AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.070

Vad e vad? Luftmassemätare eller Luftmängdmätare!

Visa användare
42
Lippen
BMW 325i -92
LMM = ?
Harletat efter allt på forumet men inte förstår vad som e vad.

Nån som vet exakt vad som är vad? Jag vill ha en förklarning och bildbevis då jag känner mig vilse.... vissa säger att nått som luftmassemätare inte ens existerar!

Nu tycker jag att det e dax att lösa alla frågor om just detta!

//Mvh Lipp!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Luftmassemätare: Länk
Luftmängsmätare: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
42
Lippen
BMW 325i -92
Så, nu kan vi säga att det e sluttjatat om d! båda existerar!

Toppen Erik

//Mvh Lipp!
Pa
60
PacmanRacing
Nämner bara BMWna...
850i -92
750iL -89
750i -92
540i -98
Jag vet inte om det står nåt i nån FAQ om detta...det borde det göra....men hursomhelst så drar jag en kort beskrivning, mest för att räta ut eventuella frågetecken!

Luftmängdmätare:
En kläppa som sitter i ett hus och som dras med luftströmmen. Mer luft = mer utslag på kläppan. Kopplat till kläppans axel sitter en potentiometer som ger en resistans beroende på kläppams utslag.
Huset som kläppan sitter i är inte rakt utan snäckformat, och fjädern som håller emot kläppan är inte linjär. Detta ger att signalen som styrdatorn får av mätaren (eg en spänning 0-5V då potentiometern är en del av en spänningsdelare) inte är linjär till luftflödet utan måste räknas om i en algoritm i datorn.
Eftersom luftens densitet ändras med temperaturen, men kläppan inte känner av detta med tillräcklig noggrannhet så måste man komplettera kläppan med en lufttempgivare, ofta inbyggd i huset men kan även sitta i insuget eller i tryckrören på turbomotorer.

Luftmassemätare (hettråd):
En tråd av lämpligt matrial (ofta platina eller wolfram) värms upp till en förutbestämd temperatur (ofta 100grC över utetemp). En tempgivare sitter intill tråden och mäter tempen på den.
När luften passerar genom röret där tråden sitter kyler den ner tråden (och tempgivaren). Mer luft = kallare tråd.
Tempgivaren ingår i en Wheatstonebrygga där en annan resistor ingår som är justerbar (kalibrering). Utgången på bryggan driver en förstärkare som matar hettråden och kompenserar för olika luftflöde så tråden hålls lika varm hela tiden. Samtidigt tar man ut en spänning ifrån kretsen som ger en 0-5V signal helt linjär med den genomströmmande luftens massa, och datorn får en uppfattning om mängden syre som motorn har fått, oberoende av temperaturen.

Luftmassemätare (hetfilm):
Samma princip som hettråd, men med en tunn folie klädd på en fena istället, och är då tåligare än den tunna sköra tråden.

Håll till godo, och för gärna in detta i en FAQ el likn.
Mer att läsa finns i t.ex Haynes elektronikhandbok om Motorstyrsystem.

//Pacman
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lite mera om hetfilmen:)
En luftmassemätare med värmefilm (HFM)
En uppvärmd yta på värmefilmsensorn i insugningsluften regleras till en konstant övertemp på +180C förhållande till den insugna luftens temp.
Den förbipasserade luften kyler av den uppvärmda ytan och förändrar då dess motstånd. Då krävs mera ström effekt för att hålla tempen på +180C och den ström som går åt för att hålla uppe övertempen på rätt nivå pga avkylningen utgör då en mätstorhet för den insugna luften och på basis av den så räknar DME-styrenheten ut insprytningstiden.
Fördelar md detta är att även lufttrycksförändringar registreras, en värmefilms mätare kräver ingen renbränning av sensorn sedan motorn stannat, den rensar sig själv pga övertempen och den är okänslig för skakningar och elektromagnetisk strålning.

///MVH Hasso
Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jag tycker VPC (Vein Pressurs Converter) är bättre än mass och volym mätarna vid höga effekter.
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Grymt precisa beskrivningar, man tackar!

//rodge
BmwCS #5251
Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Pratade med en kille på ELMIA som hade en M60 motor i en 3 serie racerbil. Han menade att han hade "justerat" luftmassemätaren på bilen och fått mer hästar... Kan det stämma? Han menade att han hade bänkat motorn så han hade dessutom bevis på det! Frågan är vad han gjort?

Min bil: Länk
Han har mappat motorn med bl.a input från LMM.
Mätaren i sig kan naturligtvis inte ge några extra hästar, däremot kan man i bättre motorstyrningar kanske ta in mätvärdena och finjustera efter dessa bättre än på t.ex en original Motronic.

FP
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Finns små roliga boxar som man kan använda för att "mappa" om mätarna per varje 0.1 volt. kan va bra om man överladdar men vill ändå ha kvar luftmängmätarna - eller byter till större luftmängdmätare på bilen. och behöver korrigera värdena.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Det man gör för att få litet högre effeket är att man gör blandningen magrare och tändningen tidigare.

Då krävs tex bra bränslekavlite annars spikar det, det går skitfort att spika hål i kolvarna så. Det ser ut som man tagit en skärbrännare och eldat hål på kolvarna,
Jepp, en av många åtgärder. Moderna motorstyrningar och motorer, t.ex M52 m.fl har knacksensorer som ständigt och konstant söker efter optimala tändläget genom att justera tills små knackningar detekteras och sedan tillbaks igen osv. Dvs man ligger hela tiden i det optimala området och tankar man in lite högre oktan så justeras tändläget omgående till lite tidigare läge.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.