|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Som medlem i Villaägarna försökte jag utnyttja förmånen att teckna en eventuellt billigare bilförsäkring via förbundet. Men det gick inte bättre än så här: Förbundets samarbetspartner, White Label Insurance, kunde inte lämna en offert till mig därför att deras system inte klarar att läsa in data om min bil från Bilregistret. Förklaringen enligt dem är att vissa fakta om en del – observera inte alla – importerade bilar i databasen inte är lagrade under det dataformat som deras system förväntar sig. De kunde dock inte precisera vilket eller vilka datafält som detta gäller men antydde på att exempelvis datumfält kunde innehålla enbart nollor o.s.v. Givetvis har de aldrig haft det problemet med ”icke-importerade” bilar. De erkänner dock att ”felet” ligger snarare i det egna systemet, som i det här fallet saknar nödvändig logik för att tackla detta, än i själva Bilregistret. Men frågan kvarstår: Varför förekommer dessa avvikelser i samband med importerade bilar och kan man som ägare kräva att Vägverket uppdaterar dessa ”svårtolkade” fakta i Bilregistret? Tacksam för hjälp från alla här i forumet som har någon form av kunskap om detta och/eller kan komma med råd och tips. Jag är fortfarande intresserad av en eventuellt billigare bilförsäkring och tror att det kan löna sig att försöka hjälpa försäkringsbolaget på traven genom egna initiativ. Ha det gott Ellinas | |
|
Precis som bolaget berättade för dig ligger problemet inte i Vägverkets databas, utan hos den egna hanteringen av datan. Fungerar det inte med automatik borde någon kunna lägga in de fakta som behövs manuellt och på så vis få fram din premie, annars bör du nog vända dig till ett annat bolag... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Eftersom det är upp till varje enskild besiktningsman att fylla i uppgifterna i bilregistret kan det lätt bli fel. Detta innebär problem också om man ska få ut statistik från registret. Jag vet att M coupéerna tex ligger inlagda ganska olika och att en kartläggning av dessa varit svår. Dock tror jag att du kan åka ner till besiktningsstationen och prata med dem om vad som kan vara fel angående din bil. |
|
|
acey: Det är inte alls upp till var och en att lägga in uppgifterna som man vill, det finns naturligtvis instruktioner hur det ska göras. När det gäller värden, vikter mm. finns dessutom en blockering som hindrar att man lägger in orimliga värden. Fram till första Maj förra året kontrollerades alla registreringar av en andra tekniker eller ingenjör innan de godkändes, allt för att undvika felaktigheter. Jag antar att problemet i detta fallet (vilket även reservdelsfirmor mm. kan ha problem med) är när årsmodellen inte angivits, utan värdet "0000" utgör årsmodellen. Vilket är helt korrekt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Jo men det finns ändå olika tolkningar. Tex är ju färgen en tolkningsfråga. Tex hade min diamanstvarta bil LGRÅ som färg. Men även fallet med M-coupe frågan där bilen kan vara en Z3M, Z3M Coupé, M Coupe. Naturligtvis finns det instruktioner, det var inte så jag menade att någon freestylade i ett excellark. Men när det sker manuellt av olika individer så finns väl risken att varje individ skriver exakt lika. |
|
|
acey: Absolut, du har rätt. Just med färgen är det en ren bedömningsfråga, speciellt svårt är det för mig som är färgblind. När det gäller modellnamnet använder man normalt det modellnamn som angavs i den utländska registreringshandlingen, vilket tyvärr kan variera något... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Aha det är där det strular. Det är alltså inte upp till var och en att tolka modellnamnet. Tack för nyttig info som vanligt. |
|
|
Tyvärr finns det även andra problem än att modellnamnet skiljer i det utländska regbeviset, till exempel blev ett B i min importerade Fords chassinummer en 8 i det Svenska regbeviset och hur BJ12443 540i 6vxl byggd 9409 kunde bli reggad som 96:a kan jag inte alls förstå, det finns även BMW bilar reggade som BWM så något bra kontrollprogram för att hindra sådana fel finns inte även om felen många gånger skett när privatimportsvågen började runt 1996, Men det största problemet tycker jag är att ändrar uppgifterna så dom blir rätt är väldigt krångligt för bilägare, till exempel denna 540:i Länk är felaktigt registrerad som 95:a trots att den är byggd okt-95 vilket innebär att den riktiga årsmodellen är 1996, för att få till en ändring i pappren skulle det kosta ägare ett antal tusenlappar och besvär, trots att felet är gjort av SBP/VV följden blir att felen i registret kvarstår med besvär för ägare till fordonen, det kanske vara detta som gjorde det så svårt att få tag i delar till min Ford? Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i: Under en period blev det mer fel än normalt, då använde man systemet att en tekniker skrev uppgifterna på ett registreringsunderla, sedan matade en kontorist (utan tekniskt kunnande) in uppgifterna i databasen. Denna metod frångicks för säkrare metoder (dock ej perfekta). Om några uppgifter blivit felaktiga vid registreringsbesiktningen kan man utan problem få detta tillrättat. Det är bara att kontakta stationen där registreringen utfördes, så gör man en rättelse på de uppgifter som blivit fel, kostnadsfritt naturligtvis... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Intressant, det var inte vad polaren fick reda på när han ville rätta uppgifterna på sin 540iAT utan då skulle han fixa underlag från BMW och därefter gör en mindre regbesiktning? Eller något sådant till en sammanlagt kostnad för honom på ca 1500-2000kr. Tyvärr gjorde han inte det utan gav upp för besväret så bilen är fortfarande en 95:a i pappren. Jag personligen tycker att uppgifterna borde kontrolleras utan att bilägaren behöver säga till eller går det bra att vem som helst anmäler? För vem skulle frivilligt regga om en bil från 96 årsmodell till 95? Som exemplet med 540:in. Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i: Jag kan naturligtvis inte svara på det specifika fallet du nämner, men jag har aldrig hört talas om att en rättelse skulle vara svår eller kosta pengar. Gäller det årsmodellen matar man in chassinumret i ett program som internt heter "TITS", så får man veta vilken årsmodell bilen är tillverkad som. Har då fel årsmodell blivit inmatat i registreringshandlingarna rättar man det. Skulle kunden hävda att årsmodellen är en annan än den man fått fram enligt "TITS" (och därmed BMW) kan jag tänka mig ett förfarande där man kräver någon form av intyg för att fortsätta utreda saken. Jag har dock aldrig hört talas om ett sådant fall... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej allihopa igen Själv tycker jag att gränssnittet på ett publikt arkiv som Bilregistret borde vara väldefinierat och framför allt tillförlitligt. Vidare skall själva databassystemet vara designat så att dataintegritet inte kan äventyras. Detta betyder att de data som görs åtkomliga genom det gränssnittet skall ovillkorligen följa detta gränssnitts specifikationer (skall vara av samma typ som ett externt system har anpassats till och förväntar sig att få) samt att databassystemet bekräftar giltigheten hos de data som matas in. Det förfaller dock som om Bilregistret tillåter att tvetydiga data kan matas in, eller uteslutas helt och sedan automatiskt ersättas med t.ex. 0000 som enligt vad Jesperado antyder är försummelsevärdet för årsmodellen. Jesperado tycker att detta är rätt men själv vill jag påstå att detta är minst sagt horribelt av den anledningen att årtalet 0000 inte existerar och därför borde inte accepteras av en databas. Det är dock omöjligt för systemet å andra sidan att kontrollera att operatören exempelvis har matat in ”Svart” och inte ”Vit” i fälten för bilfärgen, eller 1995 och inte 1996 i fältet för årsmodellen. Bilbesiktningen fick av mig full dokumentation, inklusive Fahrzeugbrief och d.s.k. ECC Certificate of Conformity. Med andra ord hade man fått precis alla de uppgifter man behövde för att göra en fullständig registrering, men tyckte tydligen att det var ”jobbigt” att gå igenom dessa dokument och gjorde det enkelt för sig med att mata in ”skit” istället för giltiga data. ”Det är jo ändå ingen riktig ”svensksåld” bil utan en sannolikt skruvad importerad rishög, så det spelar ingen roll”, tänkte de säkert. Även om man från försäkringsagentens sida gärna lägger ansvaret på den egna applikationen, tycker jag att det primära ansvaret ligger trots allt i själva datakällan, d.v.s. Bilregistret. Sedan kan man förstås undra varför de inte har gjort som de övriga försäkringsbolagen har tvingats till att göra, d.v.s. lägga in logik i sina applikationer som tacklar den här typen av problem, särkilt med tanke på att de inte kan mata in data i sin applikation manuellt. Tack för att ni ville vara med. Jag tänker ta kontakt med besiktningsstationen för att försöka få de felaktiga data korrigerade – försöka kan man jo alltid göra, eller hur? Ha det gott Ellinas |
|
|
