AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
560

735ia -88

PE
204
PERTHA
523i Touring -00
Har tänkt att sätta ut min bil på annons nu i mars nån gång och vill ha lite tips vad man kan få.
Bilen är en e32 735ia -88 och är importerad -92. Mätaren står på 22600mil. Har den mesta utrustningen som skinn, ac (funkar ej), all el, farthållare, stora färddatorn och stereo. Sommardäcken är nya och sitter på snygga 17 tums fälgar. Den går bra i motor och låda. Den har ingen servicebok och är lite smårostig runt om. Den kommer att vara helt nybesiktad och skattad när den säljs.
Nån som har några ideer? eller intresserad

//Per
li
1.959
liste
535i -89
12-15.000...?

------------------
BMW CS #5938
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
njaee det kommer nog hamna runt dom summorna men jag hade tänkt mig lite till. Värdet måste ju höjas en hel del om den blir nybesiktad nu i februari och att skatten betalas i mars som är på 2550kr.

//Per
li
1.959
liste
535i -89
Import, ingen servicebok, kass klima och rost drar ner värdet i varierande grader. Skatt och besiktning är nästan "standard" i de flesta bilspekulanters ögon - mycket få vill köpa en oskattad och obesiktad bil.

Säg att samma bil i helt felfritt skick ligger på 30.000, sen drar vi av 5.000 för import, 5.000 för serviceboken, 2.000 för kliman och 4.000 för rosten - vips är vi nere på 14.000 kr.

Du kan naturligtvis sätta priset till 20.000 om du vill, men jag är övertygad om att min värdering ligger nära det du verkligen får i näven.

------------------
BMW CS #5938
De var ju ett jäkla sätt att räkna på för en sådan gammal bil! Vi talar inte om någon bil från -98 utan en bil från -88! PERTHA jag säger såhär, jag skulle köpa en bil i perfekt skick utan serviceboken. Eftersom när man talar om en sådan pass gammal bil så är de inte ens värt att lita på en servicebok. Den ger ingen trovärdighet. Jag hade en 728iA med fullstämplad servicebok varje 1500:e mil. Men lik förbannat havererade bilen. Och bilen hade genomfört alla inspektioner av en BMW verkstad! Och BMW verkstäder är lika pålitligt att lämna bilen till dom som att lämna bilen på gatan i Polen eller liknande land där BMW är stöldbegärlig. Min far har en 528iA från -00. Han gör aldrig mer sin service hos en BMW verkstad. Sist de genomförde en storservice så var varken motorolja eller olje filter byt. Och när han sedan kollade av en ren händelse inne i filtret så var oljan inte byt och han kunde dra tussar ut från filtret som bomull. Så bullshit med servicebok...jag litar bara på öga och fingrar. Och import borde höja priset 5000 kr för att de gått på saltfria vägar i tyskland mot våra blaskiga saltvägar.
Men priset verkar stämma på cirka 15 000 kr. Men då pågrund av rost och inte varken import eller servicebok!
li
1.959
liste
535i -89
Oj, det var mycket på en gång...

1. En servicebok blir väl knappast mindre trovärdig bara för att den hör till en bil från -88 än till en från -98?
2. Jag lämnar hellre mina bilar på auktoriserade verkstäder än ställer dom på gatan i Polen, men alla är vi olika.
3. Importskräcken gör att priset sjunker, även om bilen ifråga kanske är i bättre skick än motsvarande svensksåld.
4. Alla regioner i Tyskland är inte saltfria, även om många verkar tro det.
5. Du anser att min värdering är korrekt, men anser samtidigt att det enda som drar ner priset jämfört med en helt felfri bil med bra historik är rosten? Får inte riktigt ihop det.
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
Jag jobbar själv inom motorbranschen och har sett allt för mycket skit som förekommer så jag lagar och servar mina och bekantas bilar.
Ex 1: En auktoriserad Audi verkstad där en mekaniker hade servat en bil och kommit på efteråt att han blandat ihop alla oljor, motor , vxllåda och diffen. Han hade alltså hällt i fel oljor. Det skrattade alla mekaniker åt efter det som ingenting hade hänt.
Nu funderar jag på att behålla 735;an och ha den som bruksbil.

//Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.