AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
493

320 med m20b25

Jag behöver lite synpunkter angående värdering på 320 med 2,5a(E30 givetvis).

Om vi utgår från en "relativt standard" 325i-89 dvs allt fungerar och är hyffsat fräscht som stötdämpare, fjädrar, bromsar, motor och el. Alltså inga bilstein, brembo, dr shrick, diffbroms eller m-paket. Jag sätter ett pris, låt oss säga 20k.

Sen tar vi en 320 av samma årsmodell, miltal och "slänger i" en motor i samma skick utan att göra något mer, alltså 320-låda, bakaxel, trummor bak, krängningshämmare och batteriet under huven (andra eventuella skillnader har jag helt enkelt missat så fyll gärna på). Karossen är lika fräsch som 325an.

Vad sätter man för pris på 320n? Jag skulle ge max 15k om jag gillade exet medans 13k känns mer rättvist. Har jag fel? Motivera varför!
-BeeMWe-
Nej den e inte lika mycket värd som du skriver, det är precis som folk som gör om vanliga E28 till M535, E34 till M5 till detta, replikan blir inte lika exklusiv inte heller lika säker vid besiktning. Gäller i stort sett alla bilar man bygger om till något värre, orginalet är alltid orginalet. Sen har vi juh undantag som kräver lite mer arbete så som v12/3.5/3.6/3.8 i tex E30 där värdet av arbetet också räknas in lite mer samt att värdet av materialet märks av mer. En mer komplicerad ombyggnad som kan tänkas locka de som betalar lite mer för en bil som inte är "serietilverkad".

Sen skulle jag inte heller ge mer än 13-15 papp för 320n om den var fin i karossen. Om det är en 88a eller senare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.