AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
780

Någon som har erfarenheter av chipning av e46 328i?

Erik525
Jag köpte nyligen en BMW e46 328i -99 (svensksåld). Tycker att vridet är lite för jämt över hela registret Saknar den där kicken som brukar komma vid 4500 varv. Men talade med turbocenter i Sthlm och de kunde chipa bilen så jag skulle få ut ca 15-18 hk till. Detta skulle göra att vridet skulle öka en del. Men jag är lite skeptisk till chipning av sugmotorer.

Någon annnan med erfarenhet av chipning. Positiva/negativa erfarenheter?
To
4
Totta
328 -98
JAg är också intresserad av information
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Välkommen till forumet!

Glöm några 15-18 hästar på en sugmotorchipning!

I bästa fall kan man få någon enstaka hästkraft extra, i de flesta fallen ger det inget alls - med andra ord är det i princip bortkastade pengar på en sugmotor.

Den jämna vridmomentkurvan är "baksidan" av dubbelvanosen som sitter i din motor. Motorn är piggare än den känns eftersom den levererar kraften så jämnt. Detta är helt enkelt motorns karaktär och den kommer inte att ändras nämnvärt med omprogramering av tändkurvorna.
Om du skall ändra detta får du troligen byta kamaxlarna och eventuellt komplettera det med ett extraktorgrenrör, samt en ommappning av motorns styrelektronik så den är optimerad för trimmet.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
an
93
anders&Eva328iT
530i Touring -08
120i 5-d -06
Vår 328iT -96 är chippad. Den blev rappare och piggare på låg och mellanvarv. Känns betydligt piggare mellan 1500-3000 varv. Kan vara ca 10 hk rätt igenom. Den lite känsliga lugna starten är lättare att göra. Toppen är svaårt att avgöra. Bilen drar däremot ca 1dl/mmil mindre bensin. BMW är normalt väldigt snätt ställda på lågvarv, också för min 91 oktan

Varvstoppet är kvar på samma. Skall gå på 98 oktan. Gjordes på söderqvist Racing.
Vi är mycket nöjda. piggare bil som drar mindre bränsle

Anders&Eva
Erik525
Tackar för svar. Fick ett bra pris av PPF på chipning genom turbocenter, så det kan vara värt att prova.

sen får jag väll se om det var värt pengarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.