AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
534

Vilka framstötdämpare passar M535 -87

ur
45
urjo
518i-90
Passar andra stötdämpare än Bilstein på M535? Mina kärvar (ombesiktning..)
Om bromspedalen går att trampa i botten om man tar i ordentligt, är det packningarna i huvudbromscylindern eller är det något annat!
Besiktningsmannen trampade pedalen i botten (Inre läckage påstod han)
Är det någon som vet?

Hello Nasty
När bilen står på tomgång så kan man garanterat trampa pedalen i golvet om man tar i.

Men åker den i golvet när han testar bromsarna då är det huvudscylinder o slavcylinder som kan läcka.

Dämpare kan du bara ringa en som säljer dämpare så löser dom det!

MVH/Henrik

Kör tills det rasar
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej! Passar o passar,troligen passar stötdämparna från vilken E28 som helst.Men vill du ha väghållning som det var tänkt från början,ja då måste bilstein monteras.
Förresten kärvar! hur menar du?
Ang bromsarna då håller jag med Hello Nasty.
mvh Janne.
Paap Reeder
Hej!
Eftersom bromssystemet på en 535 är servohydrauliskt kan man alltid trycka pedalen i botten om man tar i ordentligt.
Trycket på skivorna blir då så stort
att "bromsklotsarna kommer att stansa ut hål i skivorna".
För att testa om det är läckage eller ej skall man först "tömma" bromsbomben genom att man med stillastående motor trampar ca 20 ggr på bromspedalen. När bomben är "tom" kommer pedalen också att bli stum. Trampar men då på pedalen får den inte sjunka.
Detta handlar om en "utbildningsfråga" för bilprovarna.
Varför bomben skall lagra 15-20 tramp är för att om man får motorstopp på autobahn i 250knyck så skall man kunna göra ett "normalstopp" utan att efter det ha tappat bromsförmågan.
Jag tror inte att det är något fel på Dina bromsar.
MVH /// Paap Reeder
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Hej Urjo

Hade samma problem när jag besiktigade min 528-83, pedalen sjönk. Besiktningsmannen sade att min huvudcylinder var kass, bytte den åkte tebaks, samma problem fortfarande. Blev lite upprörd då... Åkte till Inges bil I Alingsås och lät dem provköra, enligt dem var det bomben som var kass och gav detta syndrom, inte huvudcylindern. Köpte en ny bomb och bromsarna blev som nya. Vet inte om detta skulle funka på din bil men det är ett tips. Pga priset på bomben drar man sig kanske lite för att byta den. Om någon kunde förklara hur en bomb utan gastryck kan göra så att pedalen sjunker i golvet skulle jag vara tacksam, jag förstår det inte....

LTK, kung i Alingsås
ur
45
urjo
518i-90
Tack för alla tips, skall kolla upp funktionen med BMW
MVH/urjo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.