AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.540

BMW-motorer i Citroën och Peugeot = SANT

Visa användare
879
mageng
528iA -99
PSA och bmw motorlab ska utveckla nya motorer för 75-170 hk för mindre bilar. Mellan raderna kan manskymta att blir det bmw som står för kompetens och technik (jasså!!?) och Peugeot/Citroen för produktionen.

Alu/magnesuim, valvetronic mm kommer att ingå.

Vad ska man då tycka om detta???

BRA!!!! BMW känsla i småfranskor. Given 2;a bil. Typ C3 med bmwfyra =)
Bara bra tycker jag!

Men är du säker på att magnesiumtekniken och valvetronic ska överföras även till PSA-byggena? Att de får ärva Dubbel-VANOS har jag förstått.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Kan inte tänka mig att BMW släpper på tekniken med Valvetronic och magnesiumkomponenter.

Det är väl b.l.a dessa motorer som skall hamna i nästa version av Mini Coopern?

___
"When people are free to do as they please, they usually imitate each other."
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Valvetronic: JA
Magnesium har också nämnts. Men det är ju inget nytt i sig. Funnits i MCmotorer sen hedenhös.

Ja, minin ska också ha dessa motorer. 1,6 liter.

Lagfri turbo "scroll", direktinsprutning med commonrail, variabel/urkopplingsbar vattenpump och oljepump är andra finesser. Inriktningen tydligen både ekonomi och prestanda.

Länk
Låter som om det kommer att bli roliga motorer.

___
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Nja, nu va det ju faktiskt tvärtom... BMW ska köpa motorer av PSA... Till en början ska de bara vara i nya MINI men vem vet... Men PSA är mycket duktiga på att göra motorer, så det blir nog bra...
mr.christian,

Du har nog fått det om bakfoten... Läs här: Länk

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Ja, BMW står för tekniken. PSA för produktionen.

PSA gör förvisso inga dåliga motorer. Men de är knappast upphetsande. Peugeot var tidiga med partikelfällor för diesel.
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Det va nog inte jag som fått informationen om bakfoten utan den tidning jag läste det i... Det värsta är att jag minns inte vilken det var... Kan varit Aftonbladets bil-bilaga...? Man jag är helt övertygad om att Ni har rätt.

...men om PSA står för produktionen - köper väl BMW motorerna av dem...? Lite rätt hade jag väl...?
Skulle inte förvåna mig om det var Aftonbladet, deras jouralistik är under all kritik.

___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.