AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.088

Ljusmodulen helt död - "felsäkert"läge?

Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Trodde först detta problem var ett batteriproblem så lade in en förfrågan om det på generella forumet. Har dock utvecklat sig till något som verkar vara e39 specifikt, så lägger därför in det här.

Någon som har någon aning om vad som kan ha hänt?

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
vad har hänt? startar bilen men du får inget ljus?
Står bilen lika illa fortfarande?

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Skulle sammanfattat bättre.

Detta hände i förrgår:

"Har nu efter ett par hektiska dagar på resande fot återkommit till min stående e39 med vad jag trodde var batteriproblem. Testade att starta den idag och den startade otroligt nog efter vad jag upplever som konstiga ljud från såväl startmotor som initialt även från motorn. Tyckte det skrammlade mer än vanligt, men det kan också vara jag som är paranoid... Hur som helst, lät den stå på tomgång några minuter, men upptäcker att det är helt dött från kombiinstrumentet. Ingenting funkar, - inte ens varvräknare eller tempmätare, men när jag lägger i P-bromsen kommer iaf. P-symbolen upp.

Funderade först på att köra direkt till verkstan med bilen, men tänkte sedan att jag kanske skulle kolla om någon här trodde att det var en dum idé med tanke på hur jag upplevde den.

Någon annan som haft liknande bekymmer? Vad kan det vara som är galet? Elektronikfel? Kan det vara "felsäkert läge" som nu gör att jag kan starta den, men ej får någon info från kombiinstrumentet?

Mkt tacksam för idéer/erfarenheter."

Bestämde mig idag för att trots allt köra bilen till verkstad för att åtgärda problemet. Döm om min förvåning då bilen när jag startade den idag var helt normal! Dvs. nu funkar alla instrument igen! Körde den dock till verkstan iaf och de ska gå igenom den nu och kolla om de upptäcker något fel.

Kanske kunde vara någon kondens trodde dom när jag beskrev felet.
Ja du vet inte om jag är till någon hjälp men jag har haft elektronikproblem på sistone.
Min multiratt började strula och ville inte fungera sedan la hela boardmonitorn av och innerbelysningen började lysa titt som tätt samt styrservon började gå tungt.Detta fenomen kommer inte så ofta men det kommer då och då.Jag började med att köpa ett nytt batteri samt nya kontakter till dörrnäsorna(innerbelysningen) böt igår ut släpringen till multiratten.Trots allt så får man upp felmeddelande i DIS kontroll och den säger strömförsörjningsfel.
Generatorn uppkollad och fungerar som den skall.
Enl.bla Hasso så kan tändningslåset vara en felkälla inte så vanligt men ända.
Du borde kanske åka till en verkstad så dom kan kolla upp dina felminnen mot DIS.
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Fick rapport från verkstan idag och de säger att det är startmotorn.

Är verkligen 4.400 inkl. moms för startmotor och arbete rimiligt? Låter dyrt tycker jag (men det gör det ju alltid när man skall betala något som känns onödigt...)
Kanske inte billigaste reperationenmen kanske värt om det verkligen är problemet... slipper man problemen så är det värt :)

BMW- När du älskar att köra
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Startmotorn kostar mellan 3200-3800 beroende på typ-hos BMW.
En ytbytes hos mekonomen listar ca 1500 kr och 1800 hos autoexperten om jag kikar på en 528-96, så här lönar det sig att byta själv helt klart eller nån polare som kan meka.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
3
RobinGbg
528i -96
Köpte en startmotor från en -01 på skroten för 600kr. Fick en som bytte starmotor+ bromsskivor/bromsbelägg samt framlampor (som jag köpte för 400kr på blocket) , för en femhundring!!
Kap eller?/Jag är i alla fall glad!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.