AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
916

Rasslande kattalysator

ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
Nån som har nån erfarenhet om rasslande kattalysator på en 740ia-98

Ras.mus
Min rasslar i min 95:a Antar att det är samma skrot o korn.

Det är ju keramiska kattar inuti, dessa lossnar och spricker av hårt användande av bilen = kört över något hårt som slagit sönder dem.

Vad jag har förstått testas inte funktionen av kattarna i SBP (rätta mig om jag har fel Jeppe) så en lösning (som jag själv funderar på) är att kapa strax bakom, rensa ur kattarna och skarva ihop rören igen. Visst, lite mer miljöförstöring men jag är ju inte medlem i greenpeace direkt när jag kör V8..

Alternativen är att köpa nya á 10 000:- per sida, köpa piratkattar och montera för runt 10-15 000:- inkl arbete eller köpa pirat själv för runt 5000:- för båda och svetsa in dem själv.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Katalysatorerna är dåliga över lag på E39 o E38 V8 modellerna är väl sämst, innanmätet går sönder ,lossnar vilket i de flesta fall leder till att flödet genom katten stoppas på högre varvtal 3500 och uppåt vilket då leder till tändningsavstängning på cylindrar på den sidan av motorn. Bara att byta katt.
Det finns väl fungerande eftermarknadslösningar som är 2/3 delar billigare än de som BMW monterar och säljer.
Men även skyddsplåtarna runt kattarna skramlar och rasslar, när isoleringen bränns bort och nån svets släpper.
Men det verkar som katalysatorerna har blivit bättre från 99 ???
har inte noterat något vad jag kommer ihåg.

///MVH Hasso
Länk
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag är ingen expert på området men jag tror inte du kommer igenom besiktningen utan kat. Jag tror det skiter sig på HC-värdet.

//Magnus

Ras.mus
Kattarna ska väl minska kväve-föreningar, alltså det har inget med HC-värdet att göra! Det har diskuterats i flera trådar tidigare och slutsatsen jag har dragit är att den inte spelar någon roll eftersom de värden den minskar inte mäts.

Man måste dock HA kattarna kvar. Alltså det måste se ut som om de fortfarande fungerar...
alain
hej carlsson 86

Dina lambda sond sitter på katter och föra månad gick jag till bilprovningen. dom gjör miljökontrolvärden:
(Gränsvärden inom parentes)
max:

CO (0,5) CO 2500 (0,3) HC (100) LAMBDA (0,97--1.03)

Jag har mina katter kvar.

Den viktigast är att du klara av värden.
det gjörde jag och blev glad över detta.
Lycka till:

MVH ((Alain))
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Förutsatt att ingreppet inte syns får man ingen anmärkning om katalysatorn är rensad, däremot blir det mycket svårt att klara gränsvärdena vid utsläppskontrollen. Kolvätehalten kommer sannolikt att vara betydligt högre än de tillåtna 100ppm, troligtvis blir den underkänd på de andra värdena också...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Japp och keramik biten som skramlar kan dock täcka igen katten. Men enligt BMW som jag varit i kontakt med kan det ta allt från 5min tills evigheten. Det enda som spelar roll är om DU irriterar dig på ljudet och vill byta. Min "skramlande" katt gick gallant igenom i början på januari i år.

//Thomas

Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar.
di
92
dimmskalle
335 Coupe-07
M5-86
Be kunnig person(=ej auktoriserad BMW verkstad) svetsa fast det lösa innanmätet.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hur svetsar man i keramik?

Nä, köp en (eller om det är två? som behövs på 740) metallkärnesportkattar från Länk Länk och be nån bra o billig mek skarva dit dem.

Mvh
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
rob jag var i kontakt med domoch dom kunde inte erbjuda mig ett par kattar som jag behövde till min 740???

//Thomas

Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.