AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
517

prisskillnad 530/535?

fl
46
flautando
530i 1988
Hejsan!

Undrar lite över e-34 årsmodell 88-91. Vad beror prisskillnaden på gällande 535i mot 530i? Har haft lite svårt att se någon exakt skillnad, tycker det spretar åt alla håll. Men brukar högre effekt på motor vanligen betyda högre pris, eller? Jag tänker på skatt- och försäkringskostnader om det också påverkar prisbild.

Mvh flautando
530i är förvisso en trevlig bil. Men det är en gammal konstruktion och bilen är trots en hög bensinförbrukning ganska slö. 535i har den väsentliga skillnaden att det är en toppmodell (på sin tid) och går BRA.

Skatt- och försäkringskostnader tror jag har väldigt liten betydelse när det står mellan dessa bilar. En 330i är dyrare i drift än en 318i, ändå betingar 330i:n ett högre begpris.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
satsa på en 530 V8 går lika både bättre och billigare än en 535i

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
fl
46
flautando
530i 1988
Hmm, tack för svar även om ni inte svarar på frågan... Dessutom, Olov så undrar jag vad du menar. Skulle 535, med sin motor överlag gå bättre än 530? Det tvivlar jag på.

Mvh flautando
fjamsetramsa
Men nu va de ju ingen v8 det handla om...köp en 750 då...vad är det för kommentarer..varför inte svara på frågorna istället??
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
535 går rätt mkt bättre än 530.... precis som att en 325 går bättre än 320..... varför tvivlar du på det? större motor = mer kraft och bättreprestanda.

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Att en 535 går bättre än en 530 när det gäller årsmodeller mellan 88-90 är väl inte så konstigt, båda har ju samma motor fast 535:an har större cylindervolym och fler hk. Ej att förväxla med den nyare 530 93- bestyckad med V8, som är jämförbar prestandamässigt med 535. 535:or brukar vara väldigt välutrustade, stora datorn är std, skinn, klimatanläggning + allmänt lyxig utustning är mycket vanligt. 530 däremot verkar inte alls vara särskilt välutrustade, något som bör märkas i prisbilden mellan de 2 modellerna.

____
Reach the door with a breath and a scream.
fjamsetramsa
Greenberg....lysande inlägg....sådana vill vi ha fler....
fl
46
flautando
530i 1988
Ok, jag förstår. Min tanke avseende om en motor går bra eller inte var mer slittålighet än effekt. Borde kanske skrivit det... Nåja, överlag verkar ju 535 vara en roligare bil än 530 så jag funderar på att byta:-).

/flautando

fjamsetramsa
Alla tycker ju sin bil är bäst men 535an har ju bland dom slittåligaste motorerna...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.