|
|
|
|---|---|
|
Min airbaglampa lyser och diagnosen är fel på kabeln till bältessträckaren. Är det någon som gjort denna operation. Jag har köpt repsatsen som består av flera kablar varav en med lösa kabeländar. Ska dessa lödas eller? Måste hela stolen demonteras eller klarar man bytet med stolen på plats? Någon kanske har bilder. A A | |
|
Tack för mailet Hasso! A A |
|
|
Vid tidigare service kollades Airbag-lampan och då skulle felet vara i sensormattan. Åtgärdade det enligt Hasso's tips. Var inne på BMW-verkstad i går och servade bilen och skulle passa på att släcka Air-bag-lampan. Inget "fel" på sensormattan så tipset fungerade även på e38 vilket inte var helt oväntat. Däremot så kunde de inte släcka lampan på grund av "fel på tändkrets bältesträckare" på båda sidorna! Läst igenom flera trådar om e39 och problemen med kabelstammen och kontakterna. Något ytterligare tips innan jag springer och köper kabelsatserna? |
|
|
Oftast brukar det väl räcka att ta isär och sätta ihop kontakterna för att få ordentlig kontakt igen.(alla kontakter mellan kontrollenhet och sträckare) Kan tom räcka att rucka på dom lite bara. Behöver inte byta något alls. Orsak: Den lilla ström som ligger på hela tiden för att kolla att det är kontakt igenom hela kretsen, ger som bieffekt någon typ av uppbyggnad av yta på kontakterna som i sin tur ger för högt motstånd, och då får man felsignal. (hört från min bror som jobbar med elprovning hos en fordonstillverkare) /Mats J |
|
|
Jag har bestämt för mig att jag läst 2 st gör-det-själv guider om hur man byter bätessträckaren, kan mycket väl vara på engelska men jag trodde även att det fanns en på autopower. Nu hittar jag ingen, någon som har länkar liggandes? /M |
|
| Det blir nog att gå igenom kontakterna och smörja upp och buntbanda ihop dem. Läste att vissa ruckat på stolen, ryckt ur och i kontakterna och sedan fungerade det. Måste man inte reset'a Airbag lampan med verktyg även för detta fel eller räcker det med att göra bilen strömlös genom att plocka bort batteripolen? | |
|
Du måste nollställa lampan då airbaglampan kommer fortsätta vara urkopplad även om det glappande under en tiondels sekund. Nollställa med verktyg är det enda som duger tyvärr :( |
|
|
Äntligen är Airbaglampan släckt! Hoppas bara att den fortsätter vara det. Tog isär kontakterna under stolarna och smorde upp dem. Körde en diagnos med Carsoft + interface som jag skaffat. Två fel var registrerade på Airbag. 3 Isolation of Driver-Airbag Feeder Insufficient 4 Driver-Airbag Feeder Defect Tog bort felen och lampan slocknade när jag startade bilen. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Inget av felen har med bältessträckarkablaget att göra misstänker jag . ///MVH Hasso Länk |
|
Nej, kanske inte? Hur som helst så fungerar det nu. Jag har startat bilen flera gånger och lampan är fortfarande släckt. BMW kanske bara var sugna på att få ta in bilen igen? 375:- bara för att koppla in DIS. |
|
|
Hej Hasso, kan du vara snäll och skicka till mig mailet som du skickade till AA. Jag har samma problem som honom. Mvh Tran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.