|
|
|
|---|---|
|
Tja ! Jag har gått å köpt mig min första "riktiga" BMW. Jag hade ju en 633:a som skulle fixas men den var för maläten så jag gjorde mig av med den å har köpt mig en vardagsbmw istället :) Som alltid ska man ju provköra flera innan man köper å så, men jag fick den till ett ganska bra pris åså måste jag erkänna att jag blev lite kör i den :) Hur som helst det finns förstås problem i bilen. I långa svepande kurvor i motorvägsfart vill den liksom slingra sig lite. Dessutom bromsar man lite lätt i hög fart så skakar det i bilen. Åså ligger man tex runt 100 på 4:an å runkar med gasfoten så slår de i bakvagnen. Jag har letat här på forumet å fått en massa uppslag, silentblock tycker jag verkar troligt, men jag tänkte dra iväg en fråga om de e nån som "vet" vad det är. // Anders | |
| Om silentblocken aldrig är bytta så kan det nog vara dom. Jag tror det är relativt enkelt att se när man hissar upp bilen. Dom kan anmärka på det på besiktningen om man har otur/tur. Tycker det är ok att lämna bort jobbet till BMW för dom har tidigare iallafall gjort jobbet ganska billigt. | |
|
Silentblocken är två i antalet. Det sitter ett på varje sida precis framför hjulhusen bak. Dessa sitter fästa i karossen och i bakvagnsbalken för hjulupphängningen. För mig så låter det som att det är hög tid att byta dessa. Bilen kommer att bli som ny efteråt. Lycka till! Mvh Håkan |
|
|
Casterstags-bussningarna i framvagnen låter det som tycker jag. /Per |
|
|
Det låter som silentblocken tycker jag också! jag har bytt på en E36:a det kändes som jag fått punktering, den var väldigt slingrig. |
|
| Det är klart att dt kan vara ganska mycket som ger detta fenomen men jag hade nog börjat kolla silentbussningarna på en 13år gammal BMW (om det inte finns papper på att det är bytt). | |
|
Jag har nu försökt å inspektera dom där silenblocken och dom verkar ganska muggiga. Jag vet ju inte hur pass hårda dom ska vara men man lyfter lätt bakaxelvaggan 15-20mm från den nedre plåten som fäster i karossn med en skruvmejsel. Ska man kunna göra de ? // Anders |
|
|
Byt bussningarna! :-) Min bil: Länk |
|
|
Tjenis igen ! Tämkte bara tala om hur de går. Nu har jag gjort ett verktyg för att dra ur dom typ de som finns på www.e30.de Länk Funkade som en dans, tänkte återkomma med exakta mått sedan, måtten skiljer sig på e30 och e34. Med alla skräckhistorier om att såga å hacka ur dom känndes de riktigt bra å bara dra ur dom :) Bussningarna såg inte alls roliga ut, ska bli spännande å se förbättringen, men de lär väl dröja ett tag till. Har aldeles för mycket på jobbet åså gick jag å blev förkyld också. // Anders |
|
|
Sisådär ! Nu slingrar den inte mer. De slår dock lite (inte alls som innan) i bakvagnen, men de tror jag beror på gummit som diffklumpen hänger i. Ser lite bökigt ut att byta, är de nån som gjort och vet hur mycke med svordommar man ska ladda upp med innan :) // Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.