|
|
|
|---|---|
|
Hej alla BMW intresserade där ute. Jag har ett litet problem, på min 520i 24v från 91, som troligtvis är ett jordfel. Symptomen är följande: När jag precis startar bilen efter en kall natt så fungerar varvräknaren och ekonomimätaren men torkarna fungerar endast på det snabbaste läget. Intervall läget funkar en gång (alltså ett svep) och då stannar torkarna typ mitt på rutan. Sen när bilen blivit lite varm så tänds inspection lampan och sedan börjar blinka. Då funkar torkarna under en längre tid i alla lägen. Sedan ballar även hastighetsmätaren ur. och när man minst anar det så händer det massa andra konstiga elfel... Frågan är alltså vart hittar jag en kille som kan kolla upp vart jordfelet ligger? Alla tips är välkomna! Tack på förhand /Jimpa | |
|
JimpaStäll... Det kan mycket väl vara ett mycket enkelt fel som lödningar som har släppt på styrdonet/kretskortet som styr hastighets mätaren och ekonomi mätaren samt torkarna, mm mm. På min bil när de släppt så fungerade hast.mät. och ekon.mät. samt intervallen som de ville. Be BMW kolla detta ...kostar ej mycket att löda om. Kan väl hoppas att det är detta.... billigaste... :-) PH |
|
|
BMW kommer med ganska stor säkerhet ej att löda på ditt kort, dom kommer att säga att du måste köpa ett nytt kort för 4 lappar. Ett alternativ är att själv göra jobbet. Jag gjorde ett mektips när jag fick liknade men inte lika omfattande problem. Kika in och se om det kan vara till glädje. Länk Surfa in på Länk |
|
| Tack för tipsen grabbar men jag tror inte det är instrumenteringen/kortet som är problemet i mitt fall. När jag för första gången testkörde bilen så såg jag att varvräknaren visade alldeles för mycket hela tiden (1500 varv vid tomgång!). Jag påpekade detta till den då nuvarnade ägaren och han sa att han visste om problemet och skulle byta ut hela instrumenthuset. Mycket riktigt så gjorde han detta samma dag och detta problem försvann. När jag köpte bilen fick jag med gamla instrumenthuset så jag vet att det är bytt. Bilen var även inne på verstad i en och en halv månad utan att problemet blev åtgärdat. På verstaden byttes torkarmotorn och lite annat sjaffs.. Dom ska ta in bilen nu igen på måndag (28/1). Men jag tror inte dom har rätt verktyg för att hitta felet. | |
|
Under förutsättning att det "nya" instrumentet är nytt så bör detta inte vara problemet ,men låt säga att säljaren har monterat dit ett begagnat oreparerat dito, då kan det fortfarnade vara instrumenet.Det där med varvräknare som flippar känner jag igen från min bil innan "operationen" lycka till med ditt problem, det kan vara ett helsike med strömstrul och jag hoppas verkligen det löser sig smidigt. Surfa in på Länk |
|
|
Angående lödningen så gjorde min BMW firma detta i alla fall..... inga problem ... så de så ;-) PH |
|
| smörj med rostlösare eller 5-56 | |
|
USCH! FP |
|
|
Jag hade nått liknande fenomen på min. Fast det var varvräknaren och den som visar bränsleförbrukningen som dog, och samtidigt gick tempmätaren upp på max... Kan det vara nån säkring som har gått eller är det en kallödning i styrboxen? Har en A8 oxå... |
|
|
Inge 556 i elektronikgrejor! Hjälper bara för stunden. Blir en fet äcklig hinna som är svår att få bort och som kan skapa värre problem än dom man redan har. Använd riktig kontakt/rengöringsspray eller sprit om du måste.. MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
| Tack för alla svar... Bilen är just nu inne på verkstad som den tidigare ägaren står för... han hade lämnat in den där förrut för samma problem och dom fixade det ju aldrig.. så dom har tagit på sig jobbet och säger att dom ska fixa allt... det återstår och se.. sist den kom ut därifrån så lossnade någon bult till torkar mekaniken så dom dog helt! Så det ska bli mycket intressant om dom klarar biffen... | |
|
hur löste sig problemet? Mr T, hittade du felet?, har nästan samma fenomen på min e34a 525tds -95.. |
|
|
Kan vara kortis i batteriet med. Testa med batteribyte, enklast iaf. |
|
|
Kortslutning i batteriet, skulle orsaka att instrumenten får spelet? Det där får du gärna utveckla lite...) FP |
