|
|
|
|---|---|
|
det är lördagkväll osv....kom då att tänka på en sak. Har gaspedalen alltid suttit till höger om kopplingspedalen? Själv är jag vänsterfotad och dubbelhänt. Har dock aldrig upplevt att gaspedalen sitter fel. Hur är det med er som är högerfotade, känns allt klockrent? Eller har ni också grubblat mycket kring detta fenomen ;-) ? /A | |
| E högerfotat och allt känns klock rent. =) | |
Philly |
Är dubbelfotad tack vare att jag lirat fotboll i 16 år. så allt känns perfekt.. BMW |
| Som högerfotad känns det givetvis perfekt.. Men allt går nog att lära sig även med "fel" fot - att bromsa normalt med vänster var ju omöjligt innan man lärde sig! | |
| Är vänsterfotad, sparkar alltså boll med vänster, men ändå känns bilens uppsättning perfekt! Däremot skulle jag ha stora problem att växla med vänster tror jag. | |
| vänsterfotad här med..allt känns klockers..har nog med att göra att "så är det bara, lär dig" man har ju inget val lixom :) | |
|
Bromsa med vänster fot :) Iaf i automatbilar.. Funkar ju klockrent i en lastmaskin.. :) Körde lite budbil för några år sedan, högerstyrd... kändes okej att växla med vänstern... men fan så jobbigt att sitta till höger... läskigt till en början! // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
haimaul |
Vissa av Mercedes gamla silverpilar (W154?) hade gaspedalen i mitten och broms till vänster. Läste om någon gammal F1-förare som fick köra en sådan på Goodwood eller liknande )Stirling Moss vägrade med hänvisning till pedallayouten och hoppade in i en W196 istället.) Föraren - jag kommer inte ihåg vem det var - var tydligen VÄLDIGT nervös. I en sån bil vill man inte trampa fel... __ When in this charming car, this charming man... |
|
Gamla hederliga T-Forden hade ett pedalarrangemang med en 'växelpedal' till höger och gasen till vänster (växelpedalen skötte både koppling och växling mellan hel- och halvfart; i mittenläge var det frikopplat, trampade man ner pedalen slirade man igång 'halvfart' eller 1:an, släppte man upp pedalen helt gick man över på 'helfart' eller 2:an. Fler växlar fanns inte..... ) Bromsning (fanns endast på bakhjulen) sköttes med en lång spak på utsidan av bilen! /// Gunnar E. |
|
|
Själv är jag högerfotad och allt känns som det ska. Men efter lite problem med att bilen inte ville hålla tomgången ordentligt har jag även lärt mig att sköta bromsen med vänstern... Då detta var som värst så var det inför varje rödljus bara att lägga växeln i friläge samtidigt som man gjorde en mjuk inbromsning med vänsterfoten och höll tomgången uppe med högerfoten.. |
|
|
Jag lärde mig 'tå-häl-metoden' medan jag övningskörde.... det var tidigt 70-tal, förgasarmotorer med automatchoke var det som gällde. Tomgången var inte optimal efter kallstart för att uttrycka det milt. Eftersom bromsning med vänsterfoten är no-no i min värld (utom på tävling, men det är en annan femma), blev det tån på bromsen och hälen på gaspedalen, det funkade klockrent! Mycket användbart även när tvåans synkringar började ge upp, lite mellangas vid nedväxling underlättade betydligt och ibland behöver man ju växla ned under inbromsning! Då behöver man ju trampa på alla tre pedalerna samtidigt, så vänsterbroms går bort bara av den anledningen. /// Gunnar E. |
|
|
Gunnare: För att inte tala om att man behöver tå-häl för att göra sköna burnouter... :-) /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.