|
|
|
|---|---|
|
Jag skall beställa den nya 3 serien E 90, jag är i valet och kvalet om jag skall köpa 320 D eller 325 an ungefär samma pris med pkt man måste ha, jag kör inte mer än ca 1300 mil så det lönar sig inte med diesel,men det är lockande ändå,(bra vrid) vilken kan tänkas ha bättre värde efter 3 år, lättare att sälja, härligare gång ,mm Acca | |
|
JAg skulle utan tveka ta 320d i kombination med partikelfilter. Skatterna komemr antagligen se helt olika ut om ett par år vilket gör dieselbilar mer eftertraktade samt bensinbilar med låga utsläpp av HC... Asken |
|
|
Jag skulle tveklöst välja 325i med tanke på hur lite du kör. Till skillnad från Asken så litar jag inte på att staten kommer sänka skatten för Dieselbilar inom den närmsta framtiden. 325i lär vara bättre på det allra mesta utom bottendrag och bränsleekonomi. Jag anser att 320d är för dyr i sverige jämfört med 325i, om man inte ska ha den som tjänste/förmånsbil. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Om du inte känner dig säker ,varför beställa in blanco? Det är ju 2 olika bilar, 2 olika karaktärer, vilken du trivs bäst med kan ju bara du avgöra. Intron är ju inte mer än en styv månad bort, då lär du ju få testa bägge! Boka Englunds 12/3 (tror jag det var) Mvh Salesman |
|
|
Med tanke på at du kun kjører ca. 13000 Km pr. år er en 325i et naturlig valg...har du råd - har du lov :) Jeg kjører en E46 318d Touring og trives med det, men jeg kjører også ca. 50000 Km årlig og da er en dieselmotor et absolut krav :) "Freude am Fahren" - BMWCCN #5553 |
|
|
Jag körde betydligt mindre när jag körde enbart bensinbilar, nu när jag även kör dieselsnål tdi maskin så kör man betydligt mer, dvs man kör gärna en sväng till närmsta stad och käkar en korv när bilen ändå bara drar en halvliter...lite överdrivet kanske, men ni förstår kanske vad jag menar...dessutom tror även jag att skatterna på miljöklassade dieslar kommer att sänkas, men som du säger, bara vridet är ju värt en hel del... "BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller" |
|
| Skulle helt klart välja en 320d, Men har man inte åkt diesel innan bör man nog känna att man trivs med det goa vridet istället för varv. Om man räkna på ekonomin så blir det inte dyrare att åka diesel om man kör 1300 mil, brytpunkten ligger någon stans där.Vad det gäller andrahandsvärdet så bör en beg diesel med låga mil ha ett bra värde då de flesta brukar rulla en hel del. | |
| 320d verkar ju mycket imponerande med bl a en acceleration 80-120 på 4:ans växel som är snabbare än dagens 330 och lika snabb som e 90:ans 330. Själv hoppas jag också på kommande skattelättnader för att snart kunna lägga in en beställning. | |
|
Intressant med nya skatteförslaget. Men tror ni verkligen att det kommer att bli billigare totalt sett? Finns det inte en uppenbar risk att man möter ev vägtrafikskattesänkning med skatt på bränslet istället? Långsiktigt är ju målet inte att folk skall åka mer bil. Ligger skatten på bränslet (rörligt) stället för vägtrafikskatten (fast) så kommer förmodligen folk att köra mindre. Vad tror ni? |
|
|
Det är inte ofta det blir billigare för bilägarna när det ändras i skattesystemen, antagligen blir det högre skatt på dieselbränslet i stället. Nånstans ska ju pengarna in, i slutändan handlar det nästan bara om det vilka miljögrejer de än väljer att skylla på för tillfället |
|
|
Tror inte att det kommer att bli billigare att köra Disel/bensin däremot kommer det att bli dyrare så länge vi MP/S/V i en majoritet. Persson sa senast i går att vi troligtviss behöver skatterna i Sverige..... Född fri skattat till döds |
|
| Det jag kan tycka är lite märkligt är att listpriset, som ändå ses som det officiella, är 12 tkr lägre för 320 d, men när man lagt på samma paket på båda + det obligatoriska partikelfiltret för dieseln så är plötsligt prisskillnaden ca 1 tkr. Det är väl ändå ganska ovanligt att begagnade bilar i samma modellserie har ett högre andrahandsvärde än resp nylistpris varför jag tror att man redan i listprissättningen tyvärr har reducerat lite på dieselns potentiella andrahandsvärde. Hade dieslen haft samma listpris som 325:an hade den kanske om några år haft ett högre andrahandsvärde än 325:an. Man kan också säga att 325:an är klart gynnsamt prissatt jmfr m tidigare. Märk att nuvarnade listskillnad på 325 resp 320d är klart lägre för dieseln. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.