AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.467

Nya stötdämpare till M5 e34 -95 ?

När det är dags att köpa nya stötdämpare till m5 e34an. Vad är lämpligt att köpa? Jag vill ej köpa edc dämpare då det är på tok för dyrt.. Finns det någon bra återförsäljare med vettiga priser i sve?

En annan sak med. Det kommer ett surrande ljud från "burken"/donet bredvid säkringsdosan i motorummet som man här då man enbart slår på tändningen. (förmodligen även vid motor på men det hör man inte..) Någon ide om vad det är?

Tacksam för svar.

/CS
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Surrandet är tillsatsvattenpumpen till kupévärmen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ok. Tack! Är det något fel på denna i så fall? Vet du om det behövs/är dyrt/svårt att laga/byta... mycket på en gång..
Så du ska helt byta bort EDC systemet? Du är väl medveten om att det måste pluggas på nåt speciellt sätt.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det ska surra, det är ett tecken på att den fungerar.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Köp bilstein sprint och ett par sänkfjädrar till dessa.
Blir underbar väghållning. Lite stötigt i början kanske men som med allt annat så vänjer man sig efter några dagar och märket sen inget....
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Innan du köper nya icke original dämpare till din 3,8 kolla om du kan använda original fjäderben fram och stoppa dom nya dämparna i!

Av det jag såg på min bil vill jag påstå att det inte går. Du behöver i så fall skaffa nya fjäderben (tex från en 3,6 M5).

Dock har jag läst någonstans om att det skulle gå! Jag tror det var i detta forum! Sök så får du se om du hittar något!

Dessutom måste du tänka på att inte köra fort med tung last bak eftersom du antagligen köper dämpare utan nivåreglering. Mer snedslitage på bakdäcken än normalt kan också bli resultatet.

Per L

Per L
köp nya EDC dempare i tyskland 1/2 priset mot sverge.
Du kanske känner någon lastbils åkare eller bussägare.
Orginal är bäst.
MVH jannemix...
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Det går att renovera EDC dämparna istället och behålla ett unikt och bra system, och det kostar inte mer heller, läs på m5board.com, en engelsk expert på såna här saker fixar dämparen, nytätad dämpare kostar 150USD/st och en komplett renovering av dämpare kostar 300USD/st (ca 2000 kr?). Han menar till och med att de blir lite bättre kvalité än förut. Det är ett bra alternativ och ett mycket konkurrenskraftigt pris.
Länk

-M5 E34 Limousine register Länk
Köra fort med tung last bak är inga problem utan nivåreglering och med sänkning. Hur det är med fjäderbenen vet jag inte på 3,8an då jag gjorde det på en 3,6. Eftersom man satte på hårdare sänkfjädrar så sjönk inte bilen speciellt mycket vid mycket last. Den skrapade i ofta med orginaldämparna men aldrig efter sänkningen eftersom den slutade gunga! =)

Bilen var kul att köra med orginaldämpare, men med en väghållningssats så blev det minst dubbelt så kul!

Dessutom så kan man ju faktiskt göra en 4-hjulsinställning på bilen efter bytet för att minimera däckslitaget.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Bakvagnen är inte ställbar på M5e34.
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
janerik hagman@ EDC-dämpare halva priset i Tyskland jämfört med Sverige ?? är det något du VET eller TROR?? -
tiden när BMW-delar kostade 'halva-priset' i Tyskland är förbi
sedan länge, varför skall då just EDC-dämpare vara billigare ?? -
-
OM det är sant så är det MYCKET intressant !!
-
menar du kan kan köpa de från BMW i Tyskland för halva
'svensk-priset' eller från någon annan, BOGE/Sachs ???
så vid jag vet, så har BMW förlängd 10-års-licensen för dessa
dämpare och har kvar ensamrätten ?? någon ALFA-bil sägs
har samma dämpare och dessa ligger utanför BMW's kontroll
eftersom det handlar om ALFA-ROMEO-delar, någon som vet
något om detta ??
Konstigt att bakvagnen inte är ställbar när jag själv tittade på när verkstaden ställde bakvagnen!?!?
M5 E34:s bakaxel har ställbar toe in.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Bekräftar det M femman mfl har anfört, bakvagnen är ställbar och det är en M5-unik sak inom E34-serien.

-M5 E34 Limousine register Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.