AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
711

vilken däck tryck ?

Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
Tjena jag undrar vilken däcktryck ska jag ha på mina 235/40/18 fram och 265/35/18 bak,körde innan idag så bakdäcket exploderade på motorvägen kanske hadde lågt/högt tryck.Tacksam för svar
Visa användare
198
manowar
523i -97
Vad hade du för tryck då??

#Man and machine the evil of a dream#
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
2,5 runt om
Visa användare
198
manowar
523i -97
Var knappast trycket som orsakade att däcket exploderade då. Sen om trycket var för lågt eller högt de beror ju på lite. Även där så tycker vi ju olika om vad som är bra å inte bra, man känner ju det. Däckfirmorna kan ju ge helt olika uppgifter om däcktryck så det är lite individuellt hur man vill ha det. Men orsaken för din explosion måste varit något på vägen eller nåt fel på däcket.

#Man and machine the evil of a dream#
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
13"= 2,0 kg

14"= 2,2 kg

15"= 2,4 kg

16"= 2,5 kg

17"= 2,5-2,7 kg

18"= 2,7-3,0 kg

Detta är riktlinjer baserade på en normalbil, lite högre tryck ger bättre rullning o minskar bensin förbrukningen något......

I regel ju lägre profil i kombinationen större hjul , högre tryck, dvs säga kör inte 2,5 kg i 18" ska upp runt 2,8-2,9 kg.

Men det var förmodligen inte det, det berodde på....

Mvh Niklas
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
vad kunde annars orsaka sån explosion?
Däckets stomme har troligen separerat. Man kan även uppleva att däcket "exploderar" när man får "vanlig" punktering i högre fart. Detta beror på att när däcket läckt ut tillräckligt med luft så kör du sönder sidan på däcket med fälgkanten, vilket resulterar i att all luft går ur.
stefannorr
Körde 2,8 runt om på mina 17 efter rek från Vredstein som var min däcklev...han tyckte ja kunde höja till 3,0 vid sportig körning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.