|
|
Utveckla? Det enda jag har att komma med är en anekdot från min ungdom då jag hade en Audi 80 GTE. Allt som gick på el fick plötsligt en dag tokspel. Instrumentpanelen gjorde tricks bara ett flipperspel kunde matcha, kupéfläkten och vindrutetorkarna blev besatta av onda andar. Tur att jag har bra kontakter på bilskroten, då kan jag enkelt fixa en ny elcentral till bilen eller byta ut lite reläer så fixar jag problemet. ...trodde jag... Tre elcentraler och en kasse div.reläer senare fick JAG spel. Vad mer kunde vara fel??? Jag drog en rövare till sist och köpte mig ett nytt bilbatteri och tadaaa!!! El/jordfel är bland det jävligaste jag vet, så om batteribyte botar elfelet i denna fråga, grattis, annars.., lycka till för jag kommer då inte på något patentsvar. Bilel efter anno 1990 ca börjar bli krävande eftersom digitalmultimeter inte ens då är ens kompis i verktygslådan. |
|
|
Reagerade just på begreppet "kortis i batteriet". Det förekommer att en enskild cell blir kortsluten, vilket man märker på olika sätt: Batterispänningen sjunker med c:a 2V, startmotorn orkar oftast inte starta bilens motor, speciellt inte kallstart. Om felet är lite från och till, eller om man iaf lyckas få igång motorn och laddning så försöker generatorn ge max ström, spänningen kan orka upp runt 12V osv men de friska cellerna i batteriet blir kraftigt överladdade. I båda fallen har jag lite svårt att se hur t.ex instrumentering, torkare eller andra funktioner skulle kunna få spelet av detta. Runt 12V i elsystemet har man alltid när man står stilla utan laddning, runt 10V eller lägre har man just i startögonblicket, inte har jag sett nåt frispel i andra funktioner på grund av just detta. Däremot kan ju batteriet vara kass/slut av flera anledningar, på flera sätt osv, men just kortis är en lite väl "slarvig" beskrivning enligt mitt synsätt. Om det gällde hela batteriet så blir det noll volt, allt blir svart. Betvivlar inte alls att du råkade ut för knepigt fel i din Audi, men kortslutet batteri tror jag inte riktigt det rörde sig om. Lösa batterianslutningar eller anslutningar på startmotorns B+ sida osv kan däremot stämma väl in på beskrivningen. Det cirkulerar en mängd skrönor om elfel, jordfel (hur definieras jord i en bil?) osv, men grunden för el, laddning generator/startmotor, batteri osv har inte ändrats mycket, möjligen med undantag för IBS just runt batteriets anslutning som kom i slutet av -00. Speciellt för BMW och en del andra bilar har fått ett knepigt rykte om svårhanterlig el, men så är knappast fallet, man kan göra mycket med vanlig multimeter. Att det är mycket elektronik däremot inne i moduler och styrsystem är en annan sak, uppkoppling mot diagnosdator är bra vid felsökning. Den vanliga kraftelen osv mäts och felsöks som alltid. FP |
|
|
Nu ville jag inte gräva så djupt i elträsket, utan snarare lekmannamässigt beskriva vad och hur. Alla kan ju inte alltid skilja på begrepp som ström, spänning, motstånd, frekvens, CANBUS osv. Nu menar jag inte att dum- eller nördförklara någon. Det är bra att såna som du folke går lite djupare i förklaringarna, för jag orkar fanimej inte. Vad beträffar Audifelet kollade jag samtliga berörda anslutningar och frågade mina arbetskollegor dessutom om vad som kunde vara fel. På den tiden jobbade jag som mek på en V.A.G. verkstad. Hur man definierar jord i ett fordon? Ja, har man en gammal britt med Lucas elsystem finns ytterligare en definition... |
|
|
Hehe, inget mörker över Lucas. Kika under vänster kupéluftfilter på din540, stor chans att du har en servoenhet från Lucas där...) Jag har mekat rätt mycket med engelska elsystem, de hade sina sidor men låg väl i nivå med t.ex sina tyska kusiner på 60-70 talet, de övergav t.ex 6V-systemet innan tyskarna och hade lyse på bilarna som var värt namnet.. Jag är inte så förtjust i begreppet jordfel som många bilmekar tar till eller skyller på när de egentligen inte kan förklara eller felsöka mera på djupet. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.