AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.935

Svårtolkade fakta om importbilar i Bilregistret

Sida 2 av 2
Måste också säga att Bilprovningen är en aning slarviga när de skriver in ett namn på bilen vid reg.besiktning. De skrev Bmw 23 på min Z3 när jag reg.besiktigade den för några år sedan. Skrev Boxter på min Boxster S när jag besiktigade den. Detta är väl en petitess men det står ju ändå på reg.beviset i all framtid....
Vem vet vad en Bmw 23:a är???
parolof
Jag har en "S" mitt i chassinumret på registreringsbeviset för min MGB (USA Import -91) som egentligen ska vara en "5" enligt chassiplåten, jag är nervös vid varje besiktning att de ska upptäckta att det blev fel vid registreringen. Jag antar att det blir en väldig byrokrati för att rätta till det.... men hittills har det gått bra konstigt nog, man tycker ju att chassinumret borde kollas noga, men icke
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Stephan: Det minns jag faktiskt inte om jag gjorde sist det var på tapeten, men jag kan göra det imorgon...

Rolex: Det där är rena feltryckningar på tangentbordet, men visst är det onödigt slarv. Det är inga konstigheter att få ett sådant fel tillrättat...

parolof: Samma sak där, det är bara att få gjort en rättelse, inga konstigheter alls.
Vid en kontrollbesiktning kontrollerar man de fyra sista siffrorna i chassinumret, detta anses ge nog säker identifiering med tanke på det stora antal andra parametrar som kontrolleras...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
När jag reggade in farsans Corvette-01 så frågade beiktningsgubben vad jag ville det skulle står under "modellbeteckning" i reg beviset då han inte riktigt visste vad det var för bil...
Svårt att missa CORVETTE emblemen...
Så den fick namnaet "Y" i reg beviset.
Bilen heter alltså nu: Chevrolette Y, årsmodell -01.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Dorfmeister: Normalt använder man sig av modellbeteckningen i originalhandlingen rakt av, man kan dock rätta till den om man finner den olämplig. Modellbeteckningarna i originalhandligen kan variera från "rätt" beteckning till tillverkarens interna modellnamn mm, så ibland kan det se konstigt ut...

En Saab 9-5 kan t.ex. kallas 9YS53SYL, en Volvo V70 kan kallas S+V70YV, eller en BMW 750 kan kallas 7G...

Jeppe

El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej på er alla

Kul att tråden lever fortfarande!

I mitt fall är det nog modellbeteckningen – också höll jag på att säga – som är felaktigt registrerad. Det är i varje fall endast det som ser konstigt ut i Bilregistret. Det står BMW 535 I 0000 istället för BMW 535i E39. Det är alltså tre fel i modellbeteckningen som kan göra ett externt system som hämtar data ifrån Bilregistret förvirrat: Mellanslaget mellan 535 och I:et, ”I” istället för ”i” och de fyra nollorna istället för E39.

Om detta vittnar om slarv, nonchalans eller någon annan ”superlativ” i samma kategori överlåter jag till andra att bedöma men man kan knappast skylla det på exempelvis ovana vid tangentbordet. Man ser jo vad man skriver och jag har litet svårt att föreställa mig att man på Bilprovningen inte direkt kan identifiera en så pass vanlig bilmodell som E39:an, så frågeställningen kvarstår: Varför blev det som det blev?

Jag har inte kommit närmare än så i min undersökning men jag tror att detta går att korrigera utan problem och framför allt utan att jag skall behöva betala för tjänsten – fast helt säker kan man aldrig vara förstås, eller hur?

Ha det gott

Ellinas
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ellinas: 535I är en fullt normal beteckning i ett tyskt registreringsbevis, man är inte speciellt noga på att skilja mellan gemener och versaler och tror knappast att det är problemet heller. Står årsmodellen "0000" verkligen med i modellbeteckningen (vilket jag tvivlar lite på) så är det olyckligt, men knappast heller det förklaringen till dina problem.
Karossmodellen (E39) anges i princip aldrig i modellbeteckningen, om det inte finns med i originalhandlingen då det kan användas om man så önskar...

Jeppe

El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej Jesperado

Jag fick hjälp av Bilcentralen här i Stockholm att komma åt min bils fakta i Bilregistret och då kunde vi konstatera att modellbeteckningen var faktiskt angiven som ”BMW 535 I 0000”. Vi resonerade då och tyckte att det som låg närmast att ersätta de fyra nollorna med var ”E39”, om det överhuvudtaget borde stå någonting där. Men efter att ha läst ditt senaste inlägg förefaller det mer sannolikt att 0000 står för årsmodellen och att i det här fallet borde det stå 1999 istället.

