AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.435

Är Svenska biltrafiken helt död? Jag är så förbannad!

Sida 1 av 3
Blir så J**la förbannad på våra bilister här i Sverige, och det ofta!, idag kunde det sluta i total katastrof. Jag kör på E6:an mellan Helsinborg och Ängelholm, håller en stressig hastiget på ca 140km/h i vänsterfilen då jag ser lång fram 2st bilar körandes efter varandra i högerfilen och håller sisådär 100km/h. Jag håller på att köra om båda då den ena bilen BYTAR fil MITT framför ögonen på mig utan att ens blinka, jag fick panikbromsa så ABS:n börja arbeta. Hur kan sånt hända? det vart mörk bara vi 3 bilar på en tom motorväg Mina xenonlampor som lyser stark märkte han givetvis inte *suck*.

Jag tycker att vår biltrafik e kass här (kör 10000mil om året) och man ser det ena o det andra.

Fler irriterande ex då jag ofta stöter på:
Blinkar ej eller helt fösent när man svänger i korsning
Blinkar ej vid filbyte
Kör med helljusen tills man blir blind
håller låga farter vid trafikerade vägare då hon/han hindrar alla bakom
tackar aldrig en när man släpper förbi dem på stora breda 70/90-Vägar osv osv...

I Tyskland vet dem hur man ska köra bil, både på autobahn och i stadstrafik oj oj vilken skillnad det är. Man ser att dem har respekt för varandra i trafiken (kör minst 3000mil om året där), allt bara flyter på där hur trafikerat det än är medans här stannar allt. Här ska man köra cykel! ursäkta alla men jag är i uppror.

ville skriva av mig hoppas ni förstår :)

Mvh Dragolito

Min 525i Svart som synden Länk
Man kunde önska att många bilförare tittar över axeln vid filbyte och begagnar sig av blinkersen... helst innan filbytet.

___
"When people are free to do as they please, they usually imitate each other."
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Naturligtvis ska man ju inte åka 140 km/h i SWE. Men det gör jag ju själv också jämt och jag tänker absolut inte moralisera för det är bland det värsta jag vet. Å alla här inne kör för fort. Den som inte gör det råder jag att skaffa en slö-bil och byta forum.

Jag utgår istället från mig själv och om jag av nån anledning kör i 110 km/h och ska köra om framförvarande bil så kollar jag i backspegeln om jag byter ut till vänsterfilen från högerfilen. Jag blinkar givetvis också.

Om fler folk blinkade i trafiken, kollade av döda vinkeln före filbyte och höll avstånden så skulle trafikolyckorna minska markant.
Obs, ej moralisering... =)
Håller med, svenskarna har blivit för slappa och tror att ingenting kan hända dom förrän det är försent. På senare tid har olyckorna växt lavinartat och dom står där som fån och undrar hur det har kunnat bli på det sättet...
Dragolito:
håller med dig fullkomligt. En kombination av slapphet och jante i min erfarenhet.. Tyskarna har en enorm respket för trafik och bilkörande, något vi skulle kunna lära oss mycket av..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Visa användare
81
Foten
325ia coupé -93
Det e ju helt underbart att köra bil i tyskland om man jämför med sverige och alla jävla moralkärringar i trafiken här.
Många vet ju bara hur man ska framföra sitt fordon rakt fram och har ingen aning hur det går till när man backar eller svänger...

bilen:Länk
Visa användare
15
Hyper
320iM -02
Håller med er grabbs.
Själv kör jag på en kameraväg dagligen, c.a 7 mil. Visste ni att det finns folk som alltid kör 75km/h på nitti väg? Blodet kokar i mig så ofta som varje dag när man kommer ikapp en karavan med (oftast) en kvinna eller gubbe+keps i täten som vägrar köra fortare än 80. snittfarten ligger på c,a 75 eller i vissa fall 60. Det värsta är att vägen är en krokig överbelastad skitväg där omkörningsmöjligheterna är få. Att blåsa om 5-8 bilar är därför omöjligt.

Har själv kört en hel del på Autobahn; genom och kors o tvärs i Tyskland och där VET alla VAD backspegel är till för, och att man endast använder Vänterfilen i omkörningssyfte.Det speglar deras olyckstatistik som visar att av 80 miljoner människor och flera hundratusen km motorväg är det c.a 750 pers som förlorar livet.
Detta trots att hastigheterna är mycket högre.

I sverige är det c.a 1/4 av de omkomna dvs c.a 100-150 personer i det måttliga farten av 110 km/h. Har alltid undrat HUR FAN kan DETTA vara möjligt? vi e knappt tio miljoner med bara någon tusen(???) km motorväg i landet. SKANDALÖST.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Byt ut dimmljusen mot blåa blixtljus så ska du se att de flyttar på sig dessa sniglar.

Länk
Håller med er totalt. Jag körde i tyskland i sommras och jag blev helt förvånad. Jag körde i vänsterfilen när jag kör om och om det är nån i vänsterfilen så ser han mig direkt och på långt avstånd så flyttar han sig så jag kan köra om. Här i sverige så får man komma nära den andra bilen framför dig för att han ska se dig och flytta sig, och ibland funkar inte ens det utan man får blinka med helljusen tills han upptäcker dig.

