|
|
|
|---|---|
|
Nu är det så att jag blev lite orolig för att kompisen sade att jag hade "fel" glykol-sort i bilen!. Vilken är det man ska ha?, har det verkligen sådan betydelse vilken man har?. Jag har den blåa i min. Kemetyl nånting! Mvh Henke | |
|
Okej, nu sa en annan kompis att det inte hade någon som helst betydelse, sålänge du inte blandar röd med grön eller blå. Grön och blå skulle tydligen vara samma innehåll typ, fast olika färgämnen. Den röda skulle enbart användas i nyare bilar. Lite delade meningar om detta!, någon som kan svara? Mvh Henke |
|
|
Om man är osäker: Köp Valvoline MaxLife- glykol. Den är blandbar med både röd och blå glykol. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Det ska vara en Etylenglykol. Jag hade köpt BMW original, det handlar ju om rostskydd för topplockspackning etc, man ska inte fuska med det. Men har du långt till BMW så köp Etylenglykol av ett välkänt kvalitetsmärke. Använd destillerat vatten också, kostar nästan inget extra att göra det. Sen gäller det att komma ihåg att byta då och då också. Helst vartannat år. |
|
|
Utöver att det skall vara etylenglykol, skall den vara fosfat och nitritfri! Annars kan lättmetallkomponenterna i motor/kylsystemet ta skada. Tipset att använda dest.vatten är bra! Jag rekommenderar också att man köper glykolen hos BMW, de är inte dyrare än på macken och då vet man att man får rätt typ! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Vad är det för lättmettalkomponenter som kan ta skada?. Vad är det som gör Etyleng så onnorlunda än vanlig blå kemetyl som jag använt i alla mina bilar? Mvh Henke |
|
|
Henke, jag misstänker att Kemetyl är en Etylenglykol som är fosfat- och nitritfri (jag har inte specifikationen till den produkten). För att vara säker på att produkten uppfyller kraven som BMW har ställt på glykol i sina motorer måste man kolla upp specifikationerna i detalj. Olika biltillverkare har olika krav på glykolen beroende på vilka material de använder i kylssystemet och kylkanalerna (block och topp). Det som kan ta skada är själva kylaren om den är av lättmetall, packningar, oxid i kylkanaler mm. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej, tackar. Ska kolla lite på dunken imorrn. Kanske står något om innehållet på den! Mvh Henke |
|
|
Tjena igen. Nu har jag läst på etiketten!. Den heter Kemetyl K-glykol: innehåller Monoetyleng-glykol, färgämnen mm mm.... Undrar va mono står för?, men det kvittar väll. Verkar ju som att de är rätt sort iallafall. Mvh Henke |
|
|
Det viktigaste är att den är fosfat och nitritfri, för det är dessa kemikalier som orsakar "problemen". Största skillnaderna mellan (mono-) etylenglykol och propylenglykol, är att etylenglykolen är lite effektivare när det gäller frysskyddet (någon/några grader) och att den bryts ner långsammare (medger längre bytesintervall), samt att etylenglykolen är betydligt mer giftig... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fosfat och nitrifri står det tyvärr inget om på etiketten!. Får se hur jag ska göra. Jag kör ju med det i för tillfället, men bilen ska få en sotningssats snart så då kan jag väll tömma kylsystemet samtidigt o hälla i det "riktiga". Någon som vet vad BMW tar för sådan kylarvätska? Mvh Henke |
|
|
Sist jag handlade glykol hos BMW (när kylaren byttes), kostade 1,5 liter koncentrerad glykol 53kr plus moms (innan BMWCS-rabatten). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Etylenglykol kostar 60 kr för 3 liter på Biltema den duger gott. ///MVH Hasso Länk |
|
hasso: Med andra ord så borde min monoetyleng-glykol funka också!? Mvh Henke |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja det tycker jag, din bil är 22 år gammal, vilken kvalitet var det på glykolen för 20 år sedan knappast bättre än den sämsta kvaliten idag, om det finns dålig glykol :) BMW godkänner för övrigt ett 20 tal olika glykolfabikat. de enda krav som finns från deras sida är att den ska skydda metalldelar som gråjärn, stål,aluminiumlegering,mässning,koppar,lödtenn som kommer i beröring med kylmedel mot korrosion och kavitation. Samt ha en neutral reaktion gentimot gummi och syntetiska material i kylarcirkulationen. Ett krav som alla bilfabrikanter har utom vissa VAG bilar vet jag på rak arma som ska ha longlifeglykol. Och den glykoltillverkare som inte tillverkar en glykol som motsvarar vad biltillverkarna kräver får inte sälja någon heller, dvs självmord. Drickbart vatten uppfyller normalt alla krav för glykolblandningen, har man nått extra dåligt vatten så ska avhärdat eller destillerat vatten användas. ///MVH Hasso Länk |
|
Tackar tackar. Nu är tråden avslutad o jag kommer använda min nuvarande glykol som är i :-) Mvh Henke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.