|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Hur vet man att Biltema olja är Statoil? Mina erfarenheter av Biltema är att man handlar det man kommer över på typ spotmarknaden till lägsta pris, vilket innebär att emellanåt har man rent av bra saker... tyvärr sällan... F ö har jag inte heller kört Statoil i mina bilar så... Visst säger klassningen en hel del, men inte allt, klassningen är fortfarande bara minimikrav.. Sen har vi ju en hel del andra egenskaper.. Än en gång.. om vi lämnar motorsporten och ser till en annan kostnadsmedveten och hårt pressad grupp, Åkerier!! Varför kör de inte på ÖB eller Biltema? Jo, haverier kostar pengar, och man tar inte den risken, industrier.. använder inte heller Biltema.. Ja, jag vet ACEA är en europeisk och förenklad klassning, men är ju faktiskt "grövre" då det finns betydligt färre klasser än i API (American Petrol Institute) systemet De allra flesta bilfabrikanter anger fortfarande oljekrav i API, och vissa kompletterar med ACEA |
|
|
API-klassningen är i många avseenden ganska ointressant för våra förhållanden eftersom testerna körs med helt andra förhållanden. (annan bensinkvalitet, större motorer, lägre trimningsgrad etc.) Biltemas olja ÄR tillverkad av Statoil! (jag har många oberoende och mycket pålitliga källor som bekräftar detta) Med nuvarande utformning av klassningssystemen blir det automatiskt stora prestandalikheter mellan olika oljor med samma basolja och samma klassning! Merparten av oljebolagen köper in basoljorna som används i slutprodukten på den öppna marknaden, vilka sedan blandas ihop för att uppnå en viss standard. Det bara ett litet antal oljeadditivtillverkare i hela världen, som gör additivpaketen till oljorna. Dessa additivpaket är oftast standardiserade och köps färdigblandade från tillverkaren, därefter tillsätts de i oljebolagets basolja för att skapa slutprodukten....additivtillverkaren garanterar att oljan klarar vissa klassningar om additiven tillsätts i en basolja med vissa förutbestämda egenskaper. Detta innebär att både basoljor och additivpaket kan vara i princip identiska i olika oljemärkens flaskor! Visst är det små skillnader mellan olika oljor med samma klassning och samma typ av basoljor, men skillnaderna är ganska små - betydligt mindre än vad reklamen vill påvisa! Att åkerier inte kör med biltemaolja, beror nog på att de kan köpa "märkesolja" för priser som är bättre än vad biltema kan sälja sin olja för! ;o) Marginalerna är mycket stora på olja! (mer än 100% prispåslag i återförsäljarledet ut mot privatkund, är regel) Dessutom gör man sig en björntjänst om man börjar blanda ihop pickar och morötter genom att tro att tävlingsmotorolja, personbilsmotorolja och lastbilsmotorolja har samma driftsbetingelser och därför skall ha samma egenskaper! Man återigen, eftersom du är så tvärsäker på kvalitetsskillnaderna mellan Biltemaolja och "premiumolja": ange vilka de är! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tyvärr är jag ingen tribolog, men är trots det utbildad och fd smörjare samt har sålt div oljor under många år Så att peka på direkta skillnader det gör jag inte. Men konstaterar att JAG betvivlar härkomsten av Feltemas olja och att JAG aldrig har kört och aldrig kommer att köra ens en riktig slitbil varken på Biltema, ÖB eller Rustas oljor Jag vet att många oljor är exakt samma i olika förpackningar.. Men det finns trots allt bättre och sämre produkter Ni som så gärna förespråkar BMW original reservdelar, hur kan man då snåla på en sån sak som olja?? Får kanske tipsa BMW om att de rekommenderar Biltema eller ÖB istället för Castrol? Billigt och bra...? |
|
|
