|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Sålde min ETA motor förra helgen,men innan jag sålde den lyfte jag av toppen och kollade lite.Snacket här har ju gått att den ska ha färre kamaxellagringar,vilket visade sig vara skitsnack.Kammen har lika många lagringar som 325,men däremot tunnare ventilskaft samt två millimeter mindre ventiler och mjukare fjädrar.Så nu vet ni det så att ingen behöver sitta och gissa mer om vad som är annorlunda. Tarv | |
|
Det finns EN modell av ETA motorn i 525e Kat (från 9/87) som har 7 lager. se www.e30.de/motor/m20/m20seite.htm |
|
|
Min motor var från -86 och hade 7 lager. Tarv |
|
|
Hur som helst så finns det med 4 lager... Väntar med spänning på nästa Bilsport för att se din bil Bäckis! |
|
|
Hej Hur ser man skillnad på en 2,7L ETA och en vanlig 2,5L? Weber |
|
|
Kolvarna ser inte lika dana ut på ovansidan. ETA kolven har urfräst kolvtopp medan den vanlig motorn har tvärt om!!! Blocken är lika.. På Toppen står det EAT 2.7 på avgas sidan!! Hoppas att du förstår!! bengan 2,7L M20 |
|
|
Hej Varför är det urfrästa kolvtoppar? Jag trodde att det var en "ekonomimotor" med extra snäll kam. Då borde ingen urfräsning behövas. Är det någon nackdel med orginalkolvar? Passar 2,5L kolvar? Är detta ett bättre val? Toppen verkar ju inte vara någon höjdare. Passar en 2,5L-topp istället? Jag håller på att leta delar till min "vilande" e21 323i. En ETA borde vara den största motor man kan lägga i utan att besiktningen upptäcker något eller... weber |
|
|
Största och största... Det finns 3,2 liters kit till M20, men det kostar ju en slant... :-) Urfräsningarna i kolvarna är nog mest för att sänka kompet snarare än för frigång för ventilerna skulle jag tro. 2,5 toppen ska passa. Kiip Spiiding! |
|
|
325 toppen passar rak av.. Bulta på och kör bara!! Det är samma topp på 325e 0ch 325i...finns ingen skillnad iallfall.. Jag har båda så jag vet!! Motorn har 7 lagringspunkter samma som 325i.. Kompen är 9:0:1 på 325e 0ch 8:8:1 på 325i..varför vet jag inte.. Leta rätt på en ETA och kör!! bengan |
|
|
Glömde att skriva ..325i kolvar passar!!! Ser ingen anledning att byta till dom i denna motor. Jag kommer att köra med en 284 graders kam,hårdare ventilfjädrar,portad och planad topp,större spridare (från en BMW 535)+Mappning av turbocenter. Funderar på att lätta svänghjulet oxå...vet inte om det är bra ,vet någon det så skriv.. Siktar på ca 225hk och 260nm...tror att det bli det oxå!! Skriver när den är klar!! bengan |
|
|
3,2L .....vad gör man för att åstadkomma det? Jag förmodar att man både får stoppa i en uppstrokad vevaxel och även borra maximalt. Var får man tag på sådana delar? Är det sanslöst dyrt eller bara dyrt (som allting annat i den här branschen...)? Bengan, jag undrar om det där med lättat svänghjul är mer en "psykologisk" faktor. När man trycker på gasen så är det en mindre massa i motorn som skall varvas upp. Motorn kanke upplevs som villigare. Med växel i så skall ju ändå hela bilens vikt ändra hastighet och då kanske några kilo på svänghjulet inte är så betydelsefullt längre. Med lättat svänghjul borde också risken öka att det blir orolig gång på tomgång, men det är väl inte hela världen kanske. Hör av dej med "delrapporter". Det som du skall göra låter bra och något liknande hoppas jag också kunna genomföra. /weber |
|
|
Runt 45.000:- har jag hört. Finns i USA. Där finns även 24v toppar till M20. :-d Kitet inkluderar i runda slängar allt innanmäte i motorn (vev, stakar, kolvar, etc). Lättat svänghjul är nog en fördel först när man har en riktigt elak kam. Men det är roligt redan på en standardmotor. :-) Kiip Spiiding! |
|
|
24v topp borde väl finnas.M50 blocket ser ju exakt lika ut som M20,så toppen borde ju passa rakt på.Är det ingen som provat? Tarv |
|
|
lätta ett svänghjul gör man för att minska den totala roterande massan i en motor.där av minska slitaget i motorn vid extremt höga varv... |
|
|
Poängen med en "gammal" motor är att den ser ut som orginal och därmed har en chans att gå igenom SBP i en E21. Visst vore en nyare motor med 24V topp ändå bättre men att byta motor till varje besiktning är kanske att ta i. Är det någon som lyckats besiktiga en 323 E21 med någon riktigt avvikande motor? /weber |
|
|
Hejsan ! Är kolvarna i en eta-motor urfrästa men inte på en 2.5:a ? nu blev jag osäker på vad för motor jag har.. det är så att jag har fått en motor av en kompis som var ovetande om vad det var för motor... jag kollade på toppen och där står det 2.5/2.7då lär det ju inte vara en eta ?? men kolvarna är allafall konkava. har aldrig undersökt blocket riktigt ordentligt... kanske man skulle ta och göra kolvarna är 83.98mm allafall? nån som har en aning? mvh /// Rille |
|
|
Det är 84 i borr på ETA och vanliga 325.Om kolvarna har inverterad dome så är det 325 kolvar.ETA kolvarna har en nersänkning som är jämn över hela kolvtoppen. Tarv |
|
|
Ta en titt på Länk så förstår ni att ni kan ha rätt allihop. Kolla in 2,7-an som tillverkades i USA 1982-87 Hittade denna sida när jag letade efter kolvar till min 2,5 motor. |
|
|
Till: HAMANN RULES Min ETA är från -86 och min komp är 9:1:1,men enlig den listan som var på sidan skulle jag ha 8:5:1 för min motor är gjord mellan 82-87..den gjordes -86.. Det står oxå att USA super ETAn gjorde mellan 87-88.. Super ETAn hade 129hk och vanlig ETAn hade 122hk. Toppen på ETAn och en vanlig 325 motor är samma.. bengan 2,7L M20 |
|
|
Till: HAMANN RULES SORRY,ber om ursäkt.. Hittade inte på hela sidan,såg bara dom 3 första kolvarna..antar att du förstår vad jag menar med det!! Är lite osäker på viklen motor jag har nu!!! Såg att det kunde vara 2st olika,en med komp på 9:0:1 och en på 10:1:1...måste undersöka det genast!! Såg att man kunde mäta kolvdjupet på dom..den ena hade 3,5mm och den andra 2mm. Tack för den sidan,jag är skyldig dig en tjänst!! Maila om du behöver något,skall försöka att hjälpa dig.. bengan 2,7L M20 |
|
BOGEYMAN |
Stopp och belägg, Gå upp ett par rader och läs vad Bäckis skrev. Om det funkar så har ni lite extra hästar att hämta. Vore spänande om någon vet |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.