AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.541

E34 - hur skapa mer förarutrymme?

a9
51
a96larol
E34 525 tdsT -96
God dag BMW-vänner!

Jag är en (hittills allena) SAAB-ägare som införskaffat min första BMW, en E34 525 tdsT -96:a med 27.300 mil på mätaren. Bakgrunden till detta förvärv utgörs i ett nytillkommet pendlingsbehov, i kombination med viljan att prova något nytt, t.ex. en tysk kvalitetsbil!

Så här långt är jag mycket nöjd och ger BMW:n toppbetyg vad gäller t.ex. växellåda, "tight:het" i kupén samt allmänt kvalitetsintryck.

Något jag däremot är klart negativt överraskad kring är den trånga kupén och de dåliga inställningsmöjligheterna för förarstolen! E34 är mycket trängre än mina SAAB 9000, tackluckor i båda bilmodellerna till trots!

Jag har försökt söka på detta utmärkta forum kring ämnet "förarstool", "varianter", "modifieringar" etc, men når inte riktigt fram till några bra svar.

Får jag därför fråga er, vad finns det för "modeller" av stol till E34 (jag misstänker att jag har "basmodellen"), vad gäller möjligheter till inställningar, och kan jag "modifiera" stolen, chassiet eller liknande, på något sätt så att jag får mer plats i såväl längdled som (viktigast) höjdled?

Jag är 197 cm lång och E34 verkar ha problem med sådana som jag.

Det här är mitt första inlägg här och jag ber er om överseende med eventuella "rookie-misstag".

Tack!

Lars Olofsson
// Skövde
a9
51
a96larol
E34 525 tdsT -96
"tacklucka" och "förarstool:ar" beror på dåliga batterier (nu bytta) i mitt "Logitech Wireless Keyboard".
rsarits
Det finns massor av olika stolar till E34.
Jag har sportstolar med möjlighet till följande inställningarförutom "standard":
Tilta upp/ner framkant
förlänga sitsen i framkant
Höja/sänka hela stolen

Jag är själv 186, och om jag sänker stolen och sätter den längst bak så når jag inte fram till pedalerna, du borde få plats.
För att sänka stolen så trycker du ner handtaget som används för ryggstödsjusteringen, dvs om du har den inställningen på dina stolar.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen til forumet och grattis till bilen!

Jag kan förstå ditt problem, jag är själv 193cm. Har dock inga problem att få plats i min E34 (utan taklucka), men i E32:an (med taklucka) brukar håret nudda taket. Dock är det en viss skjutmån kvar i längsled i båda bilarna.

Jag antar att du vet hur man justerar ratten och höjer/sänker/Vippar stolen. Jag brukar alltid sänka den max (oväntat?), och sedan vinkla upp framkanten rätt mycket.

Det är möjligt att sportstolen kan ge bättre utrymme för långa förare, jag har själv ingen erfarenhet av det.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
El
14
Elmerson
Dakargul 525 TDS -97
En kollega till mig är 205cm, han köpte en E-39 just för att få plats, han provade även min E-34 och där var samma plats, så det ska vara bra med space.

Thomas
Jag uppfattar det som att sportstolar i E34 möjligen sitter lite lägre och därmed ger lite mer höjdutrymme. Jag gick ut och provsatt nyss och det är minst tre fingrar kvar till taket om jag sitter ganska upprätt, jag är 191 cm lång. Jag upplever det som att det är lika mycket till taket med sportstolar och taklucka som i de E34 touringar jag hade som hade standardstolar och ingen lucka.

Jag har däremot upplevt att inte två stolar känts lika att sitta i, trots att det varit samma modell på stolen. En del har man sjunkit ned i (utan att dom varit direkt nedsuttna) och andra har man suttit mer som "ovanpå". Vissa har inte känts hundraprocentiga trots noggrann justering, andra har man suttit bra i från dag 1.

Men personligen har jag inte haft minsta problem med takhöjden i någon av mina touringar oavsett stolmodell/takkonstruktion, men så är jag ju inte fullvuxen heller :) Om det är problem med något så är det den korta sittdynan i standardstolarna, kan vara smått plågsamt för benen på långresa. Där är sportstolarna överlägsna.

Mvh
/Janne
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
BMW säten kommer alla inte överens med direkt.... man behöver vänja sig och hitta rätt körställning... inte alltid helt självklart...

Min mor irriterar sig fortfarande på att hon inte får sätet som hon vill.... så det gäller att lirka fram rätt inställning...

du vet väl att du kan sänka höjden på sätet... genom att trycka ner spaken som sitter längst bak (närmast B-stolpen), dra upp samma spak och du justerar ryggstödets lutning.

spaken framför ändrar sätets avstånd till pedalerna...(dvs dra fram eller bak sätet)

spaken längst fram justerar lutningen på hela sätet...

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
ursäkta min ngt snurriga förklaring... :-/

hoppas det inte är allt för otydligt.

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Jag är 193cm lång och jag har aldrig upplevt några som helst problem med utrymmet i E34 (fram). Bara man sänker stolen i botten, så är det inga problem med lite pillande på längdjustering och ryggstöd.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Jag "råkade" ta bort gaspedalen vilket gav 5-6cm mer benutrymme. Upplevde att vänster fotplatta satt djupare in än gaspedalen vilket gjorde att jag satt med höger höft uppdragen.
Nå´n gång så skall jag lösa detta på ett riktigt sätt, men nu har jag bara själva kroken under foten. :-)
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Jag är 194cm och har lite problem i min m5a. Problemet är att jag har trångt för vänsterbenet. När jag kliver på och av koppling så klämmer jag fast benet mellan dörrsidan och ratten.
Skall dock lösa problemet i sommar genom att köpa en mindre ratt.
Jag är 190 cm, inga problem i E34, behöver inte ens ha sportstolen i lägsta justeringen, nu är det ju visserligen så att det är min överkropp som är kort, och benen extremt fotomodell-långa ;) så jag har mest problem med benutrymme i bilar, vilket gör att baksätespassagerarna blir lidande :)

MVH,
E38B12
a9
51
a96larol
E34 525 tdsT -96
Vänner!

