|
|
|
|---|---|
|
Hej. När jag försöker att starta min 318i -96 hörs endast ett smattrande ljud(startmotor, relä??). Alla lampor på instrumentpanelen lyser som de ska. Nåt mer händer inte. Bilen har stått en vecka och jag har problem med varierande tomgång. Har kollat tidigare lagda trådar men inte hittat nåt som liknar det här. Nån som har en aning om vad det kan vara?? /Johan | |
| Låter helt klart som ett batteriproblem. Testa att antingen starta bilen med kablar eller att ladda batteriet. | |
|
Hittade en annan tråd när jag sökte på "smattrande" som beskrev samma sak och svaret var detsamma. Tack för hjälpen |
|
|
skidjohan: Jag har exakt samma problem... Batteriet funkar som det ska i mitt fall... Har du fått reda på vad problemet beror på?? "En gång BMW, alltid BMW" |
|
|
Om strömförsörjningen är ok, så kolla kontakterna på startmotorn så dessa har ordentlig kontakt... BMW is like a women: High Temprament, But Beutiful angleeys... |
|
parolof |
ljudet som ni hör är solenoiden (eller hur det nu stavas) reläet som kopplar in startmotorn |
|
Har samma problem, med min 320 touring 96:a men den startar med hjälp av startkablar...får den sen stå ett par dar i kylan så lägger den av igen. Drog igång den idag och bestämde mig för att köra en halmil för att ladda upp batteriet men när jag sen kom hem lyckades jag få kärringstopp på vår trånga bakgård och sen dök problemet upp igen.......hmm.... precis som du beskriver skidjohan så smattrar solenoiden och inget annat händer förutom att strömmen mattas ut.... Kan tänka mig att detta beror på att man inte använder bilen tillräckligt ofta och när det är kallt nu på vintern så laddas batteriet ut och den lilla extra krämen du behöver för att dra runt motorn försvinner..... Har däremot hittat en försäljare av underhållsladdare som verkar ganska så bra vid liknande problem och ger er länken till denna så kan ni läsa om den själv.... MVH kokerskan Kokerskan |
|
|
och här var länken :) Länk Kokerskan |
|
|
Köp en riktig batteriladdare i stället! T ex från: Länk Batteriet laddas inte upp särskilt mycket på en halvmils körning. Med tanke på årstiden är det tveksamt om du ens laddar upp mer än du förbrukat genom starten... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kolla anslutningarna och batterikabelskorna och rengör ordentligt...fetta sedan in dom... Har ni kollat kolen i startmotorn? Mvh Andreas |
|
| Kan också vara så att batteiet är slut, då hjälper det föga att ladda det, eftersom det ej håller laddning alternativt mattas av snabbt vid belastning | |
| Batteriet är slut... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.