|
|
|
|---|---|
|
Detta borde vara värmeventils problem, eller? Motorn håller god temp under alla omständigheter. Det är värmen inne i bilen som strular lite. Här om dagen så var det runt nollan, jag var ute och körde. Temperaturen i cupe`n var helt ok, ända tills jag kom upp över ca 100km/h, då började det komma kall luft ur utblåsen..? När jag saktade ner och kom under 100 igen, då kom värmen tillbaka. Verkar precis som om det är något som inte orkar med? Primus Motor. | |
|
Lurigt fel. Vad händer om du kör cupefläkten på högsta fart? Om det är som du tror att något ej räckte till, det enda som hastigheten borde påverka är mängden luft som går genom värmebatteriet. För att konstatera fel på värmestyrningen kan du koppla loss anslutningen på värmeventilen, då skall ventilen öppna fullt. mvh BLJ |
|
haimaul |
Det är bilens sätt att tala om att den inte gillar att köras så här års! ;) __ When in this charming car, this charming man... |
|
Bengt, jag skall koppla loss styrningen och se vad som händer. det spelar ingen roll om jag kör cupe fläckten på full eller nhalv fart. haimaul, Jag vet, det e synd att köra den så här års, jag ska fara och kolla på en e32:a imorgon.. Pontus Primus Motor. |
|
|
Hej Hajen! Bra, då blir jag inte ensam med både e32 och e24!! Vixit, dum vixit, laetus |
|
|
Förlåt hackandet... ...men du tvättar den väl ofta när du kör den så här års? Framskärmarna har väl nästan MVG i att samla slask och dom är ju svindyra att köpa nya. Fast blir det en e32:a snart så är det ju bara att gratulera! /Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;) |
|
|
Vi har inget slask här i södern. Bilen är ordentligt rostskydds behandlad, och ja, jag tvåttar den mycket noga. Tyvärr så blir det nog inte den 750:n som jag var och såg på. Bara att fortsätta leta. Primus Motor. |
|
|
Hej Hajen. Hur har det gått med ditt problem med värmeventilen? Jag har nämnligen nästan samma problem med min. Jag misstänker själva styrenheten inne vid värmereglaget som kan vara källan till problemet. Men jag skulle behöva lite tips hur jag ska mäta upp spänningen vid värmeventilen. Hur ska spänningen visa sig vid ventilen när reglaget tex står på 20grader? Brum OO=00=OO Brum. |
|
|
Pasi.Y Ventilen styres med pulskvot dvs. max värme = 0V hela tiden. Ingen värme = 12V hela tiden. Halv värme = 12V under 2 sek. 0V under 2 sek. osv. Enklaste sättet att kolla om ventilen funkar är att ta bort elanslutningen till ventilen Ventilen kommer då att öppna och du får full värme. Systemet styrs av vad tempratten står på, en givare för kupetemp (sitter under instrumentbrädan och har en tunn luftslang, en givare för tillufttemp givaren sitter i luftkanalen. Jag har ett rätt bra elschema på kretskortet för styrningen och värden på givarna om du behöver. Men börja med att lossa anslutningen och kolla. Kan vara så att ventilen kärvar den går att ta i sär och rengöra. MVH BLJ |
|
|
Tackar Bengt! Nu är helgen räddad. Ska ta tag i detta på engång, jag tog loss elanslutningen igår kväll och mycket riktigt kommer det full värme då. Men det måste ha hänt något i samma ögonblick när jag satt tillbacka elanslutningen. För nu har jag full värme hela tiden oavsett vad tempratten står på. Hade ingen spänningsmätare igår. ska ta fram den och mäta lite ikväll och se vad det kommer ut för spänning till ventilen. Och det är väl lika bra att jag tar loss ventilen och rengör den också. Jag återkommer till dig Bengt om jag inte får ordning på detta och måste ge mig på styrenheten. Mvh. Pasi Brum OO=00=OO Brum. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.