AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.345

Tips sökes vid montering av vindruta.

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tja..

Har fått dit vindrutan nu men mina tummar är f*n blåa...

Är det någon som har några tips om hur man får dit plast listen utan att slå hela bilen i bitar i ren frustration...

Plastlisten är ju dubbelt så bred som skåran i gummilisten... har fått dit 25& av plastlisten på 3 timmar... :(

---
/Chrille
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Använd diskmedel och ha bilen i varmgarage (gummit är mjukare i värme).

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Har testat med hjullagerfett... :)

har inte tillgång till varmgarage....

Några mer tips?

---
/Chrille
parolof
diskmedel, barnpuder eller potatismjöl. hjullagerfett låter inte bra:-)
TobbeBMW
Är det din lilla "låslisten" du menar??
en som ligger "i" den rätta listen och som låser den på plats??

Är det den lilla låslisten så använder du ett litet verktyg med en trekantig spets på, den spets för du listen igenom samtidigt som du har spetsen nedtryckt i skåren i den stora listen, på så sätt löper den i rätt och du kan bara eftertrycka med tummen.

Har du en list utan "låslist" så du ska montera så lägger du först i ett snöre, (hampa eller nylon) i den skåran där rutan ska ligga, sen trycker du rutan utifrån (en kompis) medan du drar snöret runt rutan innifrån, på så sätt löper listen på utan problem :-)
eventuellt för man justera med en gummiklubba efteråt.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Fett är direkt skadligt för gummilisten, försök få bort allt.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tobbe: Fattar inte vad du menar me verktyg med trekantigspets??

Rutan är alltså i och liggger fint i... Det är alltså plastliten jag inte får dit.... har fått dit den i nederkant och nästan hela på sidorna... problemet blir då att det blir as tight där uppe och finns inte en chans i hel*ete att få in den i gummilisten...

har även prövat med diskmedel utan framgång...

---
/Chrille
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Verktyget är jäkligt simpelt när du ser det men väldigt svårt att förklara, det är en tjock ståltråd unifär som en svtstråd fast i hårdare kvalite typ fjäderstål, den är formad till en ögla, fast öglan är inte rund utan trekantig. På ett riktigt verktyg sitter öglan på ett handtag, man trär öglan över listen, närman drar verktuget så vidgar 2 av kanterna i triangeln gummilisten medans den tredje kantens insida trycker ner listen.
Trekanten ska även vara lite böjd. Diskmedel är helt rätt men värme är oxå ett måste, kanske en polare kan blåsa med värmepistol eller kupevämare sammtidigt, värm inte för hårt mot glaset bara.

Jag bytte själv för ett tag sen med ett hemmabyggt verktyg.
Jag använde grön såpa när jag lade i den listen på min båt. + att jag hade en "kulmejsel", ser ut som en liten skruvmejsel men har en rund kula fram istället. Fungerade utmärkt då. Var iof i maj månad jag gjorde detta, så det var lite varmare ute också då.
Lycka till/Berbel
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
deejaywasp:
Verktyget som Isåkare pratar om ser ut så här:
Länk
Det lilla verktyget underlättar monteringen med 1000% minst, tillsammans med diskmedel och lite värme kommer du få dit låslisten i ett nafs.

/Fredrik
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tack alla... Jag får kuta i väg till biltema imorgon och köpa en sådan då...

---
/Chrille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.