Ellinas: "0000" är inget felaktigt värde. Man anger inte längre årsmodellen på bilar, varvid "0000" är det enda värde som finns att mata in. Detta får man tycka vad man vill om, men det är fakta. Du får ju gärna tro att man tänker ”Det är jo ändå ingen riktig ”svensksåld” bil utan en sannolikt skruvad importerad rishög, så det spelar ingen roll” när man matar in vad som ska stå i ett registreringsbevis, men det verkar jobbigare än att bara göra jobbet. Vad får dig att tro att detta är fallet? Vad är det för "skit" man matat in? Jag tycker absolut att du ska prova att få eventuella felaktigheter rättade, går du bara in i ärendet med en bättre attityd än du uppvisar här kommer du säkert att bli korrekt bemött och få din rättelse gjord... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej Jesperado Uppenbarligen har jag, direkt eller indirekt, råkat skada din yrkesstolthet och det var minst sagt tråkigt. Låt oss dock inte bli ”ovänner” för den sakens skull. Jag erkänner att jag spekulerar vilt när jag antyder att det finns en och annan anställd på Bilprovningen som har någon form av anti-import attityd, men precis som du, har även jag all rätt i världen att ha uppfattningar, åsikter och övertygelser här i livet. Jag kan dock konstatera att dessa registreringsincidenter förekommer enbart i samband med importerade bilar, inklusive min, och att detta är relativt ofta förekommande. Det behövs dock typ en bugg eller avsaknad av logik i ett externt system, som i fallet med White Label Insurance, för att avslöja detta. Det kan naturligtvis finnas en mängd andra orsaker än den jag spekulerar om – det återstår för mig att ta reda på. Vad jag menar med ”skit” framgår tydligt av mitt föregående inlägg: All data i en databas som är, eller kan generera desinformation i ett senare skede. Jag förstår dock att du reagerar på ordvalet, jag är själv inte särkilt stolt över det nu efteråt. Ha det gott Ellinas |
|
|
Ellinas: Jag är varken sårad eller inställd på att bli ovän med någon, fick du den uppfattningen så kanske jag formulerat mig felaktigt. Naturligtvis får du gissa vad du tror att någon anställd på Bilprovningen tänkt i ett visst läge, men man behöver inte alltid tro det värsta. Vi lägger inte ner fullt så mycket energi på att medvetet ställa till elände för folk som många tycks tro... Jag är faktiskt fortfarande inte medveten om vad du uppfattar som "skit" som medvetet eller omedvetet skulle lagts in i din bils uppgifter och nu skapar problem. Som jag tidigare nämnde använder man sig inte längre av årsmodellsbeteckningar på bilar, därför anges ingenting i fältet för årsmodell, resultatet blir då "0000". Detta ÄR alltså rätt, det SKA vara så. Precis som "White Label Insurance" upplyste dig om är det alltså inget fel på uppgiften i sig, utan det är deras eget system som inte kan hantera informationen. Det är alltså där problemet ligger, inte i Bilprovningens arbete... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado; Jag var och regbesiktade min andra 540 härom dagen och i och med mitt intresse för 540 E34 i allmänhet och för 96 årsmodell i synnerlighet så frågade jag efter var bytet till 96 årsmodell är i chassinummerserierna på 540, det underliga var att till skillnad från 540 E34 Sedan, 540 E39 Sedan och den manuella Touringen så har inte BMW rapporterat någon brytpunkt gällande automatTouringen vilket förklarar både felregistreringen och att det skulle kosta pengar att rätta till felet gällande min kompis förra bil. Detta är mycket förvånande för mig, är det inte ett krav att det skall lämnas uppgifter om årsmodellbyte till SBP/VV från generalagent? för att undvika just detta och hur ser man på en 540iAT E34 tillverkad 1996 blir den också en 95:a? Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i: Jag kände inte till att det saknas uppgifter om övergången mellan de årsmodeller du nämner, och kan därför inte svara på din fråga. Jag ska titta på det på jobbet på Måndag, så återkommer jag... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Suveränt Jesperado! undrar om dina chefer på SBP vet hur mycket goodwill du skapar för företaget? Mvh Stephan |
|
|
Hej Jesperado Jag har inte haft möjligheten att svara på din fråga tidigare. Försäkringsagenten kan inte specificera i detalj vad som gör att deras system lägger av när det försöker hämta fakta om min bil från Bilregistret. Detta är i varje fall vad de har sagt till mig, och med så litet i bagaget kan det bli svårt att initiera en diskussion med Bilprovningen eftersom jag inte har något konkret att peka på. Har du någon möjlighet att selektera fram min bils fakta och kolla om det finns någonting där som behöver uppdateras med ett tydligare och konkret värde? Jag kan i så fall mail:a registreringsnumret till dig. Ha det gott Ellinas |
|
|
Ellinas: Det är med 99% säkerhet årsmodellen försäkringsbolagets datahantering saknar, detta är ingenting jag kan göra någonting åt, utan det får du ta med ditt bolag. Prova att ringa eller maila till ett annat bolag och se om det uppstår samma problem där...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado; Har du fått reda på något om 540iA Touring-96? Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.