|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Stout, den oljan går utmärkt i din bil! Om motorn är lite sliten och/eller har gått långt, kan du testa deras 5W50-olja i stället, den är lite tjockare när den är varm. Däremot rekommenderar jag inte Biltemas oljefilter - köp originalfilter hos BMW i stället! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja, oljefilter handlar jag på BMW. Tänkte skölja motorn genom att köra på Biltemas olja 50-100 mil och sedan fylla på med någon annan märkesolja (kanske inte spelar roll men känns bättre rent mentalt). Så om jag ska Biltemas olja som tvättolja ska jag köra helsyntet 5w40 eller 5w50? | |
|
Varför använda "märkesolja"? Det är statoil som tillverkat biltemaoljan och den håller mycket bra klass... Långt bättre olja än den bästa olja som fanns, när bilen tillverkades! Om du skall ha en "tvättolja" skulle jag satsat på den tunnaste av de två - dvs. 5W40-oljan. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| OK, kör då 5w40. Jo jag vet när det gäller oljan och har väl för mycket födommar så vi får se. Köper kanske 2 10l dunkar och först tvättar och sedan byter igen och ska man köra 5w50 då då? | |
|
Jag skulle börja med att göra ett byte till 5W40 och ett originalfilter. Efter ca 200 mil skulle jag göra ett nytt byte av olja och filter. Om motorn går utan missljud på 5W40-oljan - skulle jag välja den oljan vid andra bytet, om motorn däremot låter "för mycket" med 5W40-oljan - skulle jag välja 5W50 vid andra bytet. Dvs. det kan vara smart att inte köpa all olja direkt... Du kan hålla ett öga på hur snabbt den nya oljan svartnar efter bytet, om den svartnar snabbt är motorn smutsig invändigt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har nu klippt ut ditt inlägg och, skrivit ut det och satt upp det på väggen. :-) Tack för dina synpunkter Johan. |
|
|
Ett tips är att alltid kolla kvalitetsklassningen på oljan. Det är en kvalitetsklassning som är oberonde av oljans märke. Är kvalitetsklassningen på ÖB:s olja samma som Castrols olja skall oljorna vara lika bra. |
|
|
ska du tvätta motorn invändigt så gör en engine flush det kostar ca 800 och ska va skit bra (har inte testat själv). Gå in på malte månsons hemsida så förstår du. |
|
| Jaha, och vem är Malte då? | |
|
Visst är "Engine flush" bra, men knappast nödvändigt! Dessutom får man nästan samma effekt av ett "snabbt" oljebyte om man använder en bra olja. (dessutom mycket billigare) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jag har inte så bra erfarenhet av biltemas oljor (statoil oxå). En vän till mig hade en 318 han körde valvoline olja, motorn lätt fint och inget tickande men sen körde han biltema olja och snart efter 2 mån lätt den som en traktor/disel. Han bytte hela toppen blev billagre än att renovera. Så biltema olja köper jag inte faktiskt kanske till en b20 men aldrig till en Bmw som 316 och 318 då de har en tendens att ticka... |
|
|
en länk till Maltes Engine flush sida Länk |
|
|
Bara för att två oljor har samma APIklassning så är de inte lika bra Isåfall finns ju ingen anledning för racingfolket att åka märkesolja av hög kvalitet, ta dragracingfolk, som alltid brottas med ekonomin.. då skulle det ju vara ett genialt sätt att spara pengar på.. Mot ÖB och hamstra olja... Hmm, nej.. |
|
|
Vad säger isf klassningen av oljan? Självklart blir den ett sorts riktmärke för vad oljan minst klarar osv men något annat bli svårt att uppnå då man i mitt tycke bör ha snäva toleranser vid test och utvärdering av en olja för att få ett värde att kunna jämföra med. Kan det inte vara så att de stora tillverkarna lägger stora summor på utveckling och forskning som de mindre tillverkara kan åka snålskjuts på? Därav prisskillnaden var min tanke.. Sen det här med dragracing eller vad än det är tal om. De stora pojkarna åker med betald olja och de utan spons ser att det funkar.. Vips så har det sponsrande företaget vunnit ännu en kund? /Anton |
|
| En klassning är en klassning. Har "Nisses finfina motorolja" och en Castrol-olja samma klassning uppfyller de samma krav. Att sen Castrol-oljan kan vara BÄTTRE är en annan sak, men varken den eller "Nisses" är SÄMRE än den klassning som står på flaskan. | |
|
Danieel, vilken olja slog han i? Vilket filter använda han? Hur långt hade bilen gått? Hur kördes den? När var detta? Personligen är jag mycket tveksam till att det är oljan som resulterade i topp-haveriet! Klassningarna är strikta och två oljor med samma klassningar håller helt riktigt MINST samma krav. Men samtidigt är skillnaden mellan olika oljor som har samma klassning betydligt mindre än vad man försöker framställa i reklamen för olja....läser man oljereklam är ju alla oljor "bäst"! :o)) E36, det finns rätt många racingstall som kör med helt annan olja än vad det står på bilen (t om helt annat oljemärke)... ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
man kanske kan jämföra med öl som väl olja heter på tyska. Öl har ju olika klasser, smaker och pris den med. Dock är den klassad som starköl så är effekten densamma, man blir full till slut :) |
|
| Köpte nyss 20liter Q8a superplus,API SL ,MB229,1 Bmw longlife,för 800kr.. | |
|
Exakt, API klassningen, eller den nya ACEA är en kvalitetsmärkning, och oljan håller minst de spec. kraven, men visst är det skillnad på olja och olja, bara för att de uppfyller en viss klassning så skiljer det ju mellan premium och budget. Självklart är det många som åker ex. DR utan att hinka i samma smörja som man KANSKE gör reklam för, men jag är själv med i den cirkusen... och ingen jag känner som åker seriöst hinkar i annat än premiumolja.. Det enda jag sett TFteamen använda från Feltema är deras silicon, som används vid montering av Copperheads toppackningar Se parallellen till öl, den var inte så dålig.. starköl som starköl, men vissa smakar faan.. |
|
|
E36, Biltemaoljan tillverkas av Statoil! Är Statoils olja "premium" enligt dig? ;o)) Med tanke på marginalerna som finns i oljebranschens återförsäljarled, är det inte konstigt att Biltema kan sälja samma olja för under halva priset... Eftersom du är så säker på att det skiljer mycket kvalitetsmässigt mellan "premium" och "budget" (vi kan ta t ex Biltemas 5W40-olja jämfört med något annat oljemärke som du själv kan ange!), kanske du kan redogöra mer exakt för vilka skillnader det är!? Skillnaden mellan API och ACEA-klassningen är att ACEA är anpassad efter våra europeiska förhållanden, medan API är anpassad för amerikanska dito. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.