AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.434

Är Svenska biltrafiken helt död? Jag är så förbannad!

Sida 2 av 3
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Bra sagt Hangaround! Kunde inte sagt det bättre själv!

Vi svenskar borde tagga ner (gäller nog oxå mig själv då och då). Tur att tjänstebilen ska ha ett par minuter på sig upp till 80km/h ;)

// Erik

----
No real power -just KCR :)
Am
569
Ambush
540i/6-94
Vi svenskar får lära oss att använda ljustutan mer - flasha några gånger när Du närmar dig en bil bakifrån i 140 knyck så är ju risken minimal att dom inte ser dig. Sen går dom väl ut i vänsterfil på typiskt svenskt privatpolis-vis bara för att hindra Dig köra för fort...
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
När man kör förbi ett "spann" med bilar så vet man aldrig om någon är oförsiktig och svänger rakt ut till vänster på samma sätt som diskuterats här tidigare, alltså utan att varken se sig för eller blinka.
Den gången jag har kört fort förbi många bilar på en gång i hög hastighet (ingen omkörning alltså utan på tvåfilig väg), så har det haft bra effekt med ljustutan, ingen som har kört ut till vänster för min del i alla fall, utan tvärt om.
Det var när jag körde min flickvän till akuten som jag gjorde så och då gick det fort vill jag lova.
Men annars gör man inte så för nöjes skull direkt.

Apropå tagga ner:
jag har kört 318 sedan början på september 2004 och det har gjort att jag har börjat köra lugnare, finns liksom ingen anledning att gasa på utan man tävlar lite med sig själv i att köra så ekonomiskt som möjligt istället.
Lite jobbigt att få långtradare i r-ven hela tiden när man håller 75, ibland har man lust att bromsa så man kan få byta ut bakluckan för billig peng.
Och 318 är ingen direkt omkörningsmaskin utan mer som en pålitlig kompis som inte är dyr att vara vän med om man säger så. :-)
Men jag misstänker att när jag sätter mig i 540'n igen så kommer hornen att växa tillbaka i pannan, fast troligen mer sällan än innan.

/Hammar
Ett intressant fenomen är att många svenska bilister verkar lägga av med bilkörandet när de samtidigt kör :-)
Både trafikintensiteten och hastigheterna är relativt låga i Sverige vilket ger utrymme för att koppla av och koncentrera sig på annat än bilkörning. Detta är dock knappast i positiv bemärkelse.
För ett par år sedan pendlade jag dagligen mellan Trelleborg-Lund på E22 och det var skrämmande att se folk som läste dagstidningen, åt frukost, löste korsord mm i 100-110km/h med några ynkliga meter mellan bilarna. Jag har bara sett liknande beteende i kalifornien. Många verkar tro att bara man håller sig inom hastighetsbegränsingen så är utgör man ingen fara för medtrafikanterna.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

"Öl byggde denna vackra bil" :-)
Ha
110
Habul
530dA -99
Jag håller med. Svenskarna kör katastrofalt. De leker Polis också. Att omköra på 110 motorväg med hastighet 112 är nästa pinsamt töntig. Problemet berör säkert att de flesta har så bra bilar men vågar inte köra fortare och när de ser någon som skiter i 1800 kr blir de svartsjuka. Jag kör väldigt mycket och ju längre jag kör desto lättare tänder jag. Och om man försöker stressa folk framför sig då får man ett finger. Jag är bara rädd att en dag jag inte blir så galen och beslutar mig att följa hem de finger-idoter och sparkar skiten ur honom!
I Tyskland är det mycket bättre, kör du i 200 då är det folk en kilometer framför dig som flyttar sig. Det är bara lastbilar på nätterna som är lite irriterande.
andreasd:

"Sedan så visar inte alla hastighetsmätare lika, kränger man på ett par 19" så visar ju hastighetsmätaren en lägre hastighet jämnför med tidigare."

Det har ingen betydelse om man har 17" eller 19" fälgstorlek.
Det är storleken på däcket som avgör (rullomkrets). Visar det fel har du ju helt enkelt valt fel storlek vid köpet.
Habul:

Du kanske ska skaffa dej en hobby innan nån tar skada? ;)
Testa på boxning eller nått tex för att avreagera dej....
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Sedan hör det till saken att de är HELT värdelösa här nere på att köar bil.
Jag har kört i många länder och städer men maken till SOPOR har jag aldrig sett som i skåne.
Noll koll! Jag skall fram först till varje pris mentalitet, ingen hyfs eller framförhållning i körsättet, otydliga i sina handlingar och världsmästare i att ge DÖRRUPPSLAG - jag har t.o.m fått dörruppslag på min 745:a och i den är det inte tunn plåt.

Jag pendlar just nu Kävlinge - HBG (E6) och dagligen får man "nära döden" upplevelser.
När det gäller E6 är det iof många gånger som det är lastbilar som är orsaken. Borde vara omkörningsförbud för dem under "rusning". Skulle väl dock inte funka ändå då någon skåne nöt skulle ta platsen istället. Omkörning med mindre än 15 km/hr högre hastighet borde förbjudas.
Inför obligatorisk backspegelträning och farthöjjare. ;)

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Att titta i backspeglar och använda blinkers verkar vara något som man i Sverige lagt ner totalt. Det händer alldeles för ofta att folk bara svänger ut framför när man kommer, kvittar om det är i korrekt hastighet eller för fort. Att kolla läget INNAN man svänger verkar dumt.

