörjmedel, ser till att det kommer n ordentligt. Sen på med torkararmen, och börjar dra den fram och tillbaka för att få smörjmedlet att dra runt lite. Dock så verkar det hoipplöst, för visst gick det aningen lättare, men knappast märkbart :( Det hela slutar med att jag bryter av torkararmen (IGEN! Gjorde samma sak i somras då den kärvade! SUCK!) Så, har nån koll på vad hela "spindeln" eller vad man skall kalla mekanismen som sitter igenom rutan kostar, och om den är lätt att byta? /Jocce | |
|
Kan i vissa fall underlätta om man borrar hål mitt på yttre hylsan för att få in smörjmedlet lättare. Funkade på både min BMW och min mors V70, vilken hon annars hade fått pyntat över 3000kr för en ny som tydligen bara håller 6 år eller 15´mil. W |
|
| Har kört samma smörj-teknik som du men det funkar inte i längden. Det enda rätta är att ta isär alltihopa och smörja med fett. Lossa den lilla torxskruven och dra plast biten rakt uppåt. Kan gå trögt. Sedan ser du vad som behövs lossas både på utsidan och insidan av glas luckan. I mitt fall hade axeln ärgat så att man knappt såg låsringen och mutter som håller axeln på plats. Borsta/putsa rent och smörj med fett. Lite jobb men resultatet blev kanon. | |
|
Hm, varför kan detta aldrig hända på sommaren, då det är varmt o stå o meka med såna här grejer, då man får meka utomhus. Bianchi: Vad bör man använda för smörjmedel? Är det borsta med stålborste som gäller? /Jocce |
|
| Glömde i hasten skriva att det gäller att knacka ut axeln. Alltså ner igenom luckan så att säga. Bara se till att allt är lossat även på insidan av luckan. Ta bort plasten på insidan så ser du mer. På utsidan är det torkararmen, en låsring och en mutter som skall bort. Kommer dock inte exakt ihåg hela proceduren. Torxnycklar kommer du att behöva ialla fall. Att smörja med axeln på plats är ingen ide. Sprayade med 5-56 men det gjorde ingensomhelst skillnad. Med axeln lös är det ju inga problem att få den ren. Smörj sedan med fett, rikligt både på axeln och i hålet. Torka bort överflödet. | |
|
Putsa axeln med smärgelduk och fetta in. Axeln kan vara jobbig att få ut efter ett antal saltiga vintrar. Jag ersatte mina tröga detaljer för runt en 500 hundring. Funkat kanon sen dess. Håkan |
|
|
2 svar på samma minut. Bra forum det här. ! Håkan |
|
|
Om jag plockar ur den, är det nån fara med att köra utan axeln på plats, eller kommer det läcka in på ställen där det inte bör vara vatten? Tänkte mest om man kanske måste byta nått. /Jocce |
|
|
Provade o plocka isär den idag, men den hade rostat för mycket, så fick inte loss den inre muttern, så BMW får fixa den vid nästa service. (Om jag klarar mig så länge utan den) /Jocce |
|
| Antar att du har tagit bort låsringen först. I mitt fall var det som en utslagen solros av ärg. En hel del borstande innan jag ens såg låsringen. | |
| Wille man ska va försiktig att prisa bmw och tracka volvo då den höll 7 är på v70 och bara 6 på bmw:n ;-} | |
|
Bianchi: Jepps, tagit bort låsringen, och en jäävla massa skit som satt där. /Jocce |
|
|
Bagarn: V70 är en 98 och min är en 93 som rullat 30´+. Men tror att båda har rullat samma tid på salt, vilket är avgörande. Nästa bil blir saltfri, lönar sig i längden. I övrigt är det kul för min del när man jämför v70 och 525, min är tystare och skönare trots min gått dubbelt. Men när man skruvade runt torkaren ser man ochså skillnaden hur bilarna är påkostade(volvon tar 2min att demontera plasten på bakluckan= endast ett par clips inga skruvar). Tror att V70 kommer att vara mycket ljudligare vid 30´ när volvo knapt monterat fast paneler och dyligt. W |
|
| Jag sprejade med låssprej (med PFTE) istället för 5-56, det funkar betydligt bättre. Funderade på att plocka isär torkaren men det verkar inte behövas nu. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.