AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.607

En liten fråga om grundfärg

Detta har säkert varit på tapeten ett antal gånger, men men.
Gud har straffat mig och givit mig lite rost :(
Jag har genast slipat bort det, det va inte så mkt. Så nu är det "plåtrent". Va på Bmw och köpte lack och klarlack innan idag.
Men nu till min fråga, räcker det med sk. zinkspray som grund och sen bara måla på med lacken och klarlacken? Eller behöver jag något annat som grundfärg än zinksprayen? Tittade i skåpet här hemma och hittade "stöldgods" från min tid i lumpen, en rödbrun rostskyddsfärg(kan det va nått att hänga i granen?)
Hade varit super bra om jag fick ett svar om det går att använda eller om jag skall åka och köpa något annat. Vill verkligen inte att skitet skall komma tillbaka..:(

Tack på förhand!
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
"Stöldgodset" från lumpen är säkert bra som rostskydd, frågan är hur lacken fäster på den. Använder du zinkfärg vet du att det blir bra. Och ja, det räcker med den som grundfärg.
nej, det kommer resa sig!
köp washprimer på en lackfirma och slipgrund så blir det riktigt gjort!'

"Det Är Inte Farten Som Dödar, Utan Sättet Man Stannar På"
Något bra tips på en washprimer? Eller vilken som hade funkat?

Mvh.
bustorp
Jag tror nog att det räcker med zinksprayen. Men det är mycket viktigt att ytan är ren. Torka med thinner innan och lägg många tunna lager så blir det nog bra. Vad som kan resa sig kan jag inte förstå....
Jag har gjort det flera ggr utan resning......:))

Ödmjukhet inför kunskapen.
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
U-pol har en jädrigt fin slipbar etsande grund på spray, finns hos proffs-färgbutiker, annars har sikkens en washprimer på spray som är bra men den är ej slipbar.
Du kan ju prova på en plåtbit med det du har om du är rädd för resning.

Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Den resning som lapin_kulta01 skriver om kan inträffa om man använder zinkfärg som inte är anpassad att lackeras över.
Är det rent och rostfritt funkar zinkfärg alldeles utmärk.
bustorp
Ztephan:
Jag trodde inte det fanns zinkfärg för billack som inte är överlackningsbar...
Jag har aldrig sett någon i a f. Men det är mycket jag inte sett......

Ödmjukhet inför kunskapen.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
bustorp:
Nä, den är nog inte avsedd för billack heller. Den jag tänker på finns på sprayburk och är avsedd för rostskydd av föremål som inte ska lackas över.
köp epoxygrund

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.