AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
555

528i <84 slöare än 85<..?

C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Hej!

Vet någon varför 528i e28 är en halv sekund sämre 0-100 upp till 84:a års modell än årsmodell 85-87. Alla verkar ha samma 184 hk, skiljer det i utväxling eller vad är annars skillnaden?

Tack på förhand!!

tvätta, tvätta, tvätta....
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Är det ingen som vet något om detta?

Det finns svar på detta på forumet, om du söker hittar du det nog. Jag har för mig att det hade med insprutningen att göra.

Förresten, hur har det gått med den röda M535:an du var sugen på ?

/Martin
Länk
Länk

/Martin
Länk
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Hej Martin!

Jag missade den röda. Jag ringde han igår och då hade han precis sålt för 14000:-. Men det känns rätt bra ändå då den var riktigt rostig på lite för många ställen. Men den gick kalasfint i motorn. Men men, det kommer fler, hoppas jag... Såg en blanksvart 528i 82:a igår utanför knutpunkten. det var totalt original och i riktigt fint skick. Satt en äldre man med keps i den. Kollade med bilregistret, Två ägare och 19000 mil vid förra besiktningen, funderar om jag ska ringa farbrorn. Men det är nog inte lätt att övertyga han att sälja.... Hur går det själv med letandet?

C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Kollade på länken, det verkar som att det är L-Jetronic på båda bilarna.

Javisst är det samma insprutning på båda men den kanske är "förfinad" på de nyare.

Angående mitt eget letande så har det inte hänt något nytt på den fronten. Kanske dyker upp något fint nu framåt våren?! Jag har kollat på en del objekt det sista året men alla har i stort sett varit i för dåligt skick plus att säljarna varit fullkomligt oresonliga angående priserna. Många vill gärna tro att de har den finaste bilen medan de i själva verket är skrot. Hittade en gubbkörd 528:a -86:a i Kävlinge i somras som hade gått 14000 mil varav 7500 sedan 1990. Hoppade dock över den eftersom hela högersidan var skrapad (omlack krävdes), totalt inrökt och extremt ner-hundad inredning. Visade sig även att den hade en svag service-historik samt en del övriga halvdyra småfel. Jag kan vara beredd att lägga ner en del pengar på att få en bil i ett fint skick men vill samtidigt inte köpa något som är sämre än den 518 jag har nu. Det bästa hade varit om jag kunde bytt motor i min egen till en 2,8 eller 3,5:a men det får man ju inte :-)

/Martin
Länk
Ro
200
Rollof
316i -98 E36
Synd för det där med lackskadan, hundhåret och röken, men , trots att det är en BMW ska man inte fästa alltför stor vikt vid servicehistoriken. Jag anser att det är bättre att ha med en kunnig kompis som kan bedöma skicket, om man inte grejar det själv. Har själv köpt en 518 utan nån som helst servicehistorik.
Öppnade ventilkåpan, och inte ett enda litet slitmärke eller repa på kamaxeln. Så SKICKET är viktigare än STÄMPLARNA, anser jag.

Lycka till med ev köp.

/Krille

518 Power!
Rollof: Visst är skicket viktigare än stämplarna på en så gammal bil. Problemet var att det fanns alltför många brister för att den skulle vara riktigt intressant.
Även om en bil saknar stämplar kan det ju ändå gå att visa om bilen varit skött. Det gick dock inte i detta fallet då verkstaden som påstods ha utfört jobbet inte ville bekräfta vad säljaren sa. Detta tillsammans med att motorn lät värre än vad jag anser att den borde göra, gjorde att jag avstod.

Hur långt har din 518 gått?

/Martin
Länk
Ro
200
Rollof
316i -98 E36
min 518: Länk
har gått 22tusen mil, men toppen ser ut som ny... :-)

518 Power!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.