|
|
|
|---|---|
|
Hej! Mitt batteri blev urdraget efter många småsträckor, och full fläkt stereo värme i stolarna mm., innom stan. Jag fyllde upp batteriet med vätska och laddade det över natten. Efter laddning visade batteriet 12.88 Volt. Vilken spänning skall man ha, minst, på batteriet innan man skall byta ut? Är allt över 12 Volt bra? eller skall det ligga på 13 nånting..... Batteriet jag har är orginal på 528 -98 Touring. Tror inte att batteriet är bytt någon gång, så det kanske blir dags snart eller? "It's furious to be fast!" | |
|
Ett fulladdat batteri ligger på ca 12,7V eller strax över det. Normalt håller ett startbatteri kanske 3-5 år, men det beror mycket på hur de används och sköts. Det finns många exempel på bilägare som haft samma startbatteri mer än tio år! Om batteriet är fulladdat bryts det ner långsammare än om det är dåligt laddat, så det är bra att försöka ha batteriet så laddat som möjligt hela tiden. Givetvis måste man kolla så inte vätskenivån är för låg heller... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaret! Då vet jag att mitt batteri blir ordentligt laddat eftersom det laddades till 12.88V. "It's furious to be fast!" |
|
|
Man bör låta batteriet vila en timma och sedan läsa av spännngen i rumstemperatur för att få rätt "indikation". Har man precis laddat batteriet och mäter direkt efter det, kan spänningen vara högre än efter batteriet stabiliserat sig. Det är bra att ladda batteriet riktigt länge om man vill ladda upp det, helst mer än ett dygn. Det är sista procentens laddning som tar tid att ladda upp... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.