AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.566

Italienimport = Felaktig termostat?

273
Pärlan
BMW 523i -96
Hej.
Min 523i E39 -96:a (8500 mil) dröjer innan rätt motortemperatur nåtts.
Får köra så där en 15-20 min stadskörning innan motortemperaturen nått halva tempmätaren. Kupétemperaturen nås tidigare.
Jämför med andra bilar jag kör och ingen verkar dröja lika länge som min E39:a.

Kan detta bero på att bilen är såld i Italien och kanske därför har en, för vårt klimat (Luleå), felaktig termostat?

Var sitter termostaten i så fall?

/ Jonatan
Os
114
Oskar Ekelund
523iA Touring -99 (E39)
320i -85 (E30)
Inte ovanligt med kärvande termostater på E39. Sitter på framsidan av motorn. Billig att byta. Verkar som din fastnat i öppet läge. Jag hade samma fel.

Oskar
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Här.Länk
Det tar en stund innan motorn blir varm, skulle termostaten kärva i öppet läge så skulle temperaturen sjunka på mätaren om du ligger och kör på landsvägen, termoststen är oftast stängd då och öppnar när du stannar eller kör sakta.
Går temperaturen upp till mitten och stannar kvar där under alla förhållanden så är det inte fel på termostaten.
Om du tex står still på tomgång från kallmotor så kan det ta 30-40 minuter innan termostaten öppnar.
Jag tyckte också att det tog tid för min 528 att bli "varm", 540 är betydligt snabbare från samma utgångsläge dvs varmgarage.

///MVH Hasso
Länk
273
Pärlan
BMW 523i -96
Tack för svaren!

Om vi förutsätter att den hel, som det verka som, kan termostatens öppningstemperaturen vara för låg med tanke på bilens ursprungsland?

I butiken (Här i Sverige) finns termostater med öppningstemp. 92 grader.
Kan det hända att termostaten i min bil har en lägre temp?

/ Jonatan

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Nu ska jag inte säga emot Hasso, men våran 523 blir varm fortare än min 530 (V8)... och 530 tar inte lång tid på sig.... skulle säga att mätarnålen når upprätt läge inom 5 minuter från start...

har 5 km från hemifrån till skolan och när jag kommit lite mer än halvvägs så är bilen varm...

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
273
Pärlan
BMW 523i -96
Då blir ju din bil varm väldigt fort! Kanske blir det termostatbyte i alla fall då. Men å andra sidan beror det ju lite på utetemperaturen också. Vid -20 grader ute tar det så där 15-20 min för motorn att bli varm men vid 0 grader går det lite fortare dock inte på 5 min(!).

Tack för hjälpen! / Jonatan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är inte helt ovanligt att Italienarna plockar bort termostaten helt!
(fråga mig inte varför)

Om du har problem med att bilen inte vill bli varm, är det en bra idé att byta termostaten, för det sliter på motorn och gör att bränsleförbrukningen ökar markant...du tjänar snabbt in pengarna!

Det är samma termostat i Italien och Sverige.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag bor i malmö så några minusgrader har vi inte... men som kallast kan det gå ner till 0 grader eller så... kan vara en i det hela.

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Så länge värmemätaren är ok och står stabilt rak upp utan att ändra sig beroende på körförhållanden så ska det inte vara nått fel på termostaten då reglerar den tempen som den ska.
Är den däremot tjyvöppen så tar det längre tid för motorn att bli varm, men då sjunker också tempmätaren vid landsvägskörning och höjs vid stopp och statskörning. Skulle du har en termostat som fungerar men med lägre värmtal så visar och tempmätaren en lägre värde än normalt dvs står under mitten.

Det enda som kan påverka uppvärmningstiden på ett negativt sätt är i så fall en felaktig viskokoppling till fläkten som ligger i hela tiden och kyler för fullt.

///MVH Hasso
Länk
stefannorr
Pärlan>> Ser att du är från Luleå..sålde min 523 Ia-96 i början av dec (eller rättare sagt böt in den)...var har du fått tag på en italien import? tyckte min hade låga mil...o din med..min var såld på Englunds(BMW Luleå)..8500 vid köp och 9100 när ja böt in den..intr KL bil va ? *L*?
stefannorr
Approå dina problem med tempen...så steg min till mitten cirka när ja kört mina dryga 2 km till jobbet..men de va efter ja bytt termostat o v-pump...hade innan ett proplem att mätaren kunde ligga på mitten,men vid hög fart sjönk den lite...verkade bero på att de var lite för lite kylarvätska.
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Säger samma som "Stefannorr" tar väldigt kort tid innan nålen står på mitten, men står där sen hela tiden. Har inte bytt pump eller termostat på snart 12.000 mil. 523:orna verkar gå snabbt upp i temp.

Håkan
273
Pärlan
BMW 523i -96
Stefannorr>>>> Köpte min i Juli, privat då den gått 7800 mil och är i nyskick.
Mycket nöjd med bilen. *S*
/ Jonatan

Blir nog att byta termostat.
stefannorr
Troligen är de ju termostaten..kom ihåg o byt termostathus samtidigt...
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Min E34, 520-93 blir inte varm på 4 mil körning, mätaren upp till kvarts bara, dock inte fenomenet med kallare vid högre hastighet...
Viskoskopplingen, kan man kolla den?
Min fläkt snurrar hela tiden, men har hört att den gör det...snurrar med, även om viskos är ok, någon som vet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.