|
|
|
|---|---|
|
Är så besviken på BMW service här i sverige ! Hade ett underligt problem med min 318 IS -92. Så jag lämnade in bilen på en "Auktoriserad verkstad"...dom hittade inget fel ! Lämnade in den på en annan BMW verkstad, och dom hittade inget fel heller ! 3 mekaniker hängde in under huven och kliade sig i huvudet och konstaterade att det inte var något fel. ÄNDÅ hörde man tydligt att den motormissade redan på tomgång ! Hela kalaset på bägge BMW verkstäderna kostade 2000:- Och då fick jag inte ens reda på felet. Tur att man lyckades att hitta felet själ och kunde åtgärda felet till självkostnadspris (400:-) Så tummen ner för BMW-service! | |
| Vilka verkstäder har du anlitat..?? på den auktoriserade verkstad jag lämnar in bilen på så har det alltid gällt att de tar inget för själva undersökningen, men om de hittar felet så lägger de på en relativt liten summa för det arbetet när de åtgärdar det... | |
|
Hej Pansar- vad var det för fel??? |
|
| Nej nej, BMW Group Solna tar 400 spänn i felsökningsavgift oavsett om det tar 1 minut eller en halvtimme. Om de däremot hittar något fel som de åtgärdar så går det på garantin (om man har någon). | |
|
Service ställena som jag lämnade in bilen på ligger i Uddevalla och ett på henån ! Sorgligt att inte så många tekniker kan lista ut vad det är för fel ! Nu var det en tändspole som krånglade, så det blev inte så dyrt i slutändan. Men att någon som jobbar som mekaniker på en märkesfirma inte kan förstå felet. En sa: Vi har haft problem med att folk byter till icke orginal tändstift...troligen kan felet ligga där... Och så blir man debiterad för byte. |
|
|
Då bör du påtala det för de ansvariga verkstadscheferna och att det enligt din mening inte har löst problemet. De verkstäder jag anlitar kan nån gång missa detaljer men efter reklamation brukar allt ordna upp sig. Hur hittade du felet själv? Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
| Många av bmw:s mekar är skräp. Om inte felet kommer upp på diagnosen så står dom ofta handfallna. Man får passa sig så att dom inte börjar byta delar tills dom råkar hitta felet av en slump och tycker att kunden skall betala... | |
|
Svar till Asken: Jo, jag testade att koppla bort luftmätaren, men då gick den bara sämre. Tog av polerna på batteriet under några timmar, så att all ström skulle vara borta. Då "nollas" nu alla databoxar. Bilen gick lite kasst det första tills den hade fått alla de rätta värdena från styrboxen igen. Efter det så testade jag att koppla bort tändspolarna i olika sekvenser. Och på en utav dom så lät det annorlunda. Jag tog min chans och beställde en begagnad del från en skrot. Och Bingo, där fanns felet ! Nu går bilen underbart, precis som den skall igen. *Kanske man skulle söka jobb på BMW ?*...*skrattar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.