Tack för alla bra svar!

Jag lever just nu i ett litet lyckorus, ett sådant tillstånd där allt bara känns bra! Vill ni veta varför?

Jo, när jag kom hem från mitt arbete, efter att ha fått "sardinsburksskador" i ryggen av min nyinköpta BMW, valde jag att studera era reaktioner och svar på min fråga. Något förundrad över att faktiskt inte ha kommit tillrätta med körställningen, trots att jag trodde mig ha "koll" på alla stolens reglage, vågade jag att gå till bilen igen, där den står i garaget, och vara lite mer "distinkt" i mitt "lirkande" och "fipplande" med den kombinerade "ryggstödslutnings-" + "höjdspaken", och se, "Heureka!", stolen liksom "sjunker" ned mot golvet!

Jag äntrar på nytt förarplatsen och upptäcker nu till min glädje att jag befinner mig i en supermysig förarmiljö, där jag snart hittar en optimal ställning, _utan_ att slåss med det "dubbla" tackluckesystemet!

Jag var tvungen att dra runt 6:an och knattra iväg på ett litet glädjevarv runt kvarteret! (Växellådan är underbar!).

Jag tar tillbaka all min tidigare kritik i jämförelsen av förarkupéutrymmet hos SAAB 9000 (som jag fortfarande dock anser ha en mycket kvalitativ stol och förarplats) och BMW E34. Jag upplever dock E34, jämfört 9000, som något "smalare" i kupéns överkant, men det tror jag beror på att "glasburen" sitter något "indragen" på dörrarna där 9000 är mer "rak". Det bildas s.a.s. en halvrund "hylla" runt dörrarna och bakåt mot akterpartiet, ett designgrepp som Volvo V70 tagit efter, eller hur? Kanske har det också varit konstruktörernas önskan att tydligt skapa en skillnad mellan E32 och E34 vad gäller den "upplevda" storleken i kupén?

Jag hoppas att jag gör mig förstådd här... :)

Jag läser ovan att "Tifosi" önskar en mindre ratt, en lönskan som jag faktiskt delar. Originalratten, om än av den "nya" modellen, är något "lunsig".

Efter att ha fått all den här hjälpen skulle jag vilja be er vana dieselägare om några bra trådar eller tips, som jag bör ta till mig nu när jag tar över den här bilen. Jag vill att bilen går i 20.000 mil till, d.v.s. bortåt 50.000 mil.

- Förpumpen är bytt
- Samtliga stötdämpare är bytta (med nivåreglering)
- Avgassystemet är bytt, hela vägen
- Huvudpumpens packningar, "5 av 6" är bytta. Jag förstår inte riktigt den kommentaren av säljaren.
- Bilens "Serviceheft" är fullstämplad från leverans, med 1500-milaintervall, dels i Tyskland (BMW Vertragshändler in Offakamp (var nu den staden ligger)) och därefter av "Sunnessons bil" i Ystad.
- Enligt säljaren behöver bromsoljan bytas inom kort. Är detta "kritiskt"?
- Vidare behöver, enligt säljaren, glödstiften bytas. Är även detta "kritiskt"?
- Bussningar är bytta i såväl bakvagn som framvagn.
- AC:n är kontrollfylld i våras.

Har jag något att anmärka på? I princip inte, förutom en enda sak:

- När jag startar bilen (kallstart) har den ibland lite "svårt" att bestämma tomgångsvarvtalet och jag kan t.o.m. tycka att den kanske inte riktigt tänder helt rent på alla cylindrar, men efter någon minut så är alla dylika anomalier borta. Jag noterar inga problem vid t.ex. tomgångskörning inför grönt ljus och liknande.

Nu har jag kanske spårat ur "tråden" och det ber jag om ursäkt för. Jag skall dela upp mina kommande spörsmål, i de fall jag inte hittar vad jag söker via "sök-funktionen", i lämpliga rubriker.

Tack på förhand allesammans - vilket utmärkt forum detta verkar vara!

// Lars O.
Skövde
Juhas 530i
Bättre stolar än de i 9000 finns inte. Och kupen i en e 34 är trång.
I allt annat är dock bmw:n överlägsen, kanske bortsett från bränsle-ekonomin. Välkommen till forumet!
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Hej och välkommen!
Grattis till bilen, bättre långfärdsvagn är svår att hitta. Och Touringen är ju så snygg!
Om säljaren påpekar att bromsoljan behöver bytas är det nog bäst att kolla så att det inte ligger någon hund begraven i bromssystemet. Annars är det väl halvviktigt. Går oljan för länge kan den dra åt sig vatten som gör att systemet rostar och kan koka vid bromsintensiv körning.
Glödstiften är kritiska vid kallstart. Vid några minusgrader gör nya stift en markant skillnad.
Vattenpumpen kommer antagligen gå sönder om den inte redan gjort det. Min kom nu vid 32000 mil. Var alert när det händer eftersom motorn är känslig för kokning, alternativt byt innan.
MVH

Vorsprang dürch Wirkungsgrad.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
OT, men välkommen hit, kul med fler folk från trakten!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.