AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
701

Hur stora hjul får plats på en 300-serien Compact?

Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Jag har en 316i Compact av förra årets modell (vad kallas karossen med ett finare ord?) Jag har utrustat den med ett M-paket, så som M sportfjädrar/sänkning, M spoilerpaket, Övre bakspiler med integrerat bromsljus, M Dörrlister, M Växelspaksknopp, Mittarmstöd, Sportavgassystem. Det ser inte riktigt estetiskt ut med 15" originalfälgar på en annars så sportigt präglad bil. Nu läste jag något i BMW´s fälgkatalog om att man måste modifiera karossen för att få in större hjul än 15"... Kan det verkligen stämma? Har någon erfarenhet av Compactmodellen som kan säga hur stora hjul som får plats? Jättetacksam för svar. Tack för ett bra forum //Powerkjell
Ka
85
Kalle
330ci -00
Har 7.5/8.5 17" fälgar på min compact. Har prövat med 235/45 och 235/40 däck bak och 215/45 fram. Inga problem. Fram tar det i lite vid fullt ratt utslag.
Har orginal fjärding på så den är ju ganska hög.

mvh
Kalle

ZT
164
ZTreCoupe
520d M-sport/performance Touring -12
Oavsett vilken diameter du har på fälgarna så kompenserar du med lägre profil på däcken för att bibehålla hjuldiamtern = inga problem att få in större fälgar, det är ju samma ytterdiamter.
På bredden däremot får man nog akta sig lite.
Kolla i din instruktionsbok! Finns inte där ett alternativ med 17-tummare som innehåller ET och rekommenderad däckdimension?
Finns det? I så fall så passar det utan modifieringar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.