E36, varför skulle BMW släppa en av sina mest lönsamma produkter (är troligen en av de produkter som har högst påslag i verksamheten) genom att hänvisa kunden till Biltema? ;o)) Fråga vad din lokala BMW-verkstad betalar för Castrololjan! (jag tror inte du kommer få något ärligt svar iofs., men jag vet vad mindre verkstäder betalar för "märkesolja" och BMW lär ha ännu bättre priser...) Att köpa bra olja för bra pris, är inte att snåla i mina ögon - det är att handla smart! De pengar man sparat utan att gå ner i kvalitet, kan man ju lägga på något annat! Oljor är ganska standardiserade produkter som av flera anledningar är och måste vara fullt kompatibla med varandra. Olja är dessutom en produkt med strikt standardiserade produktklassningar vilka man lätt kan se kvaliteten på den (bara att kolla klassningarna). Det gör att är det något jag utan oro skulle våga köpa på Biltema, är det just oljor... Helt riktigt finns det bättre och sämre produkter inom smörjmedel, men Biltemas syntetoljor tillhör inte de sämre, som vissa hävdar utan att kunna styrka sina påståenden med fakta. Du kan tvivla hur mycket du vill, men jag vet varifrån Biltema får sin olja. ;o) Ö&B får för övrigt ibland in Havoline-syntetolja av god kvalitet (gulfärgad etikett), men oftast är det den biligare/sämre syntetoljan som säljs hos dem (lilafärgad etikett). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo, jag vet också vad man betalar för olja i inköp Menade förresten inte att BMW skulle hänvisa kunderna till BT utan att de börjar sälja Biltemaolja istället Att köpa reservdelar av hög kvalitet som inte är BMWoriginal är också smart Och jo, Texacos Havoline är inte dålig, oavsett var den säljs.. Men till dess någon kan lägga fram fakta tror JAG ändå på att Biltemas olja är spotmarknadsolja till lägsta pris |
|
|
BMW köper garanterat sin Castrololja billigare än vad Biltema säljer "sin" olja för... Dessutom är inte Biltemaoljan klassad för användning i nyare BMW-motorer...men det finns lite drygt ett hundratal olika oljor från många olika tillverkare (bland annat Statoil) som är godkända av BMW! Att Biltemaoljan (som tillverkas av Statoil) inte är BMW-klassad, beror troligen på leveransavtalet man har med Statoil. Ja ja, du får tro vad du vill, men jag har fått så många oberoende och trovärdiga "bevis" att jag vet varifrån Biltemaoljan kommer. För övrigt kan du ju fundera varifrån alla större oljebolag köper basoljorna till sina motoroljor eftersom även bolag med egna källor inte alltid har tillräckliga mängder för produktionen...just det: spotmarknaden! ;o)) När oljor säljs på spotmarknaden, säljs de efter ett system av strikt standardiserade basoljor av olika typer (främst typ I, II, III och IV) i olika bestämda viskositeter. Det är vid blendningen (blandning av olika basoljor och tillsättande av additivpaketen) av dessa strikt standardiserade basoljorna som slutproduktens egenskaper avgörs hos oljebolagen. Vissa oljebolag köper in alla sina råvaror på öppna marknaden och blandar själv till slutprodukten....Castrol är nog ett av de oljebolag som köper in störst volym basoljor på spotmarknaden eftersom de länge saknade egna källor... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| jag undrar varför ja inte sett biltema som logo på de stora f1 stallens bilar? kanske för att de väljer att hellre dela upp alla reklammiljarder på sina kunder istället... | |
|
Varför är det så svårt att inse att samma olja säljs under olika namn? Jämför antalet producenter med antalet märken så inser man det ganska snart. Anledningen till prisskillnaden kan ju vara att person som E36 vägrar inse fakta och är villiga att betala mer för ett starkt varumärke. |
|
|
Betalar INTE mer för "märkesolja" än vad ni betalar för BTolja, garanterat! Samma sak då, varför betala mer än nödvändigt för reservdelar? Dvs, varför handla på BMW när man kan köpa motsvarande kvalitet billigare på andra håll?? |
