|
|
|
|---|---|
|
Har fått ett märkligt missljud på E34:an. När jag svänger in på en parkeringsplats eller liknande och samtidigt kör över en trottoarkant så klingar det till (ett korthugget sjungande ljud) från fjädern på höger sida bak. Ljudet låter precis som en brusten fjäder eller att det skulle vara trasiga fjäderunderlägg (metall mot metall). Men jag har lyft upp bilen två gånger, tagit bort hjulet och kollat fjäder och fjäderunderlägg, ser helt ok ut. Inget synligt alls. Dock så kvarstår missljudet fortfarande. Jag bytte fjäder och fjäderunderlägg runt om för tre år sedan och har inte haft något problem förrän nu. Någon som har ett tips om vad jag kan kolla innan jag plockar ned stötdämpare och fjäder. Kan det komma från stötdämparen eller fjäderbensfästet? Tycker själv att det skulle vara ologiskt, men någon på forumet har kanske råkat ut för ngt liknande? | |
|
Jag hade ett liknande ljud... Folket på bmw har kommit på ett enormt korkat sätt att fästa backarna till handbromsen med nämligen. Sprinten som håller backarna fästs nämligen i "skölden" (plåtskivan bakom bromsbackarna). Då dessa rostar väldigt lätt, släpper sprinten och backarna sitter lösa i trumman när handbromsen är obelastad. Hissa upp bilen och kika på fästhålen på baksidan, om sprintarna är lösa så har du nog problemet där... Avhjälps lättast med en ny monteringssats till din bil och en monterinssats till en audi 100 -88 och framåt. Använd låsblecket till audins monteringssats istället för att fästa sprintarna i plåten. Funkar kanon! Mvh, Magnus. |
|
|
Kanske fjäderbenslagringen har lossnat lite? Lyft undan ryggstödet och kolla så de 3 muttrarna i "tornet" sitter som de skall. Det kan även vara någon bussning/kulled som är paj, har du kollat silentblocken? /Per |
|
|
Jag har under hösten bytt bromssköldar och allt som har med handbromsen vid navet att göra, så jag tror inte att det är därifrån som ljudet kommer. Men jag ska kolla efter att det inte är någon sprint till handbromsbackarna som lossnat, tror dock inte det mhy till att det är fräscha delar som sitter där. Tack i alla fall för tipset om det alternativa sättet att fixa lossade sprintar. Hmm, fjäderbenslagringen kanske det kan vara, ska kolla upp det. Dock som du sa Per...dåliga silentblock. Kan det ge detta karakteristiska "fjäderbrott-ljudet" som jag beskrivit? När jag tänker efter så ger dåliga silentblock allmän slapphet i bakvagnen och därmed en fjäder som inte ligger still mot gummifjäderunderlägget i fjäderskålen... därav detta typiska missljud - kan det vara så?? Bytte dock silentblocken för fyra år sedan, men jag har sett att det har börjat spricka i gummikanterna. Någon som vet?! |
|
|
Nja.. Det beror väl på hur långt du kör/år. Men längre än 4 år bör silentblock hålla tycker jag. /Per |
|
|
Ja, jag håller med, visst borde de hålla längre. Jag bytte tryckarmarna (casterstagen) på BMW verkstad i nov-04, bad dem samtidigt att kolla upp övriga stag och bussningar. Allt var ok och endast en begynnade sprickbildning på just silentblocken, inte något som behövde bytas just då enligt de på verkstaden. Så det kanske är ngt annat fel. T.ex det du sa om fjäderbenslagringen? Ska kolla upp det senare under veckan. |
|
| Är det någon som tror på teorin om att det skulle kunna vara dåliga silentblock som orsakar det korta metalliska missljudet som endast uppstår ibland??? Det är inget dovt klonkande vid låga växlingar som jag läst om på sökta inlägg, bara ett kort metalliskt missljud framförallt vid svängning i låg fart samtidigt som det är ett gupp på vägen (trottoarkant motsv.). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.