AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.600

Hur mycket får jag dra med B-kort?

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
God morgon.

Jag har mejlat min fråga till Vägverket och bett om ett begripligt svar men fick ett riktigt byråkratsvar som jag inte kan tolka till 100%. Därför vänder jag mig till er på forumet.

Jag har även en King Cab Navara som är reggad som lätt lastbil. Eftersom tillåten maxlast är så hög på den (nästan 1 ton) blir det inte mycket kvar för ett släp upp till den totala fordonsvikten 3,5 ton. Max släpvikt är 750 kg. Jag har alltså inget E-kort.

Men jag har hört att eftersom bilen är lastbilsregisterad så gäller andra regler än för en personbil. Det jag hört är att det är släpets verkliga totalvikt som avgör om det är tillåtet eller inte. Det måste alltså vägas. Med en personbil som får dra max 750 kg får man ju inte ens dra ett tomt "1000kg släp". Med King Cab:en skulle jag i så fall få dra ett sådant släp + last upp till en totalvikt på 750 kg. Stämmer det?

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
svintoleffe
Släpvagnsvikter är klurigt.

Jag vet att sen far min böt bil, till en hyndai santa fe,, Så får jag precis dra vårat 1000 kilos släp med den.
Då över stiger jag inte 3,5 ton.

Länk Min Bmw
MVH Leffe
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
bood:

Saxade detta från vägverkets hemsida:

Körkortskrav för personbil/lätt lastbil med släpfordon
Det räcker med behörigheten B för att köra personbil eller lätt lastbil med ett lätt släpfordon. I andra fall krävs behörigheten BE.

Vad är ett lätt släpfordon?
Generellt kan man säga att ett lätt släpfordon har en totalvikt av högst 750 kg.
Men även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt släpfordon. Kravet är då att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragbilens tjänstevikt och de båda fordonens sammanlagda totalvikt inte får överstiga 3 500 kg.

Alltså är det samma regler för lätt lastbil som för pesonbil. Maxlasten för en bil/lb har ju inget med släpet att göra, titta i reg-beviset för KingCab:en så står där ju hur mycket du får dra med B-kort. När jag tog E-kortet fick jag även lära mig att med B-kort så är det totalvikten på släpet som gäller alltså det spelar ingen roll om det är lastat eller ej en vagn med totalvikt på 1500kg räknas som 1500 lastat eller ej, medans med E-kort så är det tjänstevikten och då kan man alltså dra ett 3-tons släp med väldigt lite last efter en bil som tex. får dra 2ton.

/Fredrik
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Dmi:

Tack för svaret. Det är nog det du skrev sist som min "källa" hade missuppfattat.

Det var synd.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Hehe,tur att man inta har dragis.

BMW e lag
Just med japan pickuper typ KC finns det dom som typat ner maxlasten på bilen för att få upp max släpvikt med B kort (tror nån tillverkare har en variant som t.o.m. heter "trailer")
BE kort fixarden normal begåvade med nån käll på körskolan kanske 1 dubbel lektion om man vill träna back övningar bör inte kosta mer än nån 1000 lapp och besparar dig mycket besvär om du drar släp ofta

Om detta med om typning fortfarande funkar.....Jeppe??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Gasar-Magnus: Ja, möjligheten finns...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.