AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.436

Är Svenska biltrafiken helt död? Jag är så förbannad!

Sida 3 av 3
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Dredd: Hehehe, jag fick faktiskt äran att köra en 320d modell nyare! Innan jag kört den var jag emot dieselbilar, ändrade mig dock. :P

Appropå det där med accelerationssträcka... Första gången jag körde här i Tyskland (med körskolan alltså) så körde jag ganska svenskt, och växlade upp till fyran på accelerationssträckan - ack ack ack, det var bara att lägga i trean igen och stampa gasen i botten. Vid ett annat tillfälle tyckte körläraren att jag skulle köra om en lastbil på högersidan under färd på acc-fält. (F.ö. det enda ställe på Autobahn där man får köra om på höger sida!).
Sen dess kör jag alltid på som f*n på accelerationssträckan! Tycker det känns tryggare.

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Själv ser jag accelerationssträckorna som ett fint tillfälle att få kräma på med bilen utan att nån kan klaga :)

Ni som tycker att folk nere i södra Sverige kör som krattor borde komma hit till Umeå! Jag blir lika förundrad varje gång jag är ute och kör, folk har INGEN hänsyn till övriga medtrafikanter! Nästan ingen vet vad högerregeln är, och är du inne i rondellen så får INGEN komma in. Kugghjulsprincipen existerar inte! Listan kan göras oändlig...

ErikR dessvärre så är rondellerna nere i södra Sverige bland det värsta som finns tycker jag, ca 10% använder körriktningsvisare vid av och påfart. Om det nu skall höjas hastighet på vissa motorvägar till 130 i detta landet så anser jag att vi bör höja standarden på våra förare först. Folk sitter i sina nya volvo´s och tror att de är säkra, volvo förare har för övrigt statisktiskt sett fler olyckor enligt en amerikansk studie.

Mitt första inlägg! Har dock läst i forumet i snart ett år :)
Dr
342
Dredd
525d -10
Berga: Du hade tur, jag fick köra en rostig golf-diesel som var inne på tredje motorn (sen kan ni själva räkna ut hut långt en golf har rullat när den har brännt ut två dieslar). Den fick dock förpassas till skroten dagen efter körläraren fällde kommentaren om BMW:n och jag gav fullgas i en kvart. ;)

Needless to say, jag hann inte ifatt BMW:n. Men en massa körlektioner fick ställas in tills en ny bil hade införskaffats på skolan...
Be
202
Benn
525iA M 2003
Känns så skönt att se att jag inte e den enda som hamnat i skiten, kör sthlm-gbg ett par ggr i månaden och det värsta jag vet är en långtradare som ska köra om en annan långtradare som ör 1 km långsammare så där och bidrar till att dra upp en kö och skapa irritation och en massa stenskott på huven på den stackarn bakom, och en ska till vet inte om nån annan märkt det.......varför vägrar svensson oftast i en Volvo eller Saab flytta på sig när det ligger en BMW bakom? har nån upplevt detta eller är det helt unikt för mig?

KAn du inte köra 90 på en 90 väg så ge fan i att köra bil, det är fan inte en rättighet utan ett privilegium och är du inte kapabel så ställ bil jäkeln och ta bussen för det finns de som har ett liv och tider att passa och annat för sig än att sega en timme extra på motorvägen för att ni ( ni vet vilka ni e) inte kan flytta på er eller hålla trafiktempot!

BURN RUBBER!!!
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Dredd: Hehe, låter som att jag hade en jäkla tur ja! Min allra första körlektion fick jag dock ta i en Mercedes A-klass. Det gick inte alls bra - ströp motorn två gånger på 45 minuter. Men det berodde bara på att mina 49'or på fötter fastnade i bilen! :P När jag kom in bakom ratten på BMW'n gick allt hur fint som helst igen.

Appropå ny bil till bilskolan så skaffade den ena körläraren en Mercedes SLK i ferrari-röd, med texten "FOLLOW ME Fahrtschule" på, och ställde utanför körskolan. Gissa om många dreglade över den. Tyvärr var det ju inte för eleverna, men det gör sig bra med en sådan på uppfarten till körskolan! ;-)

Ha det gött!

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Tror det snarare är så att folk i andra europeiska länder KÖR bil när de kör bil oavsett om de kör som svin eller duktigt som en tysk.

Här i Sverige är folk som zombies på vägarna. Inget samspel i trafiken alls tycker jag.

Ska ut och köra mellan Götet och Halmstad nu. Får se om turen håller i sig. Nu på senare tid har jag blivit omkörd av massa idioter så att de legat 40 cm ifrån för att sedan svänga in och försöka klippa min front. VARFÖR?????? Hur svårt är det att köra bil? Ska man köra om / köra snabbt borde man ha koll på hur man gör tycker man.

Jag har tagit körkort i Ungern och Sverige. Kan säga att den Ungerska utblidningen är mkt mer omfattande och genomtänkt !!! Dock var de sämre på en punkt och enbart den. Halkkörningen, finns ingen.

-Phil
Visa användare
37
Poxer
E36 325i -91
>Benn
Känner igen "svensson-betendet".

Jag hade aldrig några sådana problem med min förra bil.
Kan bero på att fronten på Chevrolet Blazer -82 är något bredare och högre än på 325:an :-)
(halvljusen sitter ca 1m över marknivå och med ett mellanrum på 180cm, däremellan en FET grill)
Ingen låg kvar onödigt länge när jag kom mullrande upp bakom i vänsterfilen...

;-)

Ingenting är omöjligt, det tar bara lite längre tid!
//Ola
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.