|
|
|
|---|---|
|
har en 320 som fått några pollar till.. men nu funderar jag på om jag måste ha kat på bilen som funkar eller om de räker med att en sitte där å ser bra ut.. titta i mina besiktnings papper å där mäter dom inga värden om katalysatorn vad jag kan tyda.. ska jag köpa en riktig race kat eller köra med en rensad eller köra utan? Iron M/// | |
|
Katalysatorn måste sitta där OCH ha möjlighet att fungera! Om du rensar den och det upptäcks/misstänks, kommer du att få nedslag på detta. Dvs. ser besiktningsteknikern att katalysatorn varit öppnad och igensvetsad igen, kan det bli problem. Om det upptäcks eller inte är en annan sak.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tror inte att det upptäcks då dom bara mäter co vid bes. eftersom det är en -88. | |
|
hade varit bra om jesperado hade kunnat ge ett expert ut låtande.. Iron M/// |
|
|
Jag har svarat på exakt samma fråga ett flertal gånger, men svarar igen... Det ställs samma krav på samtliga bilar som har originalmonterad katalysator, katalysatorn ska sitta där, och den ska fungera. Vid kontrollbesiktningen kan man bara kontrollera befintligheten och funktionsmöjligheten, någon direkt funktionskontroll finns inte. Kan man alltså se att katalysatorn varit öppnad så mycket att den kunnat rensas anmärks detta på, annars lämnas det utan åtgärd. Kraven vid utsläppskontrollen skärps från och med 1989 års modell, då kontrolleras Koloxidhalten både vid tomgång och 2500 varv, Kolvätehalten vid tomgång samt Lambdavärdet. För bilar tidigare än 1989 års modell kontrolleras endast Koloxidhalten vid tomgång med ett betydligt generösare gräänsvärde. Detta ska dock inte blandas ihop med de krav som ställs på katalysatorns funktion, detta är två helt separata kontroller. I praktiken innebär detta att en ej fungerande eller rensad katalysator bara kan föranleda ett underkännande i de fall det kan konstateras att katalysatorn blivit öppnad eller om avgaserna inte klarar gränsvärdena vid utsläppskontrollen, oavsett årsmodell... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
tack för svaret då bygger jag ett system med riktig race kat.. de allt bra att du finns... annars hade besiktningen känat för mkt pengar på alla 2ór man hade fått.. Iron M/// |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.