|
|
|
|---|---|
|
Här är hela historen. Telefonen är orig mont E39 GSM. Sätter på tändningen och telefonen typ "bmw gsm" och sedan "sätt i simkort", vilket jag gör får sedan "kontrollera kortet". Stänger av tändningen och ska sedan försöka igen, men nu är telefonen död. En ljudton hörs när man sätter på tändningen eller trycker på on/off knappen, men inget mer. Säkringarna är hela och simkortet har jag istället satt i bakre läsaren. Ja nu förstår ni väl vad jag är ute efter... Lite tips/vägleding på hur och/eller vad jag ska göra för att åter få igång detta livsnädvändiga tillbehör är önskvärt......... | |
|
Har nu testat att ha batteriet bortkopplat ett par timmar för att återställa, men med samm resultat, en ton när tändningen slås på eller när man försöker slå på telefonen. Väldigt tacksam för tips för felsökning |
|
| Lyser den upp? Så är var min... fel på elektroniken... svårt o laga utan schema,som e omöjligt o få tag i. Köpte en ny på Powerbörsen beggad av en nysvensk,," ja den fungera"...eller hur ,lurad av en nysvensk göteborgare....Den va trasig..tråkigt att det finns rötägg som säljer trasiga saker.... | |
| Inte nu, men i början när texterna kom upp gjorde den det. Nu kommer det som sgat bara en ton. | |
|
Underligt att den lägger av bara sådär... Nån som vet hur man får loss luren? Sladden vill inte lossa, och jag vågar inte ta i allt för mycket.... |
|
|
Luren sitter väl fast med en RJ45:a? Det ska vara enkelt att lossa. Man får pressa in den svarta lilla "fjädern", på samma sätt som med en nätverkskabel eler telekabel. Det borde inte vara några svårigheter. /Hammar |
|
|
Förresten, jag har elektronikboxen till salu, som luren är kopplad till, om det skulle vara den som är trasig. Men själva luren har jag redan en köpare till. Om du bor i närheten av Gbg så kan vi alltid pröva att byta boxen med min och se om det blir bättre så vet du i alla fall var felet ligger... :-/ /Hammar |
|
|
Hej och tack, har ca 16-17 mil till götet, men om jag skulle råka få vägarna förbi så... funkar det så är den ju såld också:) Var nånstans sitter elektronikboxen förresten? |
|
|
Jag kallar den för "elektronikbox" för jag kommer inte på något bättre namn. ;-) Det är egentligen en sk. "eject box", alltså där själva luren sitter fast på i mitten av armstödet och som man även kan sätta in ett kort i. /Hammar |
|
|
Jaha, där själva luren sitter alltså. Finns det några andra kablar i den regionen som kan vara lämpliga att kontrollera? |
|
|
Precis. Det finns ju ett par kablar under armstödet, två kontakter (tar ca 5 min att avmontera). Men tidigare har liknande fel kunnat lösas genom att man kopplar bort batteriet ett tag, kanske en 10-30 min, och sedan kopplat på den. Så bilen får minnesförlust. Men det har varit om t ex. mobilen inte har visats i menyn på skärmen. (Vär att prova kanske?) Kolla också spänningen på batteriet så det är optimalt, om batteriet är dåligt laddat så kan de får konstiga effekter. Standardsvar kanske, men lätt att glömma. :-) Sedan har du en mobilmodul i bagaget någon stans som också kanske kan vara värt att kolla på, men pröva och se över batteriet först. /Hammar |
|
|
Koppla bort batteriet har jag provat, den modulen bak är den vi diskuterat i en annan tråd du menar va? Med simkortsplats? Har testat med kortet i båda platserna. Kan ju kolla batteriets kondition såklart. tack hammar för råden, jag fortsätter och återkommer! |
|
| Testade med en annan lur idag, då stod det "BAD HANDSET" i displayen, så den var nog inte lämplig men det stärker teorierna att det är luren som djävlas med mig... | |
| Har köpt en telefon + kortläsaren under inkl. armstöd idag på skroten 1500:-. Det ´"nya" armstödet parat med min gamla lur - då funkar det Hurra!. Problemet är gara att armstödet är grått, medan min bil har grön inredning = inte så snyggt. Går det att byta över grejorna? | |
|
Det borde gå att flytta över boxen som du har i armstödet till ditt gamla armstöd. Det ska inte vara några problem, har själv som sagt lyckats få bort det. Allt som krävs är att skruva bort 4 skruvar och sedan lite handkraft. ;-) /Hammar |
|
|
BTW: Vilken bilskrot köpte du delarna av? (Det låter väldigt billigt faktiskt. Själva boxen kostar 3800 helt ny.) /Hammar |
|
|
Simon Eklunds Bildelar i skövde, bra ställe faktiskt. Ska testa en överflytt imorgon. Ett nytt problem uppenbarar sig: Jag kan ringa ut inga probs, men om nån försöker ringa mig så kan inte numret nås.... jobbigt... |
|
|
Värt att veta är att själva hjärtat i anläggningen är telefonenheten som sitter bak i skuffen, även om vissa envisas med att kalla den för extra kortläsare mm. Sen sitter det en rätt omfattande elektronikbox under mittarmstödet, samt själva lurhållaren med kortläsare på ovansidan, och så luren förstås. Till detta kopplas bussen som gör att man kan manövrera med multiratt, MID och/eller naviskärm, samt HF-mik och kablage till högtalarna i framdörrarna samt mute i stereon. Mest som lite info vid felsökning osv, det är lite mera bitar än man först kan tro. FP |
|
|
tack, trodde faktiskt att det var en ren kortläsare... För att svar på min egen fråga är det förmodligen ett kortfel, har beställt ett nytt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.