Har det blivit någon form av folksport att testa hur många gånger det funkar innan det smäller?

Man märker att många blir skiträdda när dom märker att det fanns en till bil på vägen. Nästan så dom vinglar av i ren förskräckelse.

Nej, använd bilens utrustning och TÄNK EFTER FÖRE!!!!
Ha
110
Habul
530dA -99
Sandgren:

Jag har redan hobby, den heter bilkörning.
Det är den raka sexan, bromsarna, däck och ensama kurviga vägar som tar stryk med det hjälper :)
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Ett par punkter man får lära sig i tyska körskolan när det gäller högfartskörning.

* Om du ska köra om, kontrollera en gång i backspegeln, kolla framåt så det är fritt, kolla en NOGGRAN gång i backspegeln, sätt blinkers, sedan en blick över axeln - är det fritt samtliga gånger man kontrollerar så går man ut.

* Ska du köra om på Autobahn ska du hålla minst 20 km/h mer än den du kör om.

* Tillämpa flygande omkörningar (som Hangaround beskrev).

* Om någon ligger och sölar i vänsterfilen är det förbjudet att använda ljustuta. Likaså om någon kör ut slarvigt framför dig. Dock händer detta mer sällan (förutsatt att punkt 1 följs). Att blinka med ljustutan på framförvarande bil är nötung (ett snäpp under oloaga hot i olaglighet) och kan resultera i böter och åtalan.

* Håll avståndet!

* Det är en dödssynd att köra om på höger sida.
---

Dessa mycket vettiga punkter lärs ut på tyska körskolan, jag vet inte hur det ser ut på svenska? Vissa finns säkert, andra inte...

Kommer f.ö. aldrig glömma körlärarens ena kommentar: "Komm gib' gas!" när vi låg i 140 knyck. Hur många har hört det på en svensk körskola?! ;D

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
På motorväg får man väl köra om på höger sida sedan 2002 eller nått jag skulle själv inte prova men.

En annan kul sak var när jag åkte ut mot hisingen i gbg en sommarkväll och det var en bil till och jag på 1km raksträcka och när jag lör om byter denne audi fil till föjd att jag mister min högerspegel och hon sin vänsta tur i oturen.
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Här var det både vettiga och ovettiga synpunkter.
Tyvärr är det även i Tyskland vanligt med vänsterfilande. Det vimlar faktiskt av så kallade linksfahrer. Det är heller ingen brist på synnerligen aggressiva trafikanter. Förra sommaren blev jag omkörd av två Ferrarisar samtidigt som tydligen kappkörde. Den ena trängde sig mellan min bil och en annan bil som just kört om mig, och den andra tog till vägrenen. Man får anpassa körsättet till omständigheterna och inte bli arg.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Bagarn: Inte sjutton får man väl köra om på högersidan på motorvägen? Det är väl bara på dubbelfiliga 50-70 vägar man får göra det på?

Ha
110
Habul
530dA -99
Det måste ha varit vackert syn att se två Ferraris i action. Jag blir aldrig arg på dem som kör fortare än jag, mer som svartsjuk. Däremot kvinnliga medpassagerare blir både rädda och arga och pga de måste man lägga kommentar typ: oansvarigt, dumt osv..
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Bagarn, menar du på svensk motorväg eller tysk Autobahn? På tysk Autobahn är det förbjudet. Jag tog lappen i 1'e oktober -04 så jag vet. :)

Harry2, jag tycker inte det är så farligt med folk i vänsterfilen i Tyskland. Själv tillhör jag dessutom dem som ligger kvar i vänsterfilen om det kör ihop sig, samtidigt som jag håller gott avstånd framåt. Vet inte hur många som kör om mig på högersidan pga. det. Kanske ska börja ta numret på varenda en... ;)

(Observera att den sista meningen är ironi!)

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Ett sätt att förstå trafiken bättre är att köra MC.
Gör man det så ser man fler faror och kan därmed förbättra sig själv.
Så lagstifta om att alla som ska köra bil måste ha kört mc i minst 2 år... :-))

Mvh

/NP
Dr
342
Dredd
525d -10
Berga: hahaha, känner igen situationen, tog mitt körkort under den tid jag bodde i tyskland, min körlärare fällde kommentaren i 150 på autobahn:
"Lässt du dich von den BMW überholen?"

Och på i stort sett alla accelerationssträckor, som för övrigt inte alla svenskar verka förstå vitsen med, efter en accelerationssträcka skall man ha uppnått det trafiktempo som råder på vägen man skall svänga ut på.
"Zügiger fahren, sons gibt es Stau!"

(tysk grammatik var aldrig min starka sida, hav överseende...)
Am
569
Ambush
540i/6-94
sen är väl svenskar inte dom sämsta i europa på att köra bil - t.ex. italienare och spanjorer är ju rent livsfarliga - utan undantag! Lite andra trafikregler och övervakning där nere dock.
Något som stör mig otroligt är alla såskoppar som fortfarande envisas med att köra i mittenfilen på E4 mellan Rotebro och Stockholm. Man får KRUPP på dessa nötter. Vanligaste fordonen är de så kallade "yrkeschaufförerna", dvs taxi, lastbilar, bussar. Och inte fattar de något när man påvisar sitt missnöje.

På tal om sämst i Europa; åk till Turkiet om ni tycker att det händer för lite på vägarna i Sverige.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.