AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.980

VARNING E39 Spekulanter

Sida 1 av 2
Hej alla var och tittade på denna bilen idag.

Det som står i annonsen är ren lögn.

Länk

Allt annat än toppskick absolut inte rostfri.

Säljaren en riktigt XXXXX absolut inga samvetskvar för att han drar dit folk på ren lögn. Ring gärna och fråga, han ljuger en rakt i ansiktet.

Ville bara varna för honom.
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Toppskick jämfört med andra 9 år gamla bilar som gått minst 15000 mil kanske?

Exempel på hur han ljuger?

Slutligen: Om du åker och tittar på en 523 för 66000, förväntar du dig verkligen nyskick då?
Jag håller nog lite med "330 diesel" här. Det känns snarare som att man ljuger för sig själv om man tror att man skall titta på en felfri bil när man är spekulant på en 9 år gammal begagnad bil för 66kkr. Man skall aldrig lita 100% på vad en säljare säger, det är min erfarenhet...

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

"Öl byggde denna vackra bil" :-)
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Vad är det i annonsen som är lögn? Det står väl inte att den är 100% rostfri eller? Prisvärd lär den ju i alla fall vara för 65000 kr.

Om du förväntat dig en ny bil i toppskick för 65000 kr så är det absolut som Kristoffer säjer, du ljuger för dig själv. Hur man bedömmer toppskick på en bil är väldigt olika så du ska nog tänka dig för innan du kollar på nån mer bil, inte roligt att bli uthängd som bedragare här bara för att man har andra uppfattningar om toppskick på en bil. Tänk på det gamla uttjatade talessättet "Man får det man betalar för". Ibland kan man självklart göra klipp men då får man vara med på en hel del onödiga resor och besvikelser, detta ingår liksom i spelet och kostnaden för detta får du lägga på inköpspriset på ditt framtida "klipp".
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ordet Toppskick ger mig alltid ett negativt oseriöst intryck, det mest missbrukade ordet som finns, när det gäller handel med fordon, då det finns 100 olika nivåer på begreppet.
Och skrivar man toppskick på en brukskörd 15.000mil/ 9 år gammal bil så hör det definitivt inte ihop med den prisnivån på bilen.

///MVH Hasso
Länk
Tycker det är bra att varning utfärdas. Blir så trött på att det gamla vanliga "man får vad man betalar för" dras upp för att "skydda" den som farit med osanning, hur många tror på fullt allvar att den privata begbilsmarknaden är fri från marknadsmisslyckanden?
Till säljarens försvar tycker jag dock att man efter 9 år och över 15000mil måste förvänta sig slitage av bilen. Vill man ha en i perfekt skick får man köpa en ny eller Hassos gamla bil i princip. Hör talas lite nu och då om begbilköpare som agerar som om de ska köpa ny bil både vad gäller skick och färg/utrustning, komiskt och tragiskt.

/Simon
simon_en: Jag håller med dig i ditt resonemang. "Man får vad man betalar för" är ett slitet och urvattnat begrepp och jag tror marknadsmisslyckanden är mer regel än undantag vad gäller begagnade bilköp.

Det jag reagerar på är hur många "tomtar" det finns som tror att de är nybilsspekulanter när de skall köpa en 10 år gammal bil. När jag skulle sälja min 318 -94 för två år sedan var det en spekulant som påpekade att det fanns stenskott på bilen men ville ha garantier på att inget skulle hända under de närmsta året OCH att den skulle klara bilprovningen kommande säsong :-)
Jag svarade att "vill du ha en 318 med garantier så letar du bil i fel prisklass, en ny kostar 250kkr då får du dessutom fri service!" :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Halå tror ni jag är helt sjuk i huvet eller?

Kostade fö. 69 igår när jag var och tittade på den! Kanske tog ner honom på jorden lite.
Och det stod 100% rostfri igår !!!
OCh givetvis gick jag på de frågor jag fick besvarade med positiva gensvar = ren lögn.

Nej alltså bilen var Omlackad dåligt dålig passform på vissa grejer. Dörrarna var inte omlackade flammiga buckliga. Bakluckan var rostig. Lite småbucklig överallt och repad flammig, dåligt lackad. Lite rost här och där. Skadade lister. Ngn smart jävel hade försökt bända upp framdörrarna med skruvmejsel och skadat lacken innanför, fint samt skadat låscyl på passagerarsidan.

Bilen såg inte ut att ha gått 15k mil utan snarare ja det dubbla. Dörrlisent var utnött sätet såg nersuttet och smutsigt ut. Under huven så var det inte heller (toppskick)

Denna beskrivning baserar jag på de 3 minuterna jag var på plats.

Väntar mig givetvis inte en bil i nyskick. Utan en bil i bra bruksskick.
Tycker inte priset var spec lågt de flesta gamla E39 ligger däromkring utan skinn osv.
Tror jag sett hans annons innan tror han begärde kring 80 då.

15000mil kan en bil visst vara "felfri" det har inte med milen utan ägaren att göra. Då denna bilen framstod som FIN / välskött väntade jag inte att se det liket när jag kom fram.

Som sagt ville bara varna för honom. Så andra slipper köra 5 timmar på sin lediga dag för att träffa ännu en idiot.

