AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.700

importera med provkörningsskyltar (Überführungskennzeichen)

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jag vet i stort sett proceduren hur man importerar en bil från Tyskland (ja jag har läst importguiden och allt annat).

Men nu är det så att jag har en bil på gång i Tyskland. Nuvarande ägaren som är en privatperson har i måndags avregistrerat bilen men skaffat "Überführungskennzeichen" som gäller fram till söndag. Alltså nummerplåtar som får användas för provkörning av bil i en vecka, inte den gula skylten utan denna Länk (som börjar på SHK...). Han påstår att jag utan problem kan köra hem bilen till Sverige innan söndag utan represalier. Kan det verkligen stämma det han säger?
Finns det inte endast två alternativ, antingen ägarens riktiga skyltar eller röda exportsskyltar?

Och en följdfråga blir. Vad är det då som gäller när man för bilen ut ur Tyskland med dessa plåtar? Måste man först gå till "Zulassungstelle" och få en stämpel i briefet för export, eller kan man helt enkelt strunta i det och köra hem till Sverige och besiktiga bilen?

Har inte blivit riktigt klok på hur det fungerar för nya saker dyker upp ideligen.
Scheckheft
Hej
De skyltar du länkar kan inte användas för import, iaf inte lagligt. Märkligt att en privatperson äger dessa då dessa inte delas ut till privatpersoner längre. Nu kan jag inte alla detaljer hur tysken fått tag i dessa "Händlerkennzeichen". De röda gäller för provkörning eller körning till TÜV eller Zulassungsstelle. Du måste mao först till Zulassungstelle för att få röda exportskyltar.

Lycka till

Mvh
Scheckheft

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jag missförstod honom. Han skickade en bild på skylten och det är den gula skylten. Lite retfullt att behöva kassera den och betala 200 euro för att skaffa en röd :-(

Frågan är om man ska ta chansen eller inte. Har kommit från Hamburg så många gånger med egen bil och varje gång sätt flera gulskyltade bilar i Rödby som kört igenom. Har nog aldrig sett någon som blivit stoppad de kanske 20 gångerna jag åkt från Tyskland. Men det är klart, någon gång ska bli den förste man ser och det blir väl typiskt jag, trots att man troligtvis kommer att köra igenom danmark på sennatten.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Alternativet är kanske att köra med gula skyltar till Travemünde-Trelleborg då jag 1,5 mil från Trelleborg?
Stout; Åk TT-line men skaffa Svenska tillfällighetsskyltar vid gränsen så slipper du problem med lagen.

Mvh Stephan
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Ja, det kanske är en bättre lösning. Är bara så van att köra igenom Danmark eftersom jag bor i Malmö och har Autobizz. Men snålheten får kanske inte bedra visheten. Tar ju bara så himla lång tid att åka med TT och det blir nattfärja så man måste boka hytt också.

En sak till som jag blev förvånad över är att jag kollade resalternativ till Mannheim i Tyskland, höll på att boka en flygresa med Maersk från Köpenhamn eftersom de var billigast. Tog dock och kikade på tågpriserna innan beställning och fann att det går natt-tåg från Danmark till Köln eller Munchen för det facila priset av €19,00 för sittplats eller €39,00 för liggvagn (sovvagn €69.00) så jag bokade en tågresa via DB's hemsida och skrev nyss ut biljetten. 175:- ner till Köln är ju sanslöst. Tåg mellan Malmö-Köpenhamn kostar 87:- så man kommer rätt långt för pengarna i Tyskland :-)

Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Ahhh tysken är underbar. Han ringde och sa att han registrerar på bilen igen så att jag kan köra hem på hans riktiga skyltar. Kostar €18 att få det gjort. Sen skickar jag ner dem till honom igen.

Han var dock lite orolig över att han kanske inte kunde ställa av den igen då han lämnat över briefet till mig. Hur fungerar det när man plockar hem en bil från tyskland och kör med ägarens plåtar. Meddelar Svenska vägverket/bilprovningen tyskland att bilen är registrerad i Sverige och avregistreras den då automatiskt i Tyskland?
Scheckheft
Stout: av intresse för dig?:
Länk

Mvh
Scheckheft

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jo Scheckheft länkarna är av intresse, jag har läst dem förut men får inte riktigt en helhetsbild i förfarandet går till med privata skyltar.
Men tydligen kan jag bifoga en kopia på svenska regbeviset tillsammans med de tyska skyltarna och sända dem till förre ägaren av bilen så att han enkelt kan avregga plåtarna från bilen.
Han undrade först om det var OK att han behöll briefet tills det att plåtarna kommer honom tillhanda igen och jag kan förstå hans tankesätt men det kändes inte alls bra när han föreslog det så jag övertygade honom att jag kommer att skicka dokumentation tillsammans med skyltarna vilket han accepterade.
Har fått tid för svensk ingregistrering och besiktning på tisdag.
Finns inga tillfällighets skyltar längre.
jari65; Kolla länken... Länk

Mvh Stephan
Jo men du kan inte få ut några skyltar hos tullen det var ett tag sen dom sluta med det.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Stout: Rent spontant så gör allt "rätt".
Kladda inte med tyskens plåtar eller något annat, summan för exportplåtar är förmodligen försummbar oavsett vad du ska köpa för bil.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
tsaros: tveksamt i detta fall ( jag vet vad han skall köpa...)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
En ådi möljigtvis eller har jag fel?
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Ja. Inte en bokstav rätt. Men lite senare blir det troligtvis en ådi.
Hade väl för mig att du hade en ådi på gång i tyskland till din äkta hälft.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jo, det stämmer men detta kom imellan mest av en liten slump och blir lite av en "kött på benen" erfarenhet. Kan ju vara bra att gått igenom proceduren innan man går på "det riktiga godset".
Ni herrar som passerat de 40 börjar väl blir som i Magnus Ugglas "Fula gubbar....", därav detta impulsköp...*LOL*

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
ta
144
tamtech
750i -00
hur f** har man hunnit med över 4000 inlägg????

gammal eller skadad...hehe
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Så var det hela över. Är tillbaka igen efter 100 mils körning från Mannheim till Malmö. Allt gick som planerat och jag hann in på Bordeshop innan de stängde kl 20.

Stoppades i danska tullen. Tullaren undrade om jag var dansk varpå jag övervägde att Nein eller nej jag är svensk. Tog det sista och han ifrågasatte mina tyska skyltar. Han sa att jag var tvungen att ha importskyltar för att släppas in i Danmark varpå jag svarade varför då? För att göra en historia kort slutade det med att den andra tullmannen sa högt och ljudligt KÖR! och då gjorde jag det. 3 bilar med gula importskyltar blev också stoppade, de var danskar alla tre och släpptes enkelt igenom utan krusidull.

Slog nog rekord i små utgifter. Man kommer nog bara billigare undan om man blir körd eller bjuden. Hela kalaset tågresa ner, bensin och käk hem, båtresa, öresundsbron gick på under 2000:-. Lite billigare blev det i och med att bilen hade mer än halvfull tank när jag tog över den. Kul var det i alla fall, en mycket kul utflykt som jag gärna gör om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.