AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.092

Hur får jag ut batteriet på en e34 sedan?

Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Hejsan
Hur gör jag för att plocka ur batteriet i min M5a? Det sitter väl under baksätet men hur för man bort det? Hare klämmtr och kännt lite men fattar inget.
Behöver ladda batteriet då det är helt slut men vill helst inte ladda via motorrummet.
Eller går det bra att bara plugga på en laddare och låta det stå ett dygn eller så?

Tacksam för snabbt svar.
/Ola
Cr
81
Criser-X
M535i 86
318i 84
du kan ta bort batteriet genom att skruva bort batteri fästet som sitter längst ner vid batteriet, bort batteri polerna, sen e det bara att lyfta upp den!, du kan också ladda på plats, men ta bort batteri polerna samt plugarna om sådn finns!
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
ok men det jag ville veta i första hand är hur man får bort baksätet.
fjamsetramsa
Ta tag i kanten o ryck uppåt....
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Jag har ryckt så mycket jag vågat men inget händer.
Jag kan inte heller ladda batteriet via motorrummet då bilen är utrullad från garaget och jag inte kan få in den igen (lite upppför, tungt). Så stackars bilen får stå ute å frysa tills i morgon.
Baksätet sitter fast på två ställen i framkanten av sätet. Om du rycker till rejält en gång på vardera sida om sätet (i höjd med där man sitter) så bör det lossna.

// Jögge Länk

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
det kan sitta ganska hårt fästena sitter på höger och vänster sida.
ungefär mitt för sittplatserna, ta ett stadigt tag och slit. lycka till
C.
42
C.Carlsson
BMW 520IA -92
sätt dig på mittplatsen i baksätet och sätt händerna en bit ut åt sidan och vid nederkanten borde du kunna känna en låsning, sätt händerna där och ryck uppåt... lycka till!
Mvh Calle
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Jag fick upp det till slut. Jäklar vad det satt.
Det var ju inte så enkelt att få upp batteriet sen heller. Det väger ganska bra.
Sen vet jag inte riktigt hur man gör när man laddar batteriet. Jag har lånat en gammal laddare av grannen men jag hade för mig att man brukar skruva av "hattarna" på batteriet. Detta är ett BMW orginal batteri som inte har några "hattar". Det ser ut som det är en stor lucka i mitten av batteriet memn jag har inte lyckats få bort den. Det finns ett litet hål i sidan av luckan. Batteriet kanske "andas" där igenom istället.
Det är ju bäst att fråga innan jag börjar ladda så att inte batteriet exploderar eller nått.

/Ola
C.
42
C.Carlsson
BMW 520IA -92
förstår nog inte riktigt vad de e för hattar du menar, men jag brukar bara ladda som vanligt... kan tro att en M5:a gör sig bra i snö o halka?=)
Cr
81
Criser-X
M535i 86
318i 84
fins det inga hattar så det e bara att lada , och du har rätt det däar hålet e för att andas!
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Bilen är avställd så jag har inte testat den i snö och halka.
Senast jag var med och laddade ett batteri så skruvade vi av en kork för varje cell. Det kanske var ett omodernt batteri då.
Det kanske bara är att koppla på laddaren och hoppas att det inte smäller.
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
OK, tack.
Då börjar jag ladda då.
När du sedan skruvar fast batteriet igen, se till att skruva fast plus-polen först så minskar det risken för kortslutning...

// Jögge Länk

Kolla denna länken då!!
Man behöver inte ta loss batteriet för att te.x. koppla loss det.

Länk

hmmm.. jag menar ta loss sätet givetvis.
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Nu är bilen inne i garaget igen. Batteriet tog ca 40tim på sig att bil fullladdat. Måste skaffa skruvar till batterifästet då de saknades. Det är ju inte så bra att ha ett löst batteri.
Så nu är bilen varmkörd och ACn motionerad.
Tack för all hjälp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.