AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.125

Montera turbo på 3 cyl och de andra 3 går direkt ut?

JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
Kan man göra så? jag tykcker det känns som om det kommer att bli ett sjuhelsikes avgasmottryck annars om jag ska ha igenom alla avgaser genom den lilla avgasdelaes på min saabsnurra. Så kan man ta avgserna från 3 eller ev 4 cyl. och låta de resterande gå rakt ut genom systemet? eller blir det konstigt då? Bara en tanke från min sida :P
Sen, kan man ta en tryckvakt och sätta på 0,6 bar och sen sätta en lampa istället för en spridare så att man ser om den laddar för mycket så lyser den? det tyckte jag var en smart ide!!

///JOhan
Saab har väl själva gjort så p åen turboladdad v6'a. De tog avgaser från ena raden för att ladda alla sex burkarna med. Rätta mig om jag har fel.

"De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon."
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Assymetrisk turbo, som sagt använder/använde? Saab detta i sin V6 motor, tar kraft från 3 cyl men laddar alla 6. Bör väl fungera rent teoretiskt, men troligtvis är väl enda skillnaden att man inte får laddtryck lika snabbt och att inte lika stor effekt går att ta ut. I Saabs fall funkar ju motorn oberört utan turbon, då den bara ger lite "extra". Samma gäller ju BMW motorn.
Assymmetrisk laddning ska i teorin ge en bränslebesparing, ingen effektökning alls.
Saab's motor ger ju heller inte mer effekt än utan turbo i Opel-modellerna.
I praktiken är det nog bara att krångla till det till ingen nytta.
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Och förmodligen fungerar turbon som en ganska effektiv avgasbroms vid lite högre effektuttag, nog ingen bra idé.
JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
okej, så jag ska ta och köra genom det lilla avgasdelen med alla 6 cylindrars avgaser? det kommer blir rätt högt tryck där då tror jag...

///JOhan
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Varför inte skaffa en till och köra Bi-Turbo?
En sådan snurra kostar väl inte många hundringar?
JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
Jo, men jag vill inte ha en till,
vill köra med en bara

///JOhan
Varför inte skaffa en turbo som är lagom stor till motorn istället?...
JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
nu var det där den enda jag fick tag på...gratis! så nu tänker jag köra med den...jag ska nog göra en egen wastegate som kommer att pysa ut lite när det blir alldeles för högt tryck. Någon som har någon ide om när den ska slå till eller? jag tänkte ladda 0,4-0,5 men jag vill ju inte släppa ut avgaserna så den får en dålig spoolup heller, så jag tänkte att man kanske skulle ta och göra så att den pyser ut lite vid 0,7 eller så. vad säger ni om det?
Jag bara spånar lite nu.

///JOhan
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tänk på tändföljden (så att du tar varannan cylinder som tänder), tror inte det funkar så bra med cyl. 1-3 eller 4-6.

Mvh
Koppla alla sex burkarna och se hur det funkar, nöj dig med 0,4 i laddtryck så klarar nog det lilla aggregatet av det.
Du får antagligen en motor med gott vrid men låg toppeffekt, men så blir det med det aggregatet, du kan ju byta det senare.
Kan ju vara trevligt med laddtryck nästan från tomgång också!
JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
jag bygger en engen wastegate å sätter alla 6 på turbon sen...blir nog bättre respons då iaf :)

///JOhan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.