AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.446

dubbel glas e32

Sida 1 av 2
Ma
213
Matte78
730iA -90
funderat på å sätta in dubbelglas,någon som vet om man måste byta alla dörrar? E de även dubbelglas i bakrutan?

Hej Matte,

Såvitt jag vet är det dubbelglas bara i dörrarna, ej i fram- och bakrutan. Iallafall är det så på min E38:a.
Mitt tips skulle vara att söka efter en omgång kompletta dubbelglasade dörrar på skroten, och lacka om dem i bilens färg om de inte råkar vara rätt färg vid köpet. Jag antar att det skulle gå utmärkt att bara byta fram- eller bakdörrarna, men vågar inte gissa om du skulle märka någon skillnad med bara en omgång dörrar bytta. Men däremot har jag jämfört mellan en bil med, och en utan dubbelglas, och där var skillnaden så märkbar att jag beslutade mig för att bara tittta efter E38:or med dubelglas. Har jag inte ångrat en sekund... :-)

Mvh. /Kjell
Jag var nära på att köpa en bepansrad E32 740iA från -93 med dubbla skottsäkra rutor och röd skinnklädsel. Hela bilen var skottsäker. Den hade tydligen ägds av den Nigerianska ambassaden. Den va läcker...men ja han aldrig lägga vantarna på den =(=(=(=(=(=( vilket jag än i dag är lite dyster över. Frå nöja mig med min E32 735i istället =)
Men dubbelglas & skottsäkra glas är 2 olika saker.......
Men de är fortfarande dubbla glas...fast skottsäkra =)
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Kan man bara inte beställa dubbla rutor och få dem isatta?

De firmor som bepansrar bilar bytar väl rutorna mot skottsäkra(tjockare alltså) men behåller dörrarna?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
I min sitter det dubbelglas i dörrar och bakruta det är enkelglas i framrutan.Stor skillnad är det mot vanligt glas men jag skulle inte ta kostnaden för eftermontering.Då är det nog både lättare o billigare o byta kärra.Tänk på att inredningen i dörrn+rutram är olika.

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Detta var länge sen nu, men för den som vill byta till dubbelglas så har bakrutan numera utgått från BMW och skulle ni få er bakruta inslagen idag så får ni nöja er med enkelgasruta.
Japp kasst helt klart.

Undrar om man kan få en specialtillverkad dubbelglasruta nånstans?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Köp två bakrutor och klistra ihop dom :)
Det kan ju finnas pirattillverkade rutor som inte går att köpa via BMW.

/Mats J
ro
63
rockabilly
e38 740ial 95
jag har dubbelglas i alla rutor förutom vindrutan.
vad jag har hittat i bmw's fakta,,så slutade dom med dubbelt i bakrutan
då högt bromsljus monterades. det går inte heller eftermontera..!
att limma ihop 2rutor,,blir inte samma sak,då det är vakum imellan dom två ca:3mm tomrum.
och att sätta i detta på en bil som inte är avsedd för detta går inte.
rutan är typ 3,5x så tjock som enkelglas och passar inte i rutramen.

en v8 låter gött!
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Går det inte att eftermontera högt bromsljus eller dubbelglasrutan bak?

Bakrutan ska ju gå om man har rätt lister med.

Sen är framrutan av sk laminerad säkerhetsglas som inte "exploderar" om nånting kommer mot den så du inte skär ihjäl dig, den är redan tillräckligt tjock.
b3
31
b3m2w0
BMW 540I(M) -97
hej...

tror att jag har dubbel på samtliga rutor på min..
om jag sätter fingret på utsidan och kollar inifrån så ser det lika tjock ut som
sido rutorna men man vet juh aldrig man har inte lust att prova heller...

någon som vet vad som var vanligast från fabrik gällande dubbel rutor/ alltså kombinationer?
ro
63
rockabilly
e38 740ial 95
det som inte skall gå att eftermontera gjäller bromsljuset,,om bakrutan går att få dit vet jag ej men jag tror att det blir knepigt..
att någon har dubbel (isolerglas) i framrutan låter inte troligt?

en v8 låter gött!
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Så här har jag förstått det:

De som valde dubbnla rutor fick det i alla dörrarna samt bakrutan.
Framrutan är av annan typ, men tjock såklart för att det är en annan typ av ruta än de andra.

Sen finns det de som försökt eftermontera dubbla rutor, vilket jag håller på med till E32an. Oftast glömmer man bakrutan eller så får man inte tag på alla rutor och låter det vara som det är och då med kanske endast bak eller fram.
Jag ska ha i alla dörrar och bak.
78
29
78dude
E32 BMW 735i
Hva i alle dager skal du med det?
Har du mafian efter dig?
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Dubbla rutor handlar väl till viss del om ljudkomfort, att reducera störande ljud. Dessutom har de vad jag har förstått en isolerande verkan, värmen minskar på sommaren och hålls kvar på vintern.

ro
63
rockabilly
e38 740ial 95
mycket bra formulerat,,
dubbelglasets främsta uppgift är ju att dämpa yttre ljud
och det funkar mycket bra,,man hör knappt lastbilar eller något!
så kör man ner rutan 1mm och det blir ett j..la liv direkt.
men det funkar även som temperaturkomfort och att det förhindrar även
imma på rutorna,, det syns en jättestor skillnad på sidorutor+bakruta
mot framrutan absolut ingen imma annat än på framrutan då det brukar bildas imma i en bil..
helt klart en detalj som borde vara standard på bilar!

en v8 låter gött!
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Konstigt att folk fortfarande 2008 tror att dubbla rutor som funnits så länge på bilar är skottsäkra.
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Hej Alla!
Dubbla glasrutor med distans emellan dem är isolerglas för att slippa kallras. Skottsäkra glas är något annat nämligen glas och PVB-folie som är laminerade tillsammans i autoklav med tryck och värme...och säg en fyra fem glas med mellanliggande folie

Ulf
Na
16
Narii

BMW 760i -03
BMW 328i cab -98
BMW 2500 -68
Hej!

Våran har dubbla Okrossbara-rutor fram, bak, vänster o höger dörrar. Men den kom så från fabrik.

Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Nari: Antingen har bilen dubbla rutor enligt topgun007´s(fyndigt nick) beskrivning eller så har den skottsäkra skyddsglas enligt hans beskrivning. Något däremellan har jag aldrig läst om men din bil kan ju vara unik. På nåt sätt tror jag ändån att du bara har dubbla glas liksom alla andra och de kan man krossa, kanske bara inte lika lätt som med enkla rutor(om du nu testat).

Varför din bil skulle ha skyddsglas men utan skyddsplåt kan vi låta vara en gåta. =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.