AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.772

Vad är egentligen en bränd ventil?

Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Ja, som rubriken säger...
parolof
ventiltallriken ska vara slät för täta mot toppen, blir tallriken skadad t.ex p.g.a felaktig tändinställning så kan i värsta fall bitar lossna så att tätningen blir försämrad, hade en hundkoja en gång som toppade 50km när jag köpte den, förra ägaren hade vridit fördelaren åt skogen för att få din en motorvärmare, vacumklockan på fördelaren satt i vägen....stööön, hur som helst så såg tre av avgasventilerna ut som en råtta hade gnagit på dem. nya ventiler, bort med motorvärmaren och en tändinställing så gick den som den skulle igen
parolof
glömde naturligtvis felaktigt ventilspel, för litet spel gör att ventilen inte stänger ordentligt när motorn når drifttemp
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och om man använder blyfri bensin (eller utan blyersättning) i motorer som har frästa ventilsäten i toppen. Dvs. bilar som behöver "blyad bensin"!

När ventilen inte är slät i ytan längre, kommer den att fungera som en slipskiva när den snurrar (för det gör den) och slipa ner ventilsätet allt snabbare. Till slut har man ingen tätning kvar och då får man ingen kompression alls i den cylindern!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Ok
Om jag nu plockar toppen, hur ska jag kunna veta om det är något fel i tex bränsleblandningen, felaktiga tändstift, ventilspel etc.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
En ventil ska täta mot sätet för att kylas av effektivt. Gör den inte det så blir den överhettad.

I avancerade motorer med natrium i ventilstången vill man få ut värmen den vägen med och då kyls ventilen också av mot lyftaren.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
och via lagringen förstås!!!
Visa användare
879
mageng
528iA -99
och för att slutligen svara på frågan:

en överhettad ventil (exvis pga felaktigt ventilspel) blir känslig för deformation. En deformerad ventil läcker och kan skada säte mm
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.