AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
528

Hur man gör för att sänka kompet om man ska turbokonvertera

backi
Hej jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med en fråga..
jag har en 520i 87:a som jag ska turbokonvertera. Jag undrar om det är någon som vet hur mycket tjockare topplocks packning man ska ha för att sänka kompet.
em
339
emhå
525i -88
Vanligaste är nersvarvning av kolvar, urfärsta toppar, stålpackningar såm äe högre än orginal. Finns hur mycket som helst att läsa om du går in på trimningsforumet här intill.
Mvh, Magnus.
Visa användare
253
Nillen78
BMW M3 V8 -08
En busenkel lösning är ju att bara byta topp packning... det är nog ingen bra lösning i längden!
Fast allt är ju relativt...

//Niclas

Pärlan Länk
backi
okej tack för visat intresse..
men hur mycket ska man kompsänka då?
jag tänkte tex lägga en stålskiva imellan två topplockspakningar som en kompis till mig ska vattenskära ut men hur tjock ska den va då ? vet inte hur man ska räkna ut det.
mvh Backi
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Kompression=
(cylinderns vol + förbränningskammarens vol) / förbränningskammarens vol

Cylinderns volym = pi/4*(borrningen i kvadrat) * slaget
Pi=3,14

Förbränningskammarens volym= Lägg toppen upp och ner, lägg en plexiglasskiva med hål i över ena cylinderns förbränningskammare, och häll i olja från ett graderat mätglas tills det är fullt. Läs av volymen.

Vad som händer när man gör ett mellanlägg till topplocket är att förbränningskammarens volym ökas med formeln för cylinderns volym ovan, men med slaget utbytt mot höjden på mellanlägget. Sedan petar man in det nya förbränningskammar-värdet i kompressionsformeln.

Det är viktigt i sammanhanget att veta kolvtoppens utseende. Formlerna ovan förutsätter en plan kolvtopp. Man kan köra oljemätningen med motorn på plats om den inte är liggande monterad och tändstiftshålet är högst upp. Dra då ner kolven en bit så den garanterat är nere i loppet (mät noga hur långt), och häll i olja från ett mätglas. Räkna sedan bort volymen från "kolvneddragningen" genom att sätta in den i cylindervolymsformeln ovan istället för slaget.
Lycka till!!
MVH

Vorsprang dürch Wirkungsgrad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.