AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
821

Underkänd pga avgaser

Ne
3
Nef
520-93
Jag har fått ombesiktning pga avgasvärden.
Kommer inte ihåg exakta värden men de var höga, både på tomgång och vid 2500 rpm. Misstänkte lambdasonden men den är ok säger verkstan. En tändspole byttes men det gjorde ingen skillnad.
Det mystiska i det hela är att värdena är godkända om man tar dom direkt efter det att bilen gått hårt. Får bilen stå på tomgång i 30 sek så drar värdena iväg genom taket.
Till saken ska sägas att jag tycker bilen går lite ojämnt på tomgång/förhöjd tomgång. Längst vägen går den helt ok.
Har ngn en ide om vad det kan vara, körförbud om en vecka!!

Paap Reeder
Tyvärr är din fråga litet av typen: var i höstacken ligger nålen? ... efter din korta inledning.

Finns inga standardsvar.

Forumet måste få veta historia med gjorda servicar, tidigare besiktningsvärden - och framförallt VILKA värden talar vi om! - har du kört en DIS o s v för att vi skall kunna hjälpa dig.

Misstänker att det är HC ..... 1:a tanke är avgasläckage.

MVH /// Paap R
Ne
3
Nef
520-93
OK! Här är värdena
CO 4.9
CO2500 6.3
HC 400
Lambda 0.82
Förra besiktningen var värdena perfekta.
Bilen har gått 1000 mil sen inspektion 2. Verkstan har bytt en dålig tändspole samt tändstift men värdena uppför sig som tidigare.
Förlåt min okunnighet men vad är en DIS.
Verkstan har kopplat in sig i bilen för att kolla felkoder, fanns inga.
Hoppas att informationen hjälper

MVH/ Nef

Paap Reeder
TROR ... att ... den går fett!
CO samt lambda talar för det.
Får den tillräckligt med syre?
MVH /// Paap R
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Höga CO och HC-värden i kombination med lågt lambdavärde = fet blandning, precis som Paap R är inne på.

Kan vara ett läckage på avgasröret innan lambdasonden som suger in luft och lurar lambdasonden att feta upp blandningen.

Har du sportluftfilter?
Då kan LMM vara förstörd pga att det bränt fast olja från filtret på volframtråden. Det kan ge sådana symptom!

Kan ju vara så illa att det är katalysatorerna som gett upp!

Hur långt har bilen gått?
Hur körs bilen?
Vilken olja används?

DIS är datorn som BMW kopplar upp mot bilens elektronik.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ne
3
Nef
520-93
Bilen har gått 21000 mil och är helt standard, inga sportfilter eller chip.
Shell helix ultra, en helsyntetolja godkänd av BMW.
Bilen körs aldrig kortare än 2 mil och på landsväg, den används som andra bil för att köra till jobbet i.
Bilen visar upp rätt värden omedelbart efter det att den gått hårt sen pajar de ur totalt efter en kort stund på tomgång.

Läckage på avgasröret låter rimligt, under belastning borde trycket skicka ut avgaser ur läckan. På tomgång är trycket lägre och luft kan dras in i systemet av ejektorverkan och ställa till det för sonden.
Jag ska höra med verkstan om tipset-tackar!

MVH

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.