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
tycker det är bra att du varnar för bilen, som sagt kanske det spar någon en dag i bilen.
på blocket så går det numera att ändra sina annonser, kanske kan vara bra att veta.
har killen sagt 100 % rostfri så ska den naturligtvis vara det, bara för att bilen är billig så har väl ändå inte säljaren rätt att ljuga? och en bil som är bucklig och repig kan väl knappast sägas vara som ny utseendemässigt ens av en person med rymligt samvete?
för mig personligen så ringer alla varningsklockar när jag läser annonsen, eftersom en så gammal bil omöjligen kan vara i det skick han beskriver. jag skulle knappast åka och kolla på den, men det beror på att jag gjort många sådana utflykter, som liksom denna slutat i grym besvikelse.
sedan vetefan om den är så billig, min 523 touring -97 begär jag 89' för och med det normala touringtillägget på 15' så närmar man sig 70' för en sedan. Och då är min i mkt fint skick NÄR MAN VÄGER IN ÅLDER OCH MIL! de som begär 90-95 för en 523 sedan från 96-97 får nog räkna med att behålla den....

Mvh Johan
Han bor i Nässjö så om ngn bor nära kan det vara värt en sväng och se vad han säger.

>Simon Jo han hann dra några klychor innan jag drog. Han var fullt medveten om att han var ett svin!

>Kristoffer Jag må vara en Tomte men jag jobbar stenhårt på att Sverige ska bli ett tomteland, där man kan lita på folk.
Köp en bil av mig så får du se hur en beg bil ska vara / beskrivning av skicket skall vara.
Låter som du råkat ut för en sk. IDIOT det har jag också flera ggr.

Förstår mer och mer varför folk pungar ut de pengar de gör på nya bilar. De vill helt enkelt inte ha att göra med folk på beg marknaden! Börjar känna lite uppgivenhet själv. Kanske bättre med andra märken.

Ang lura mig själv. Har sett flera fina gamla E39 så jag är väl miljöskadad kanske.
MEN SOM SAGT PRISET PÅ BILEN VAR ETT ANNAT OCH BESKRIVNINGEN OCKSÅ.
Gjorde väl någon form av intryck på honom !! Om man nu kan det på en sådan person.

Trodde jag var snabb ute då han sänkt priset från 80 eller vad det var och skulle göra ett bra köp av ngn som ville bli av med sin bil.

MVH Phil
Phil: Jag bara reflekterade över ett relativt utbrett fenomen hos begagnatspekulanter som jag själv (och många andra) upplevt.

Att som säljare säga en sak i telefon som inte överrenstämmer med verkligheten för att lura dit folk är inget annat än lögn och det är oförsvarbart. Tyvärr är det enligt min erfarenhet mer regel än undantag när man tittar på bilar som börjar bli till åren, därför måste man vara på sin vakt.
Begrepp som "Nyskick", "fullutrustad" och "100% rostfri"omfattar numera en gråskala av definitioner och jag drar alltid öronen åt mig när dessa begrepp används i annonser. Det är alltid bättre att låta spekulanten själv avgöra hur skicket är.

Nu verkar det som att annonsören modifierat annonsen sedan du varit och tittat på den. Jag kan därför förstå irritationen om du åkte dit för att titta på en "100% rostfri" bil i "nyskick". Dock framgick detta inte ur annonsen som du länkade till, därav min reaktion.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Om så är fallet att annonsen är ändrad drar även jag tillbaks mitt försvar, självklart ren lögn och ett riktigt oskick att skriva så om bilen sedan visar sig vara rostig.
Kollade på annonsen igår och kan intyga att han modifierat den. Det stod bl.a. 100% rostfri tidigare.
Det finns många idioter ... Varför tror vissa typer att de ska få en bil i nyskick då de tittar på en vagn med tiotusentals mil och massor av år på nacken.

Samtidigt kan man ju inte vara 100% ärlig i annonsen, skriver man "25 000 mil, några stenskott och en repa, välskött" är det ju ingen som svarar på annonsen, då de tror att bilen är ett vrak, eftersom det finns så många andra i "nyskick".

Bra att Philip S varnade för bilen tycker jag, den är uppenbarligen sämre än man kan förutsätta.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Så här såg min annons ut:

Länk

Tokärlig.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Länk

Har varit uppe och tittat på den me.

Rost överallt, dåligt bättrat. 1 nyckel ingen bok ingen bra bil.

"Jag såg inte det, jag har bara spolat av den" - Säljaren

Men det är en annan historia, hade en kille som kollade den åt mig och sa att den var ok... hmm

Kom bara på det så ingen åker och kollar på den heller i onödan.

-Phil
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Om vi ändå håller på

Länk

Länk

Länk

Samma bil. Den är i helt OK skick både invändigt och utvändigt men anledningen till att Paulssons bil gjorde sig av med den var pga av att den behövde ett antal 10 000:- i reparationer. Det har försäljarna av bilen glömt att säga. Dessutom har den gått 21 200 mil (minst) ;)

Mvh, Thomas E

Ang. att "man får vad man betalar för". Tyvärr är det många som får betydligt mindre än vad de betalar för. Ofta säljs ganska risiga bilar till samma pris som väldokumenterade bilar i kanonskick genom att kunderna har svalt floskerna om att "man får vad man betalar för" och då tror att bilen måste vara bra eftersom den är så dyr.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Länk är nu såld till en kvinna i mölndal. Undrar om hon har blivit informerad. Skall kontakta henne och höra vad som är sagt och inte sagt.

Mvh, Thomas E

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Kävlingepågen, har du kontaktat nya ägaren ännu? Mycket nyfiken på reaktionen..

/Johan
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
En kompis till mig har ringt nu. Att BMW hade ratat bilen pga av de kostsamma reparationer som är i framtågande hade de ej upplyst henne om.
När det gäller miltalet får jag återkomma med när bilen är besiktad. Hon kom ej ihåg vad miltalet var. Hon gissade på 17 000 mil och om det stämmer så har något hänt då senaste besiktningen 040221 hade 20 839 mil noterade.

Mvh, Thomas E

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.