AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.857

Utbytesmotor...en nackdel?

Sida 2 av 2
U-
277
U-turn
Bmw 325-93
Bmw 520-95
Bmw 525IM -95
Bmw 328i-96
Mosse:har du vaknat på fel sida.. eller?
Du har inte stört mig,men man får väl tycka/tänka som man vill.
Sen om du tar illa upp, så är väl det ditt problem.
cane
hm, väcker litet liv i den här tråden... går och funderar litet på: Länk
Det är alltså en alpina b10 4,6 från 1999 som gått 15900 mil med en motor som gått 5500mil... begärt pris 20k euro... tycker ni det verkar som ett rimligt pris? Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till motorbytet, kan ju vara bra... men kan också antyda allmänt slarv med bilen som lett till en ny motor...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Försök få lite info om vad som var anledningen till motorbytet och om all dokumentation finns.

Annars en mycket trevligt specad bil (utan någon konstig klädsel...;-)

___
//Ulf
cane
Ja, visst ser den snygg ut? Ska se om man kan luska litet :)
Den är ju rätt vad gäller utrustning och färg. Alpina-blå, man blir ju alldeles varm.

Hursomhelst så var mitt inlägg att kolla vad AT betyder. Kollade på en M5-99 med AT-motor på en BMW Niederlassung och det visade sig att bara blocket var bytt. Inget annat. Snarare en nackdel än en fördel mao.
cane
hm, underligt att tysken har vinterdäck till den... postnummret anger att den finns i södra tyskland, behövs väl inga vintermackor där?

bimmer8: intressant, verkar som "AT" är ett ganska vitt begrepp då... men jag är sugen... känns dock som den kanske kan bli svårsåld här i svedala längre fram.
Den har ju även bensinvärmare så den brukar väl vara i Alperna på besök. Lite svårt att se på bilderna, men visst hänger den lite bak? Nån med nivåreglering kanske vet om det är normalt.

Såg nånstans att ny B10-fjädring kostar 5000:- benet.

Kan du inte återkomma med anledningen till motorbytet. Skulle vara intressant som V8-ägare att veta.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Min AT motor, enligt ETK var en komplett enhet, alltså inkl toppen...kostade flis....
En utbytesmotor på BMW till 330 kostar 67000 som en liten jämförelse, sen tillkommer arbetskostnade för att byta den så man får räkna med 100000 och M3 motorn lär inte vara billigare, sen kan man ju köpa en begagnad motor bra mycket billigare men det är ju en annan femma :-)
Ja, det är väl det vanliga. Illa att ett BMW Niederlassung kallade det för AT när det egentligen inte var det. Dessutom vidhöll dom först att det var en komplett AT tills dom skulle visa papper på det...

En fråga...hur ser försäkringsbolagen det på en AT-motor vad gäller maskinskada. Om det är en svensksåld alltså. Är det möjligt att nolla 10.000 milagränsen om man har papper på ett motorbyte?
cane
Tror det varit uppe förr, och konsensus då var att någon nollning tyvärr inte sker. Har mailat ägaren och frågat om mer info ang motor bytet, så får vi se. Kanske borde ringa, men kan nada tyska :)
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag tycker bara att det är bra om det finns en utbytesmotor (gärna med kvitto), men den måste ju ha gått mindre än vad själva bilen har gjort. Likaså med en renovering som är gjort seriöst är också superbra!

//Schnitzer

Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.