|
|
För att det är svårt att få en garanterad kvalitet när man köper reservdelar på annat håll än hos BMW? /Anton |
|
|
Kan tillägga att om jag vet att jag kan köpa reservdelar till minst lika god eller bättre kvalitet till ett lägre som jag gör hos BMW så köper jag utan problem denna del istället. /Anton |
|
| E36 - Det är en viss skillnad på motsvarande kvalitet och exakt samma produkt... Vad du betalar för oljorna är ointressant för mig, men sättet du tänker på förklarar varför så stora prisskillnader finns. | |
|
Köper gärna s.k piratdelar om de är av bra kvalitet, även oljor då jag hört liknande att det är statoil-olja som säljs på biltema... Köper man oljan på biltema så har man råd att byta oftare:- rodge dodge BmwCS #5251 Länk |
|
| Men det bästa med Sverige måste väl ändå vara att vi har valfrihet att hälla precis vad vi vill i våra bilar? Om jag vill hälla matolja i min motor så gör jag det. Om någon vill betala 200kr/lit för oljan så - varsågod. Jag betalar gärna 28.50/lit för Biltemas olja, på 25000mil (oljebyte var 1000mil) har jag på det sättet sparat nästan 20000kr och det skulle räcka för en rejäl renovering om det skulle behövas. Och jag är väldigt tveksam om det med 200kr/lit oljan märks någon skillnad på den tiden. Men som sagt - häll vad ni vill i bilarna... | |
parolof |
Jag tycker det generellt verkar vara en visst övertro på orginaldelar bland vissa personer. Om oljan uppfyller minimum klassning och har viskositet som BMW rekommenderar kan det inte göra någon märkbar skillnad. |
|
Arbetar ibland xtra på en mack, vad gäller oljor är det inte 100% iga påslag, det är snarare 6 - 700 på vissa. Själv skulle jag aldrig köra på biltema olja oavsett ursprunget men det kanske beror på andra erfarenheter av deras produkter. Det kan givetvis stämma att det är Statoils olja om man betänker ovanstående påslagsexempel, för övrigt är smörjoljor generellt ganska dyra i sverige i jämförelse med framförallt USA. Oljor är dessutom klassificerade på diverse olika särr, vi har SAE standarden (Society of American Engineers) vilken anger oljans tjocklek. SAE talet mäter oljans viskositet vid 100 grader C och kan sägas vara ett mått på oljans "bärförmåga vid hög temp". W numret anger oljans flytförmåga vid låg temperatur ex 5W-40. Att se upp med är att SAE systemet för transmissionsoljor är uppbyggt på samma sätt som SAE systemet för motoroljor men siffervärdena är högre, en transolja SAE 75W motsvarar en motorolja SAE 10W. Sedan finns fler klassificeringssystem Ex ISO, API, IP, CEC, ACEA, BSI, DIN (Deutsche industrie norme), AFNOR. SAE är fortfarande mest använt men åtminstone inom industrin håller ISO systemet att ta över för oljor. Sedan har vi detta med API (Amerikanska petroleuminstitutet) talet som är till för att man ska få en uppfattning om oljans kvalitet, inte bara dess viskositet (SAE talet). API har mer eller mindre blivit standardsystemet eller standardskala för oljekvalitetsangivelse. Generellt så innehåller en olja med hög APIbeteckning en stor mängd tillsatser och vice versa. API systemet är uppdelat i tre grenar/system. Ett för bensinmotorer, ett för dieselmotorer och ett för transmissionsoljor. API SA till SJ - bensinmotorer, principen ju högre bokstav ju högre kvalitet. API CA till CH - dieselmotorer samma princip som ovan API GL1 till GL5 - transmissionsoljor, principen ju högre siffra ju högre kvalitet. Högre API tal är vanligtvis lika med högre pris men det kan givetvis löna sig i längden. Slutligen vilka tillsatser används i oljor? Jo.... Oxidationsinhibitorer - Förhindrar att oljan oxideras till slam och harts. Korrosionsinhibitorer - Förhindrar korrossiva angrepp på metallytor. Detergenter (tvättmedel) - Häller rent från slam, förbränningsrester o annan skit. Smörjfilmsförstärkare - Reducerar friktion och nötning. Vidhäftningsmedel - Ökar vidhäftningen av smörjmedel på metallytor, bildar skyddsskikt. Vattenavvisare - Ger vattenavvisande egenskaper. Emulgatorer - Gör vissa smörjmedel lösliga i vatten. Färgämnen - ger önskad färg. Luktmedel - Ger önskad eller tar bort oönskad lukt. Baktericider och Fungicider - kontrollerar halten av bakterier och svamp. Flytpunktssänkare - Sänker stelningspunkten på smörjoljor Givetvis kan en olja innehålla fler av ovanstående tillsatser. Nu ska jag f-n ha kaffe, hade tänkt gå in på mineral - halv o helsyntet men det får bli en annan dag. Nåväl, detta var väl folkbindande information! Själv är jag petnoga med vad jag häller i mina bilar samt vilka filter jag använder. Grejerna håller sig fräscha så mycket bättre. Hoppas någon hade glädje av mitt inlägg i oljedebatten. Per |
|
| Johan han körde biltemas heltsyntetiska olja, han hade täta olja byten och inte en tick från ventilerna men så fprt han körde biltema kom problemet så hur mkt än ni säger så kommer jag aldrig använda biltema olja. OM två oljor har samma klassning betyder det inte att det är lika bra !!!! Biltema kan uppfylla kraven men så fort man kör hårt med bilen så vitras biltema oljan snabbt. Det var inte så länge sen !!! | |
|
Det är inte riktigt korrekt att transoljor med högre "GLtal" har högre kvalitet Ex GL5 är normalt inte lämplig att använda i växellådor, utan enbart i hypoider, dvs bakaxlar, eftersom GL5 innehåller EPtillsatser som är skadliga för gulmetaller i växellådans lager, normalt rekommenderas GL4 för växellådor, men ej för bakaxlar eftersom den innehåller mindre EPtillsatser GL1= utan EPtillsats GL4=milda EPegenskaper GL5=Olja med EPtillsatser för hypoider |
|
|
Håller helt med, man får så att säga se upp med GL oljorna,specellt i äldre bilar då vissa tillsatser äter upp lager o synkringar mm. Givetvis måste man även se upp med diffbroms om man har sådan Jag tycker det är rätt intressant med oljor, jag tror att många häller i utan att närmare reflektera över vad det egentligen är för innehåll och egenskaper på den oftast obilliga oljan. Jag kommer heller inte att lita på Biltemas olja, möjligen till korta genomsköljningar, oljebad och eventuell rostskyddssprutning. Detta pga att en olja ska klara av otroligt mycket under fantastiskt varierande förhållanden, jag vill vara säker på vad jag häller i. Per |
|
|
Det finns ingen anledning att inte lita på en olja och dess klassningar. Den oljeleverantör som fuskar med kvalitetsmärkningen får rätt hårda straff för detta. Att Biltema köper en produkt av Statoil och säljer den billigare än Statoil är inget konstigt. Statoil tjänar pengar på sin egen produkt och även på den olja man säljer till Biltema. Att originalprodukten är så mycket dyrare beror givetvis på utvecklingskostnader och marknadsföring. Hur många procent av sveriges befolkning vet att det är SAMMA olja i vissa av Biltemas burkar? Inte många. Självklart får ju inte Biltema skylta med detta heller. Sen gissar jag att Biltema jobbar med lägre marginaler än många andra. Titta bara vad Statoil tar för en läsk eller en dosa snus... Detsamma gäller förresten Mobil och Hydro där vissa av Hydros produkter är exakt samma olja till ett lägre pris. Eller Mobil och BP? Dom flesta vet vad Mobil 1 är för något, hur många vet att Visco 7000 är SAMMA ? Men hur många som inte vet, skulle köpa en Hydroprodukt eller BP istället för Mobil? Dom som bryr sig och är måna om sin bil köper det varumärke man känner till och litar på. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.