Exakt samma beteckning/information dyker faktiskt upp på registreringsprotokollet också under raden ”Besiktningen är utförd i Kontrollstationsnamn”. Det kanske ger dig en ledtråd. Jag har faktiskt kvar ett gammalt besiktningsprotokoll på min Audi från 2000 där det på motsvarande rad står ”AUDI 100 2,3 E 1992”. Om vi då jämför det med vad som står min BMWs besiktningsprotokoll så borde det alltså stå 1999 istället för 0000.

Jag tror att det finns en koppling till följande fakta: Jag ser nämligen att fältet ”Årsmodell” i registreringsbeviset är tom (NULL i datasammanhang) och det är rimligt att anta att NULL-värdet ersätts automatiskt med 0000 när data hämtas från databasen. Årtalet 0000 är dock orimligt eftersom datumet inte existerar och förkastas av alla system som förväntar sig ett giltigt datum. Dessutom står det BW0000 i fältet ”Modellkod” vilket får mig att tro att det finns någon form av relation mellan fabrikatet BMW det ovannämnda NULL-värdet och att det tillsammans är också orimligt.

Låter mitt resonemang vettigt?

Jag vill också passa på att fråga dig om jag kan få detta åtgärdat på min vanliga besiktningsstation, eller om det är enbart där jag en gång registrerade bilen som man kan göra detta.

Ha det gott

Ellinas
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag har skrivit det flera gånger i denna tråden, men måste tydligen skriva det igen. Din bil har ingen årsmodell i Sverige, årsmodellen SKA alltså anges som "0000"...

Tycker du något är fel (vilket jag inte kan se) och vill ha det tillrättat kan du ta kontakt med kundtjänst, valfri Bilprovningsstation, eller företrädelsevis stationen där registreringen utfördes...

Jeppe

Dorfmeister: är du säker på att det står Chevrolette (som du skrev) och inte Chevrolet i papprena på bilen??
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Jesperado:

Jag förstår om du uppfattar mig som ”jobbigt envis” och ”tjattig” i min argumentation och jag kanske t.o.m. förtjänar att du i ditt senaste inlägg insinuerar att jag är trög i huvudet. Men jag förstår mycket väl vad du säger och du har inte behövt upprepa det en gång till! Du har faktiskt inte behövt säga det ens två gånger!

Alla diskussioner tar en gång slut och jag vill avsluta vår med att säga följande:

Faktiskt, det jag har försökt att få svar på, genom att vara kritisk och kanske något provokativ också i den här diskussionen, är varför (vilka är de bakomliggande orsakerna: tekniska orsaker e.t.c. inte att man bara gör så nu för tiden) till att man i vissa fall utelämnar årsmodellen och varför görs detta enbart i samband med importerade bilar. Det är naturligt för mig att tro att ett system som Bilregister måste ändå innehålla någon form av information om när en importerad bil är tillverkad. Var finns denna information? Att ange ”0000” som årsmodell kan inte betyda annat än att bilen aldrig har tillverkats vilket är fullkomligt absurt! Våra bilar har inte bara ”strålats ned” på de svenska vägarna av någon övernaturlig kraft, eller hur?

Jag har försökt att få svar på detta och började med att ringa Vägverket. Då fick jag veta att det inte är obligatoriskt att specificera årsmodellen (observera att det inte heller är krav på att det utelämnas) och att det är Bilprovningen som avgör från fall till fall om den skall specificeras eller inte. De kunde dock inte svara på vilka kriterier som Bilprovningen baserar sin bedömning på.

Sen gick vidare och tog kontakt med Bilprovningen men kom inte närmare någon klarhet heller trots att jag pratade med självaste stationschefen. Nu sitter jag och väntar att någon av hennes ”grabbar”, som hon uttryckte det, skall ringa tillbaka men jag misstänker att jag kommer att vänta LÄNGE.

Ha det gott

Ellinas
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag menar inte alls att du är trög, men du fortsätter prata om årsmodellen trots att din bil inte har eller ska ha någon årsmodell. "0000" i fältet för årsmodell betyder inte att bilen aldrig tillverkats, utan att ingen årsmodell åsatts fordonet.

Årsmodellen har som sagt spelat ut sin roll, istället använder man sig nu av ibruktagandedatum och i de fall det behövs tillverkningsdatum (baserat på chassinummerserierna)...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.