För två veckor sen körde jag 60 på en 50 väg( Inte mycket trafikanter) , och jag kör vänster filen och håller på att komma sakta ikapp en bil som han kör i höger filen. Redan då hade jag dåligt känsla eftersom jag såg att det var en gammal man. Så vi närmar oss en korsning och jag är precis bakom han men i vänster fil, när idioten plöltslig svänger framför mig för att svänga vänster i korningen. För att jag hade dålig känsla så han jag bromsa och ingen olycka skedde. Man fick lust och gå ut från bilen...
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tycker att det är dumt att glorifirera Germany med "där kör alla bra" rötägg finns överallt.
Har själv kört Swe,Danm,Nor,Fin,Tysk,Belg,Frank,Ostr,Swi,Spa,Ita,Usa,mm och har sett stolpskott i mer eller mindre alla länder.

Ok låt gå för att tyskarna har ngt mer koll på läget.

Mvh/

Länk motorsait

Länk Ny 02sida
Det är en hel del tyskar här efter r45 och inte skulle då jag hävda att de är bättre än svenskar på köra bil. Kanske på en motorväg men absolut inte på en isig,kurvig och smal väg.
Testa att köra i Paris, speciellt genom Place de la Concorde. Först då får man lite perspektiv och stockholmstrafiken kan upplevas som, på det hela taget, ganska trevlig.

___
"When people are free to do as they please, they usually imitate each other."
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Kan man inte använda tutan om de kör för långsamt??
Både ljus och ljud så att säga?

Eller får man böter för sådant?

Har varit nära att tuta ett par gånger då de var en bil som höll 50 på 70-väg när jag var på väg till en färja som jag skulle hinna med, det kändes som det var medvetet men man tar nog allt personligt om man måste hinna och det ligger någon och hindrar dig på det sättet. ;-)

/Hammar
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jo det är ju synd att glorifiera alla de andra ländernas trafikkunnande. Men faktum är att de är vana vid mer frekvent trafikrytm. Det borde generera förr eller senare...
ra
53
railman
BMW 525i - 89
Stavros får man inte ha en bmw och köra lugnt? Motorljudet är härligt, bilen är komfortabel att åka i osv. Jag ska väl inte behöva ha en slö-bil för att jag för det mesta kör lugnt?

Hyper i Sverige dör det i stort sett inga på motorvägarna medans det i Tyskland är många dödsfall på autobahn. Jag har ingen statisik tillgänglig men hur många olyckor ser man på E4an jämfört med på autobahn?

Jag kör inte alltid långsamt och jag skulle trots större olycksrisk gärna ha autobahn i Sverige. Att folk använder vänsterfilen som omkörningsfil och sedan byter till högerfilen skulle jag också gärna se i Sverige.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Det allra mest irriterande trafikbeteendet är dock folk som inte kan tagga ner. Folk som ligger fem cm bakom när det är enfilig vajerväg, folk som får hjärnblödning om man kör under hastighetsgränsen av någon anledning. Det är inte bra för hjärtat att stressa på det viset, oavsett vilket land det handlar om.

Ska inte säga annat än att jag har svårt att inte stressa upp mig ibland, men jag blir bättre och bättre på det. Verkar komma med milen.

Sex på alla fyra, roligast så!
kilroy
Trafikkulturen i Sverige och Tyskland är inte riktigt densamma men att säga att den generellt sätt är bättre i Tyskland är nog en överdrift..
I Tyskland har man generellt större vana vid högre hastigheter...men för övrigt kan man se samma egendomliga körbeteende där som i Sverige.När det gäller att köra i 75-80 på 90-väg så är det faktiskt inte förbjudet...dom som gör det orsakar troligtvis inte de flesta trafikolyckorna. Däremot ökar säkert olycksrisken för trafikanter som "kokar av ilska" över att dom inte kan köra om...Mvh kilroy
Det är fullt tillåtet att köra 75-80 på 90-väg, det kan i vissa fall även vara mer lämpligt med hänsyn till väglag och annat. Sedan så visar inte alla hastighetsmätare lika, kränger man på ett par 19" så visar ju hastighetsmätaren en lägre hastighet jämnför med tidigare. Så det kan ju mycket väl vara de irriterade BMW-förarna här på forumet som egentligen kör för fort och då blir förbannade på folk som kör i högsta tillåtna hastighet.

Sedan är det även olika när man jämför olika bilmodeller ex. så visade min Ford Sierra 10km/h högre hastighet vid 90km/h än polaren Volvo 240.

Det har även hänt att många som vill köra om lägger sig en meter bakom för att markera, varför göra man det? Om jag av någon anledning måste panikbromsa åker bilisten bakom på allt ansvar. DET är verkligen inte till att köra trafiksäkert.

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Nämn en anledning till att du skulle behöva panikbromsa och sätt det i förhållande till en säker omkörning.
Jag skulle tro att det inte går att göra en säker omkörning vilket fall om det fanns anledning till att någon skulle behöva panikbromsa.
Men att ligga tätt bakom håller jag med att det är ganska onödigt, men om man ska köra om gäller det också att snabbt komma förbi, ligger man för långt bak kan tillfället att göra en säker omkörning förloras... det är en svår balansgång det där.

/Hammar
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
hammar> Säkraste omkörningen gör du om du ligger en ganska bra bit bakom. Bättre översikt då. Sen accelerar du i din egen fil, och går ut och kör om när du har farten uppe, därmed kortar du tiden i mötande körfält. Ser du nåt medans du accelerar hinner du bromsa ner bakom bilen du ska om, istället för att ligga jämnsides i samma situation. Så det finns ingen anledning att ligga nära för att köra om, lär dig tekniken med flygande omkörningar istället så märker du skillnaden.

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
accelererar heter det givetvis. Måste ha vart mellanmjölken förut.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.