AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.079

Motstånd tändkablar

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej...

Har blivit inkallad till att byta tändstift på kompisens nyinköpta 750 E32 då den inte gått på alla burkar.
Passade på att mäta upp kablaget också och upptäcker kohm som ligger på 8.9 - 9,0 - 7,9 - 9,6 - 6,8 på 5 utav cylindrarna????
vad kan orsaka detta abnorma värde??
Vad får ett sådant värde för effekter på tändelektroniken i övrigt?

Mvh
Skalman
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan Skalman!
Har varit nerkopplad från nätet i 11 veckor och skriver för att det finns en viss abstinens.
Är det originalkablar?Hur såg stiften ut?
Om jag inte minns helt fel så är väl det optimala ohm värdet 6,31.Med de kraftigare ohm talen du skriver om så borde stiften må klart sämre.Orsaken till dessa värden vågar jag inte spekulera i,däremot så har jag ett gäng fungerande kablar över så om du vill testa med nya stift och nya kablar så hör av dig.
Mvh Dic.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Dic

det är originalkablage. stiften på det kablar som har abnormt värde är svartare och sotigare, men vad kan vara orsaken till det ökade motståndet i kablarna?
Händer detta som ett resultat av slitage?

Mvh
Skalman
Paap Reeder
... gissar på små sprickor i "tändhattarna" som är tillverkade av keramik.
Litet ovarsam bahandling vid tändstiftsbyte .... så är det kört.
Måste dras axiellt 100% rakt ut. Även på 4,5 och 10, 11, 12 även om det är trångt som attan.

BBS har nya hattar för ca 250:-/st. Tar du med kabeln har dom även tång att klämma med.
Köper du ny hatt kan du "slutligen krossa" din gamla och på så vis få loss kabelskon som du sedan kan trä in i den nya.
Engångsriktning. Går ej att dra tillbaka när du väl satt dit den ... d v s glöm ej givarna på 6.an och 12:an.

MVH /// Paap R
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Skalman!
Är benägen att hålla med Paap,keramik hattarna är"känsliga",har själv haft situationer där man storknar över konstiga resultat,som sagt du får gärna använda mina kablar som referens innan det blir nya inköp.Har dessutom just nyligen råkat ut för att givaren på 12;an var av men glapp,jäkligt konstig tomgång blandat med jämnt och fint.Tog ett bra tag innan vi hittede det felet.
Vi hörs, Mvh Dic.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej!

Tackar för erbjudandet Dic, men jag har kommit över en begagnad sats som skall få bli testkablage.

Lurar på vad som händer med spolarna vid högre motstånd...
Får dessa jobba hårdare med sämre knista som följd, eller blir följden en kraftigare gnista?????

Mvh
Skalman

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.